Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
mref

Hur kul kan man ha med en gummibåt med 5 hk?

Rekommendera Poster

En gummibåt, längd: 300 cm bred: 54 cm väger: 54 kg med 5 hk, hur mycket knop blir det? bra eller långsam?

men om jag har 8 hk? roligare? knop?

Jag vill gärna veta hur man kan räkna med knop osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är ifall den planar eller inte. Får du inte upp den i planing så blir det inte lika kul. Jag har en 240 cm gummibåt med en 6 hästars motor som planar med mig utan att tveka och med tvekan när grabben också är med. Hur många knop vet jag inte, men det känns fort eftersom man sitter så nära vattnet. Dessutom blir man dyngsur ifall det går lite vågor.

Om vikt och pengar inte är problemet så skulle jag satsa på en 8 hk, då kanske du kan få den att plana även när ni är flera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det roliga med en liten gummibåt är att det inte krävs så många knop innan det börjar bli roligt. Har åkt tremeters gummibåt med 10-hästarsmotor, vilken vi fick upp i 15-20 knop? (ren vild uppskattning). En hisnande känsla i en sån liten båt. Planade utan problem om man satt en person bak och en fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.Glad

...hur mycket knop blir det?,bra eller långsam?

Senast ändrad av Bregott_22 | 29 april 2009 | 22:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bregott är konstruktiv och har en skön attityd som vanligt. Jag har en 2,40 m gummibåt med 3,3 hk som precis planar om man sitter i mitten av båten.

Din borde nog plana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack allihop. bra att veta men kan ni förklara hur ni menar med plana?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båt som planar har såpass bärighet akterut att den vid en viss hastighet går över sin bogvåg och därigenom går fören ner och båten går plant över vattnet.

Du märker det genom att båten vid ökad hastighet först reser sig med fören i vädret

och sedan planar ut dvs fören sänker sig och båten har passerat den sk planingströskeln.

Planingströskeln är olika stor beroende på bottentyp en mindre gummibåt brukar inte ha så markant tröskel.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Svar på din ursprungliga fråga är väl att det förmodligen inte blir så enormt kul med 5hk på en 3meters gummibåt, allt beror på din erfarenhet och krav, men gissar att det behövs 8-10hk för att få lite fart på ekipaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

285 cm gummibåt, 8 hk motor, två man på tillsammans 160 kg.

Och vi plaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanarSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare skrev så reser sig först båten och lägger sig sen ner.. planingströskeln.
Men det som händer är att båten reser sig upp ur vattnet och glider över ytan, vilket gör att den går lättare i vattnet och drar mindre bränsle. Om båten skulle vara nere i vattnet och plöja sig fram i samma hastighet så skulle det gå åt enorma krafter och ofantliga mängder bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag såg den där båten idag, om den ligger på varvet mot vägen åt Nordmills hållet. Såg grymt blank och fin ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen planing på första försöket: Motor 5hk - 19kg, Zodiac(21kg) 240cm med 5 plankor i golvet, ingen aluminium eller durk av plast. Jag 85kg + sonen 45kg. Utan sonen går den fortare men vet inte nu om lutningen bör justeras i aktern eller om vikten/fördelnngen är problem. gps visade 8-9km/h

Tips?  :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen planing på första försöket: Motor 5hk - 19kg, Zodiac(21kg) 240cm med 5 plankor i golvet, ingen aluminium eller durk av plast. Jag 85kg + sonen 45kg. Utan sonen går den fortare men vet inte nu om lutningen bör justeras i aktern eller om vikten/fördelnngen är problem. gps visade 8-9km/h

Lås fast motorn i att köra rakt fram. Ge full gas. Kryp fram i fören så att den trycks ner. Styr gör du genom att flytta dig åt styrbord/babord framme i fören. Det går att göra rätt snäva svängar. Går det för fort så är det bara att krypa akterut igen.

Fungerar utmärkt att plana med min jolle och 3,5hk motor (75 kg gubbe). Jag har förvisso uppblåsbar durk och en gummikorv under som gör att jollen blir V-bottnad, men du har ju 1,5 hk mer än mig. Med 130 kg (två pers) så är det kanske tveksamt att plana men prova att flytta fram vikten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på hur kul det blir för alla andra båtar... (o;

Planande liten gummijolle kan inte jämföras med RIB-båtar, vattenskoter o liknande vad avser svall. Vikten på farkosten är väldigt avgörande för svallet (jämför med en stor Princessmotorbåt eller liknande). Gummijolle i planingsfart ger obetydligt med svall. Mest svall är det innan fören åker ner och jollen sätter igång o planar. Men självklart så ska man inte busköra bland förtöjda båtar, även en liten jollemotor ger ju en del ljud ifrån sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Skrovform är viktigt, jag har en 277 cm, 37kg gummijolle med uppblåsbar v-durk och den planar ut med en vuxen och ett barn med en 2-takt Mariner på 2.2HK. Ca 9.5 knop med en vuxen och 8.5 knop med en vuxen och ett barn. 2 vuxna ingen planing...

Den tål 10HK men det har jag inte vågat prova.

Redigerad av olag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det som är "kul" enligt ovan skulle då vara att plana iväg i 12-15 knop? Själv tycker jag det är mer spännande att "utforska" genom att ta mig till öar där ingen kommer in med båt. Bara att köra runt och kartlägga var grynnorna ligger tyckte mina döttrar var spännande när de var små...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en 2,4m gummijolle med mjuk durk (lattor). På den satt en 2.5 hk snurra. Den planade med mig (ca 70kg) även om jag fick krypa fram under starten.

Enda nackdelen var att den lilla snurran inte hade växel. När ungarna fick i gång motorn hoppade de iväg direkt i minst 5 knop på tomgång. De blev rädda innan de vande sig. Sedan lärde de sig att ligga och trycka mot badbryggan som värsta passbåten när något skulle hämtas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lås fast motorn i att köra rakt fram. Ge full gas. Kryp fram i fören så att den trycks ner. Styr gör du genom att flytta dig åt styrbord/babord framme i fören. Det går att göra rätt snäva svängar. Går det för fort så är det bara att krypa akterut igen.

Fungerar utmärkt att plana med min jolle och 3,5hk motor (75 kg gubbe). Jag har förvisso uppblåsbar durk och en gummikorv under som gör att jollen blir V-bottnad, men du har ju 1,5 hk mer än mig. Med 130 kg (två pers) så är det kanske tveksamt att plana men prova att flytta fram vikten.

Ny omgång på lördag/söndag blir det med minskad vikt på båten. Den närmaste delen av durken mot aktern är mjuk..ca.20cm. Det kan vara att den suger vatten under och drar båten neråt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyckad planing! Gummibåten bör uppgraderas, denne kommer att sprättas upp av trycket! :D

Och kylningen blev problem för motor, havet var inte rent alls...kanske alger och skit har kommit in plötsligt och vatten pinkar inte ut från motor. Minimal pink :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...