Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Maan

Startproblem Mercury 70hk -93

Rekommendera Poster

Hej på er!

Är ny på forumet och hoppas på att ni kan lösa mitt startproblem.
Kan även nämna att jag är total nybörjare, så om ni har några bra tips, så var gärna övertydliga. Glad
Det jag kan och har testat än så länge har lag fått tips om genom andra trådar i forumet.   Motorn som det gäller är en Mercury 70hk, 3-cyl, -93.

I höstas:
I höstas hade jag problem att starta motorn. Trodde att det berodde på att den inte använts på någon månad. Jag bytte iaf tändstiften då och fick igång den efter ett tag. Nu undrar jag om det verkligen var tändstiftbytet, utan bara en slump att den gick igång efter bytet.
Hade sedan båten hos en båtfirma som konserverade motorn och gjorde någon höstservice på den.

Nu:
Nu när jag lade i båten i sjön, så får jag inte igång motorn. Startmotorn fungerar utmärkt, men motorn vill inte gå igång.
Jag testar med startgas, men ingen skillnad. Tändstiften (som alltså är bytta i höstas) tar jag ur och kollar. De är blöta. De ser bra ut.  

Efter kanske en timme går motorn helt plötsligt igång. Jag funderar på om den bara varit seg efter vinteruppehållet. Låter motorn gå i några minuter. Sätter tillbaka kåpor etc och förbereder en tur till min rätta bryggplats, men då vill den inte starta alls... Fortsätter ett tag till, men den går inte igång.

Dagen efter fortsätter jag. Motorn vägrar att starta. Kollar alla kablar, så att allt sitter fast osv. Tändkablarna tar jag loss och kollar så att det inte finns något glapp. Mäter alla kablar jag ser (endast så att det inte är kabelbrott, ingen resistansmätning). Startar inte.  

Tar fram de gamla tändstiften (som inte är av exakt samma modell som de nya), skrapar rent dem och sätter i dem istället. Efter detta startar motorn efter ett par försök. Låter den gå en stund. Startar den igen och låter den gå i en kvart. Förbereder återigen turen till rätt plats och ska starta den, men då vill den inte längre. Efter en liten stunds testande, så får jag igång den igen. Kör en runda under 10 minuter, i olika hastigheter.  

När jag sedan ska dra ner på farten och köra sakta, så stannar motorn. Helt otroligt. (Jag=nu arg) Får igång den efter ett tag igen, men sen dör den igen. Får inte igång den under 20 minuter utan får hjälp av en förbipasserande båt som drar mig på plats.   Har efter detta inte gjort mer.

Kom även på: Vid ett par tillfällen så lät det som om den startade på tex 2 cylindrar under någon sekund för att sedan lägga av.

Mina funderingar:

- Blir det inte tillräckligt bra gnistor från tändstiften? (Därför den lade av när jag körde på lägre fart?)
- Är det något fel som gör att tändstiften går sönder? (Varför blev det annars sämre resultat efter hand, efter bytet till gamla tändstiften)
- Fel på statorn eller tändspolar?

Tack!

/Mats



Senast ändrad av Maan | 29 april 2009 | 23:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att Wanmar tar sig tid att svara. Han vet säker vad det brukar vara på dessa motorer.

Allt tyder på att du är på rätt spår som misstänker tändningen. 

Konstruktionsmässigt så består en CDI av en generatorspole i statorn under svänghjulet, en CDI-enhet, tändspolar, tändkablar, tändstift och triggspolar i statorn.

Vissa delar är gemensamma för samtliga cylindrar ex. generatorspolen (ger 200 -300 V), spänningsbegränsning i CDI:n (begränsar kondensatorernas uppladdningsspänning) och kretsen för att stoppa motorn, även den i CDI:n.

Andra är separata för varje cylinder, som tändstift, tändkablar, tändspolar, kondensator-tyristor kretsarna i CDI:n (en per cyl) och triggspolarna.

Du beskriver att motorn är helt död och bör därför i första hand ägna din uppmärksamhet åt de delars som är gemensamma.

