JohanFredriksson 0 Postad 29 April , 2009 Hej Det är dags att byta storsegel på min Murena 30... Någon som kan tipsa på var man köper billigast i Sverige? MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 29 April , 2009 Jag anser att det är just det man inte ska köpa billigast. Du kan få tag i ett biligt segel sytt i ett lågprisland av segelsäcks duk. Seglingsupplevelsen livslängden och säkerheten blir påverkad. medan ett segel från en ducktig hantrverkare av bra duk gör seglandet till ett nöje och höjer säkerheten. Jag ser alla nya båtar som från varvet har sk transportsegel båtarna seglar inte uppför sig dåligt i sjön och ägarna väljer att köra motor. SEgel är dyrt men höjer upplevelsen och gör det kul att segla och det är ju därför jag har segelbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 April , 2009 Man kan också köpa OK segel från utlandet. Idag använder alla större segelmakerier samma designprogram. Hantera en symaskin kan man göra i fler länder än i Sverige. Däremot är det viktigt att man har en kontakt som lyssnar på vad just du har för krav och önskemål och kan förmedla det till de som gör seglet, annars blir det den klassiska shit in, shit out. Så är det inte alltid med utländska segelmakare, men heller inte hos svenska. Så, lyssna runt, ta in offerter, prata med segelmakarna, ställ frågor, lyssna på svaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 29 April , 2009 Jag håller med om att inte köpa billigast möjliga. Räknar du livslängd och vad du tappar i seglingsegenskaper och slår ut priset så ser du att det faktiskt inte blir billigare i slutändan. Som Peter säger så kan man mycket väl få bra segel utomlands, likväl som man kan få skräp härhemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 30 April , 2009 Hej jag köpte nytt försegel nyligen från Kabat Segel som syr i Polen, avseende kvalitet och livslängd kan jag inte utala mig om ännu. Men den verkar mycket gedigen (av det lilla man kan se på ett segel) Dom finns här: http://www.segelochbat.se/ Dom är mycket trevliga och dessutom snabba. Jag betalad lite över 8000 inkl frakt, hos Boding fick jag pris runt 11000 och hos andra ungefär samma pris. Jag kommer att återkomma här efter första säsongen med ett utlådande. Segla väl!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanFredriksson 0 Postad 3 Maj , 2009 Tackar för Era åsikter. Tar in offerter från olika loft. MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 3 Maj , 2009 När det gäller segel så gäller det att ha kontakt med en så lokal segelmakare som möjligt. Erfarenhetsmässigt blir det blligast i längden. Personligen använder jag mig av Hamel Sail i Karlshamn. Personlig service och bra reservdelar. Hur gör importköpare då något behöver lagas?? - Dyra frakter kommer att äta upp ev. förtjänst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 5 Maj , 2009 kolla även med apollo sails (också polen sytt) www.beckbyxan.se vi sydde vår laminstor där till vår Diva 39-supernöjda! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 6 Maj , 2009 Hur man som importseglare gör om seglet behöver servas? Jo, man lämnar in seglet till ett av de små loft som finns och inte tillhör en stor kedja. Brukar inte vara några som helst problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 6 Maj , 2009 Det är inga problem om man behöver laga seglet vi lämnar våra segel på uk, vilket segel det än är som skall lagas eller sys om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 7 Maj , 2009 Hej Jag hade försökt hitta den duk som jag behöver, sedan jämfört olika loft. Nu kappseglar jag och valde det som var bäst helt enkelt. Men när man vet vilken duk, kan man låta det sys i ett lågprisland speciellt om man crusingseglar. Sen är det som Peter K säger, att man hittar en lokal segelmakare där man lmnar in seglerna på översyn varje år. Mvh /C Senast ändrad av Carlf | 07 maj 2009 | 19:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser