Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
thundergod

Kapellproblem Yamarin 59HT

Rekommendera Poster

Hämtade idag mitt kapell från kapellmakaren som tvättat och impregnerat kapellet. Det första han sa var att du vet väl att det här kapellet är slut snart?. Blev en aning förvånad när det endast är två år gammalt. Han kunde aldrig tro att det var så pass nytt eftersom det är jordmögel som inte gått bort i deras tvätt mm.

Slutsatsen efter lite diskussion var att Yamarin 59 HT måste vara alldeles för tät med kapellet uppe. ventilationen verkar vara i princip noll. Kapellmakaren rådde mig att snarast skaffa minst en solcellsventilator för att undvika mögel på dynorna i båten som annars borde uppstå rätt snart.

Har någon annan haft liknande problem? Jag blir en aning irriterad på Yamarin som uppenbarligen borde veta om problemet med ventilationen? Kan man på något sätt få detta till en reklamation? För mig är det uppenbart att det är någon form av konstruktionsfel om båten är såpass lufttät att mögel mm uppstår efter så kort tid. Tillverkaren borde utrusta båten med ventilator som standard som jag ser det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt kapell har fått 2 st små små mögelprickar man får leta efterdom för att se, inget man tänker på annars, annars tycker jag att det är bra. Att ditt skulle vara slut efter 2 år låter ju otroligt. Hur förvarar du båten/kapellet på vintern?

Men det är ju sant att den är väldigt tät. Att sätta upp en ventilator kanske blir nödvändigt, hur få det snyggt? Sätter den ogärna på fördäck eller taket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapellet står uppspännt i vårt förråd under vintern. Det är betydligt bättre luftcirkulation där än i båten. Kan det ha att göra med att vattnet är ganska varmt där båten ligger. Det är en skyddad vik, nästan insjömiljö med bara 1,5 m djup. Kanske blir fuktigare luft på sådana ställen?

Jag tror fördäck är det stället på man placera ventilatorn. Inte så snyggt men kanske nödvändigt. på DC båtarna har Yamarin ventilator på fördäck har jag för mig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Örnvikfrån 2005 som är helt full med svarmögel eller vad det nu heter. Fick det efter en fuktig sommar 2007. Ser förjäv... ut och är så himla trist på en så pass ny båt. Skall i höst lämna in det på tvätt och impregnering för att få lite fason på det hoppas jag på.

Vet inte vad man skall göra för att inte få dessa ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ju helst inte behöva installera en fläkt. Läste om denna i båtnytt. En återanvändbar fuktslukare, Pingi. En tygpåse med något absorberingsmedel. Man återställer genom att micra i 5 minuter. Kanske man kan ha en sådan i båten som tar överflödig fukt. Finns hos Plastimo 

Någon som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade mitt kapell idag för sjösättning i morgon, Jag köpte ju båten i vintras och har därför inte haft möjlighet att kolla kapellet uppsatt, men jag håller med, mit kapell ser ganska tråkigt ut, lite mögel fläckar här och där, min är en 2007 och kapellet hängde i varm garage den här våren...

Har en fråga också, hur får ni ner kapellet i kapell garaget, har nu lyckat BÖKA ner det men jag var tvungen att justera om den lilla kapellbågen !

Ngn som har en lösning ?

/Jugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att ringa till Yamaha Sverige som är importör av Yamarin på måndag bara för att höra deras åsikt, förväntar mig ingen ersättning av dem. men iaf..

Jag tycker inte kapellgaraget är så krångligt. brukar börja med att stoppa ned mittdelen och sedan vika över sidodelarna och pressa ned. brukar gå på ngn minut. Visst kunde utrymmet vara mer tilltaget men jag tycker lösningen funkar helt ok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd. Hur gick det med detta? Och eliminerar man problemet med jordslag med en solcellsfläkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi hade denna båt läckte kapellet snarare in än tätade helt men vi hade bara båten ett år. Det tätade inte mot taket och sen rann de in längst bak vid sidan av soffan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Låter Rolle du har fått ett riktigt måndagsex när du köpte din 59 ht. Jag har inte sett eller hört någon annan som haft de problemen du beskriver i denna och andra trådar frånsett läckaget i genomgångsluckan i fören vilket som jag förstått Yamarin återgärdade. Trist att du fått en sådan dålig upplevelse om en båt som så många andra verkar vara kanonnöjda med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det kan säkert vara så att det var ett måndagsex. Vi har haft många andra båtar innan tex. Yamarin 575 HT som var mycket bättre på alla sätt trots att den var 7 år gammal när vi köpte den. Därför trodde vi att dess nästkommande skulle vara minst lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 59DC och har haft samma problem på hamnkapellet.  Vi satte en ventilator högst upp på kapellet där stödpinnen sitter. Med skrovfönstren öppna hoppas jag på en viss luftcirkulation nu. Tvättade kapellet i vintras och än så länge inga tecken på jordslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ventilator på kapellet alltså? Hur funkar det? 

Har 59 dc inte solcellsfläkt eller är det bara de större dc-båtarna som har det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du bort kapellet under vinterförvaring (om du nu inte har en uppvärmd lokal)?

Skulle tro att det är just vinterförvaringen som ger mest mögeltilläxt om det sitter kvar på båten, även hösten kan vara duktig på det jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis en sån som xcelro visar på länken. Det finns ingen ventilator som standard på 59DC.  På vintern förvarar jag allt med textil inomhus i uppvärmt utrymme. Dvs stolar, dynor och båda kapellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...