Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
petgre

Göra strömkabel till Lowrance/Eagle

Rekommendera Poster

Någon som provat att göra en egen 12 voltskabel med cigguttag till Lowrance/Eagle GPS.

De vill ha över 400 kronor, hemskt. Det borde väl gå att löda till en egen om man bara kan hitta en kontakt som passar.

Orginalet heter CA-2, men oavsett detta är det en plus och en minus kabel, även om kontakten i sig har fler hål i orginalet.

Erfarenhet av detta någon?

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om Lowrance, men jag hade en liknande erfarenhet med ström/datakabel till en Garmin. Kostar ca 500:- här. Jag köpte en tredjeparts på eBay ifrån USA för ca 140:-, inklusive frakt. Pga att det sitter en specialkontakt där också verkade det vara enklare att köpa den än att löda själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog sladden som följde med, köpte en vanlig cigg-hane och lödde på. Funkar klockrent! Var ett tag sedan men jag tror det var några kablar som fick vikas undan....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid basic-installation behövs bara röd ( ) och svart (-), övriga kablar kan vikas undan. Ciggkabelkontakter kan köpas lite överallt. Får man undra varför du inte kopplar direkt till kopplingsplinten eller batteriet? Enda fördelen med ciggkabel är om du ska flytta runt kabeln mellan olika båtar. I annat fall känns det bättre att bara ta med sig enheten, lämna kabeln fast installerad i kopplingsplinten/batteriet och ha cigguttaget ledigt för ev andra apparater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kabeln som följde med sitter fast i båten.

Vill kunna sitta inne och planera en resa med en NY kabel, cigguttag och sedan kopplad till en 230 - 12v adapter, och tycker att 400 är sniket mycket!

Har just köpt 2 elpinnar med hål i för hela 2 kronor på Elfa. Täcker hålet med gladpack i navigatorn, fyller med Epoxi, väntar på att det ska härda.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fixat, fungerar, kostade 2 kronor, plus en sladd jag hade tidigare en ciggpropp jag hade tidigare. Lite lödtenn samt en dryg tesked med vanlig snabbepoxi.

Ful som attan, men den fungerar, vilket är hela poängen!

//Peter

post-4849-1394235891,87_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...