Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
knak

Generator på Mercruiser 5L V8 -82?

Rekommendera Poster

Hej.

Någon som vet hur många Amp generatorn på en Mercruiser 5L V8 från 1982 ger?Märkningen på generatorn har suddats ut av tiden.

Tänkte utöka förbrukningsbanken för kylskåpsbygge.
Är det fel att blanda befintliga 60ah med nya 125ah?

MVH
/Jesper



Senast ändrad av knak | 29 april 2009 | 23:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om generator-Amperen, gissningsvis 55A eller 61A.

Blanda batterier med olika Ah är i princip helt ok så länge dom är av samma typ/teknolgi, men att sätta sprillans nya ihop med några år gamla är väl inte direkt rekomenderat.. men det beror ju också på statusen på de/det befintliga.

Oavsett, du kan blanda rätt friskt men totalkapaciteten (på banken) blir nog inte summan av den påstämplade kapaciteten utan lägre (dock alltid högre än det nya batteriets så länge de äldre inte är skadade) eftersom äldre batterier notmalt har tappat en del i kapacitet...

 Vad har du för batteri/er i dag (dom däringa 60Ah), hur gamla är dom, har dom levt ett gott liv eller slitit tungt med djupurladdningar., är det ett eller flera, och vad har du tänkt att utöka med (125 Ah:aren) ?

Fabrikat/modell/typ..du vet, grundläggande fakta som man kan använda som bedömningsunderlag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu 3st 60ah Varta Fritid och 2st nya VARTA FRITID 75 Ah.
Kommer dessutom montera en bogpropp, så då kommer jag behöva ett till framme i båten.
Känns som en 60ah generator får slita hårt för att ladda.

Batterierna är inte hårt körda, har bara haft belysning, CD och värmare och laddar ofta med landström. Men i år har jag kylskåp, därför köpte jag 2st till. Men nu skall det ju i en bogpropp oxå...

Marina generatorer är väl mer gnistfria än dom till bil?
Var hittar jag en generator på ca 100ah till båten?

En fråga som uppstår är ju hur jag löser batt och bogpropp.
Mellan bogpropp och batt behövs ju grova kablar. Men sen tänke jag sätta klenare kablar för laddning. Finns det risk att bogproppen tar ström från banken oxå via dom klena kablarna?

MVH
/Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inget större problem emd att koppla ihop allihop till en större bank..

Jag tror nog att 60A-generatorn räcker till..visserligen får den kanske *slita* lite i början om banken är rejält urladdad men det lättar relativt snart.

Angående bogpropp:
Sätt ett startbatteri i fören nära proppen (inte ett *fritids*), bogisen drar massor med ström precis som en startmotor men den körs precis som en startmotor under relativt kort tid.

Klenare kablar (6-8-10-12 mm2) till bogpropp-batteriet från generatorn är helt ok, återladdningstiden ökar visserligen med klenare kablage men vi pratar minuter inte timmar.

Själv har jag (gissingsvis då jag inte mätt exakt) 2 * 7 meter 8 mm2 kabel från motorstartbatteriet (115Ah ) till bogproppbatteriet (Biltema 60Ah).

Har aldrig någonsin haft problem med med bristande batterikapacitet för varken start eller bogpropkörning med den kopplingen (husbatterierna i mitt fall är diodisolerade så. dom är aldrig inblandade..)

Se *risk* som möjlighet*, behövde du strömmen så må det väl vara hänt oavsett varifrån den kom..den fanns tillgänglig när den behövdes för navigering vilket väl har prioritet över allt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.
Då provar jag så.

Tack för svaren Gunnar.
/Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stickspår på debatten  om batterier ....

Din båt är 23fot  och i den sitter en 5L v8 på ca 200-220hp , är det klokt att fylla hela båten med massa tunga batterier och bogpropp mm .. 

 ( bogpropp i en DC23fotare ????  bara pryltokig eller är det ett måste ?)

..och du har 5 batterier redan i båten .. till vad ? de e inte många båtar som har så många.

 

Din båt är tung redan från början efter som den är gammal ( mer/tjockare plast i skrovet) .. din motor kommer att få jobba häcken av sig med så mycke last ...

-är du med hur jag tänker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är med på hur du tänker...

Min båt tar 2L/distansen i mashfart, så jag skaffade ett kylskåp för att inte behöva åka tillbaka och bunkra mat var och varannan dag.

Och med kylskåp, värmare, belysning och CD, vill jag inte behöva ut och åka, bara för att ladda när jag ligger en helg, så därför fler batterier.

Visst kan jag få öka varvet något för att motorn inte skall få slita så hårt, men jag har även monterat speedrails för att hjälpa den att lyfta båten lite.

Bogpropp är aldrig ett måste, men min båt har höga fribord, 3bladig propp, drev och en 25år gammal förgasarmotor med dito (nu lite trögt) gas-reglage.
Därtill backar jag in båten. Med fullt utslag till höger med backen i, går båten på tvären i vattnet, men den svänger nästan inget, oavsett gas.
Har haft och rattat flera båtar, både större och mindre, aldrig känt behov av bogpropp, men det gäller inte den nuvarande.
Den är så pass svår att hantera, att jag inte går in i trånga hamnar vid vissa vindar, för jag är tveksam om jag kan göra en säker angöring. Inte så kul..

Så det skall bli underbart med en bogpropp till hjälp och den kommer säkert spara hjärtat lite oxå ;-)

Sen har jag fått ett pris som var svårt att avböja. En ny 4,2hk med tunnel & joy, monterat och klart, för 16kkr (inkl.moms) är väl ganska svårslaget?

MVH
/Jesper

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Gunnar.

Jag tror jag kommit på nu varför man vill ha så stora generatorer i båtarna.

Då man man blandar ihop A och Ah blir det lätt att man förleds välja t.ex en 100 A generator om man har ett 100 Ah batteri.

Denna sammanblandning av två skilda enheter görs hela tiden. Inte blir det lättare för att det ävan görs i broschyrer och datablad.

Vid uppladdning av en urladdad stor men fräsch batteribank kan det bli tal om generatorns maxström. Men som Gunnar skriver bara en liten stund. Efter några minuter sjunker strömmen pga att batterierna inte tar emot vad generatorn klarar. Generatorerna har spänningsreglerad laddning (konstant spänning) för att inte batterierna ska ta skada. Spänningen på t.ex 14,5V är samma hela tiden utom kanske precis första minuterna då den inte riktigt orkar med om batteribanken är bamsestor.

Sen är det en annan sak att kanske generatorn inte har något överbelastningsskydd. Då kan den bli överhettad så ur den aspekten är givetvis en större generator att föredra. Har man möjlighet att mäta laddningsströmmen så kan man räkna med att generatorns märkström inte ska utnyttjas alltför lång tid. Kan vara bra att känna på generatorn hur varm den blir vid urladdad batteribank plus normalförbrukning vid färd. Fräser det om den när man spottar på den ska man nog kolla in lämplig större generator.

Gärna med sense-ledning.

Man har ju sina käpphästar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...