guru 0 Postad 28 April , 2009 Hej, Jag har en Örnvik 550 HT som har fått en liten skada (ca 2-3 cm lång, 0,5 cm bred och inte speciellt djup) i gelcoaten på undersidan av kölen där man nu skymtar glasfibern. Skadan uppkom vid upptagning då båten hamnade snett och rullade av en av mittrullarna på kärran medan den fortfarande låg i vattnet. Kölen verkar ju vara massiv och nu undrar jag om man behöver laga detta annat än av utseendemässiga skäl. Finns det någon fara med att glasfibern exponeras? Kan man i så fall bara måla över med bottenfärg. Tacksam för råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 April , 2009 Glasfiber kan dra åt sig vatten.. Köp gelcoat filler, en typ av spackel (Plastic padding) som är lätt att lägga dit och sedan slipa. Finns hos båttillbehörsbutiker, järnhandeln och en del mackar.. kostar runt en hundring /- 20kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 April , 2009 Som sagt, måla inte bara med bottenfärg. Glasfiber suger in vatten om det får vara öppet länge. Epoxibaserad Gelcoat filler är utmärkt att laga med. Gör rent och rugga upp ordentligt innan så det fäster. Låt härda enligt förpackningen och lägg på bottenfärg sedan. Glasfibern blir väl inte förstörd sådär jättefort, den är ju ganska tjock som du säger. Man behöver inte i panik dra upp och laga efter mindre skrapningar under säsongen. Men man bör fixa alla skador innan man slänger båten i sjön efter vinteruppehållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 29 April , 2009 Men om man har nu den skada på en synlig yta, hur gör man då? gelcoat filler har ju inte detsamma färg som resten av båten? Och jag hörde att den rätta gelcoaten fastnar inte om sprickan är inte så djupt?? Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 29 April , 2009 Det finns massor av färgkoder där gelcoat filler säljs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 April , 2009 Färgkoder. Mja, fast efter 1-2 säsonger har gelcoaten skiftat såpass av solen, olika mycket på olika ställen, att koderna inte stämmer riktigt. Ska man vara väldigt noga får man blanda på plats, provmåla på en träbit och jämföra hur det ser ut när härdat. Men det är ju bättre med än ungefär rätt färg än ren gelcoat filler förstås :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2009 Om det bara är rent så fäster gelcoatspackel oavsett hur grund skadan är. Om det är ringa djup på skadan kan man ta topecoate, dvs gelcoat med vaxlösning i. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 30 April , 2009 Värst var det allt finns. Jag har aldrig hört talas om topecoate. Hur går det med färgen å? Jag har till min båt original gelcoatspakel, skall jag blanda vax i den istället för härdare :-) Eller hur får man tag i topecoate med rätt färg? Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 April , 2009 Om vi bortser från den färg som biltema kallar topecoat och som är en tvåkomponentsfärg, så är riktig topcoat gelcoat med vaxlösning iblandad. Man använder topecoat för att måla över plastytor tex inne i båten och har vaxlösning iblandad för att ytan inte skall bli klibbig. Målar man med gelcoat är ytan klibbig till dödagar Det som säljs under beteckningen gelcotspackel är klar att använda som den är efter iblandning av härdare. Du skall absolut inte blanda i vax i stället för härdare - då härdar det aldrig. Om man skall laga en skada under vattenlinjen där man bottenmålar spelar ju färgnyansen ingedn roll - det syns ju ändå inte. Att få en perfekt lagning där det syns är inte lätt. Man måste nog kunna blanda olika nyanser och ha en verklig färgkänsla för att få ett perfekt resultat. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 30 April , 2009 En fundering bara... kan man måla bottenfärg direkt på t.ex. gelcoat filler eller måste man måla med primer först? Har spacklat lite på min båt idag... Senast ändrad av Daniel_B | 30 april 2009 | 23:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser