Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
gracco

Vad heter båttypen?

Rekommendera Poster

Har sett segelbåtar (inte trimaraner) med utfällningsbara pontoner på var sida. Vad kallas dessa båtar? Eftersom det är en vanlig segelbåt så verkar det finnas gott om plats i ruffen och ändå är den ganska stabil när pontonerna är utfällda. Nån som har erfarenhet om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å tack! Det är exakt en sådan jag menar. Är detta ett nytt påfund eller har det funnits ett tag? Tycker inte jag har sett många sådana. Är det endast en tillverkare som har patent på detta? Går det att uppgradera en båt till Swingfly på något sätt eller måste jag köpa just en sån båttyp? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att bygga om befintliga trimaraner är jag nog lite skeptisk till, både när det gäller kostnad samt funktion och stabilitet.
Leta på begagnatmarknaden för att se om bytet kanske inte blir så kostsamt totalt sätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att bygga om befintliga trimaraner är jag nog lite skeptisk till, både när det gäller kostnad samt funktion och stabilitet.
Leta på begagnatmarknaden för att se om bytet kanske inte blir så kostsamt totalt sätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen större vits att sätta pontoner på en kölbåt va? En av de största fördelarna med flerskrovsbåtar är ju att man slipper en tung och djupgående köl. Men on du är intresserad av att börja segla flerskrov så finns det ju mycket att välja på. T ex finns många intressanta cruising-katamaraner på marknaden idag som erbjuder gott om plats i ruffen. Kolla t ex på http://www.fountaine-pajot.com/.

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd, jag vet, men här kommer ett svar iaf.

SwingWing finns bara på DragonFly, som är trimmaraner med infällbara pontoner för att underlätta att lägga till i hamnar.
Det är ingenting du gör på en vanlig båt, utan du måste köpa en DF för att få detta. Det är dock ingen vanlig båt du köper utan just en trimmaran.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...