Enklast är att börja med stoppkretsen som går från CDI:n till startnyckeln/dödmansgreppet. Koppla ur denna vid CDI:n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändsystemet bör nog mätas upp o göra en effekttest,ang tändstiften så ska du ha B9HS- 10 å inget annat de andra som rek BUHW-2 BUZHW-2 surar lätt ner sig,prova o byt stift först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag kom precis hem från första försöket att starta min motor efter vinter-uppställningen, en Mercury 90hk från '90 3cyl, jag tror att det är samma motor ungefär. Resultat var inte så roligt, den tände inte överhuvudtaget, vi kanske har något liknande problem. Jag funderade på att göra som när man mekade med moppen, att ta ut ett tändstift och kolla mot jord om man får gnista, men vågade inte. Är det OK att göra så? Någon risk med detta för motorns elektronik?

Blixten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja se bara till att du får riktig jord annars kan du bränna en tändspole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort så ett par gånger.. men då var vi två i båten.
En som vred om nyckeln och en som höll tändstiften..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick igång motorn idag, kollade så att jag hade gnistor på alla stiften. Med startgas tände motorn, men det var ganska uppenbart att den endast gick på gas, så fort man slutade med gasen så dog motorn. Till slut tappade vi ut förgasarna, det som kom ut såg ut som 50% olja 50% bensin. Jag antar att bensinen i förgasarna och bränslepumpen har avdunstat under vintern och oljan legat kvar. Efter detta var det inga problem att få igång motorn. 

Vet inte om dessa erfarenheter hjälper dig Mats, lycka till!

Blixten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Lite kommentarer och följdfrågor:

- Enklast är att börja med stoppkretsen som går från CDI:n till startnyckeln/dödmansgreppet. Koppla ur denna vid CDI:n.
Ska jag testa.

- B9HS-10
Tror att de gamla tändstiften var BUZHW-2 och det verkade fungera lite bättre med dessa än de nya, som var något annat.
Ska testa B9HS-10. Hur vet jag förresten om tändstiften i sig är ok? Kan man testa dessa på något sätt eller kan en båtfirma göra det?

- Fräsch bensin i tanken?
Ja, men det kan ha varit en del liter kvar sedan i höstas.
Kan några liter gammal bensin göra mycket när jag fyllde på drygt 20 nya liter?

- Bränslefilter?
Ej kollat än.

- Till slut tappade vi ut förgasarna, det som kom ut såg ut som 50% olja 50% bensin.
Låter ju som ett intressant spår. Hur gör man detta? (Är som sagt nybörjare...)

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova o koppla ur stoppkretsen vid cdboxen som du skrev svart/gulkabel,för att kolla tändstiften det tror jag ingen verkstad har verktyg till i dag det ska vara en äldre verkstad då förr fans det tändstiftsbläster apparater o dessa kunde man provköra tändstiften i,ett kanon verktyg att ha fråga mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dränera förgasarna ,med mercurys stabiliserings medel i bränslet över vintern så har du inte haft detta problem,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mats:

På babord sida om förgasaren nere på koppen finns det en skruv (se bild, röd ring), denna är till dräneringen, lossa helt på skruven och försök fånga upp bränslet med en trasa (det kommer ganska mycket). Men jag antar att du inte behöver göra detta om motorn inte tänder på startgas, då har du nog ett annat problem. Lycka till!

Wanmar: Tack för tippset ang. stabiliserings medel, hade ingen aning om att detta fanns.

/Blixt

 

post-10008715-1394235892,4549_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Typiskt. Hann inte testa något i helgen. Återkommer med resultat när jag testat lite.

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag haft tid att testa lite av alla tips som jag fick! Här är mina resultat:

1. Dödmansgrepp
---------------------
Kopplade bort svart/gul kabel på CDI-boxen.
Startar ej

2. Tömde förgasarna.
---------------------
Kom ut lite helt ren bensin. Verkar ok mao.
Startar ej

3. Bytte tändstiften till B9HS-10.
---------------------
Startar som en klocka på andra försöket.
Låter den gå en stund. Testar att lägga i backen lite lätt och det fungerar.
Stänger av en stund.
Startar igen.
Testar igen att lägga i backen och denna gång dör den.
Får efter detta inte igång den.

Nu vilar motorn i kanske 15 minuter.
Då går den igång igen.
Flyttar den på låg fart till en annan bryggplats.
Låter som om den ska dö när man går på låg fart.
Ska det låta så? (Tidigare dog den på låg fart)

Efter att jag förtöjt på nya bryggplatsen testar jag igen.
Startar på första försöket, men först efter kanske 3-4 sekunder.

Startar efter detta efter kanske 10 minuter igen och då får jag inte igång den alls.

Mina funderingar: (Som nybörjare)
----------------------
Är det något som är felinställt?
Något som inte fungerar. Bränslepump?
Blir motorn sur? Får den fel mängd bränsle?

Rent generellt så kändes det som att det fungerade lite bätte med de nya tändstiften, men att det är något som inte står rätt till ändå.

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går motorn när den väl går? Går den ojämnt? Svarar den på gaspådrag, eller går den enbart på tomgång? Stannar den snabbare om du varvar den? Blir det förgasarsmällar/puffar innan den stannar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga justeringar som kan ändra sig av sig själv ,har du varit o skruvat på lågfartsskruvarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur går motorn när den väl går? Går den ojämnt?

> När jag var ute i 10-15 minuter, så gick den hur bra som helst. Nej, inte ojämnt vad jag kan bedöma.


Svarar den på gaspådrag, eller går den enbart på tomgång?

> Svarar utmärkt på gaspådrag.


Stannar den snabbare om du varvar den?

> Nej, tvärtom.


Blir det förgasarsmällar/puffar innan den stannar?

> Nej


Det är inga justeringar som kan ändra sig av sig själv ,har du varit o skruvat på lågfartsskruvarna?

> Nej, har inte skruvat på något alls. Vet inte vad alla skruvar är till, så det skulle jag inte våga...

 

Kan man justera något själv för att testa?

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du försöker starta när han är varm har du samma startprocedur som när han är kall?Chokar eller inte?  Man skall inte choka när motorn är varm då är det j-ligt lätt att han blir sur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Brukar inte choka alls. Det har aldrig gjort någon skillnad på denna motorn, så jag gör inte det så ofta längre. Testade det när den inte startade först idag, men ingen skillnad.

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som att motorn går bra en stund, stannar och går igång igen efter en stunds längre eller kortare vila. Tänkbara orsaker kan vara skräp i bränslesystemet som t ex sätter igen bränslefiltret eller en grovsil och efter en stunds vila så har skräpet runnit tillbaka. Jag har varit med om det på en snöskoter med rostflagor i tanken :-).

Byt bränslefilter och testa med en annan tank, gärna med en ordentlig skvätt K-sprit i om du ändå skulle ha vatten i förgasaren (trots tömningen).

Ett annat alternativ är att det är ett fel som uppkommer när motorn blir varm. Kondesatorer och tändspolar är värmekänsliga när de blir dåliga. I och med att du har elektronisk tändning så gissar jag att det inte finns någon kondensator. Återstår i så fall en eller flera tändspolar, alternativt CDI-boxen...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är något som inte stämmer om du inte behöver prima motorn vid kallstart,kolla bränsle pumpen med tillhörande backventiler o membran,har du alldrig bytt dessa så är det säkert dags,de små backventilerna brukar bli otäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan chokespjället ha fastnat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har inget chokespjäll på denna motor,du har primersystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Efter bytet av tändstift så startade motorn alltså oftare och mer tillförlitligt (mindre otillförlitligt kanske man ska säga...) än med de gamla tändstiften. Skulle stopp i bränslefilter etc orsaka problemen i så fall?

Jag ska testa lite nu i veckan igen och se hur den startar och testa några fler grejor, så får vi se. Snart är det kanske dags att ta dit kunniga från en båtfirma, som förhoppningsvis kan lösa det. Känner att jag som nybörjare inte känner att det lönar sig att lägga timmar på något som jag inte har full koll på.

Kom gärna med fler tips.

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lämnade efter detta in båt motor till båtfirma, som hittade felet...

Statorn fungerade inte som den skulle vid lågvarv, vilket förklarar mina problem.
De bytte den. Efter detta startar den perfekt igen.

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har just funnit en inressant egenskap hos en Mercury 70 Hk -89:a. Dena har uppfört sig illa de senaste åren och varit svårstartad. Samma CDI tändningsproblem som hos många andra...

Men, kamraten som äger motorn/båten har funnit att ifall han öppnar kåpan och sätter en 2000 W värmefläkt med handuk över !!! och låter den stå en timme eller så..

Därefter startar motorn alltid som en klocka..

Har inte mätt upp el systemet hos honom ännu , men vi tar upp båten nu så är det lättare...

Dock,

Om Statorn är dålig och inte lämnar tillräckligt vid lågvarv.... Kan den bli bättre när godset expanderar?

 

Kan en tändspole (tror inte det är en sådan för då borde motorn startat på de andra..) bli ok? Min gamla erfarenhet är tvärtom - den liksom ev kondensatorer säckar oftast av värmen..

 

Några tips

 

owe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...