Gunners 0 Postad 28 April , 2009 Tänkte koppla in slutsteg till båten Men min fråga är vad för säkring ska man ha? Storlek! Tänkte använda http://www.mds.se/?artnr=99367 Kablarna är ca 0,5m långa MVH Martin Senast ändrad av Gunners | 28 april 2009 | 18:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 April , 2009 Ja, det verka vara frågan/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 28 April , 2009 Har för mig att jag brukade ha 10A när jag brukade bygga stereo i mina bilar förut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 28 April , 2009 Vad är problemet? Det står med 99% säkerhet vad steget drar i Ah, säkra därefter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 28 April , 2009 Det här kan ja:) storleken på säkringen beror på hur grova kablar du ska använda och ju grövre kablar du har desto mer ström och effekt kan du ha i slutsteget/en. Enklast för dig är att köpa ett kabel paket eller att kika på ett kabel paket och kontrollera grovleken på kablarna och se hur stark säkringen är.. Sedan om du har kablar redan som är större så gör det inget att ha för klen säkring men du får förstås inte ha för klena kablar och för stark säkring, det skulle kunna bli en redig kabel brand av det och inte nog med det så är det i en båt av mest plast så om kablarna smälter så blir det nog skapliga märken i plasten på båten med. men universal brukar ligga på 60amp Edit: 60 amp är det största som är att ha i en glas säkringshållare. Jag och min bror har nästan smält en sådan av bara ren strömförbrukning av ett slutsteg. Du behöver ju absolut inte ha en så stor om inte du har ett reeedigt starkt slutsteg. Senast ändrad av n0sliw | 28 april 2009 | 22:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 28 April , 2009 Ah? Knappast troligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 28 April , 2009 Säkra av gör man efter kablarnas grovlek, Främst minuskabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunners 0 Postad 28 April , 2009 Men säg att jag använder 21mm kabel då? Vilken säkring? Eller ska man använda större kablar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 April , 2009 Vilken uteffekt har slutsteget? Exempel 2 x 30 W ger 60 W max uteffekt. Verkningsgrad på ett modernt slutsteg... 50%?? (Någon annan åsikt??) ger max ineffekt på matningen 60 /0.5 = 120 W. 120 / 12 V = 10 A när steget går som värst. Lägg på ytterligar 50% som marginal för spikar vid uppstart: 15 A säkring. Glöm inte ordentliga kablar. för 10 A pratar vi väl en 10 kvadratmillimeter area för att inte tappa spänning på vägen? Senast ändrad av Anders_St | 28 april 2009 | 23:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 29 April , 2009 21 kommer vara kanon! kan inte tänka mig att du ska ha mer än 1000watt i båten 60amp! lett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 29 April , 2009 Tydligen ingen som vet att om förbrukaren drar 20 Ah så krävs det minst en 20 Ah säkring! Enligt ditt resonemang skulle det då räcka med 10Ah säkring om man bara hade lite tunnare kabel? Är fullständigt ointressant hur grov kabeln är,grovleken är bara en förutsättning för att få så små förluster som möjligt. Det enda som händer om man har för tunna kablar är att man får spänningsfall med varmgång som resultat = dålig effekt. Om ett slutsteg har en maxeffekt på tex 600 watt så kan det dra ca 50 Ah vid 12 volt dvs det kräver en säkring på drygt 50 Ah, det har alltså inte med kabelarean att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 29 April , 2009 Ah eller A..det är frågan. Brinner en 50 Ah-säkring av efter en timme med 50 A ? Varmgång kan i slutändan bli brand, därför säkrar man efter kabeldimension. Säkringens uppgift är inte i 1:a hand att skydda förbrukaren utan är till för att förhindra att kabeln brinner vid kortslutning. Senast ändrad av Gunnar_ | 29 april 2009 | 09:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 29 April , 2009 Hej! När man talar om säkringar så är det 50A inte Ah. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 29 April , 2009 Vad är det för steg du ska använda? Jag har ett Rockford Fosgate som drar dryga 600W vilket jag kopplat med ca 0,5m 21mm^2 kabel. Nu har jag skippat säkringen helt då steget i sig är avsäkrat med 2x30A men normalt sett skulle jag till detta satt en 60A säkring i en sån hållare du hade med på bild. Nu är det säkert nån som skriker att jag måste ju säkra pluskabeln till steget...men varför egentligen? Ok att man gör det på en bil där man har en 5m kabel genom plåt osv, men en 0,5m kabel utan genomföringar? Man säkrar ju inte av startmotorn, generatorn eller batteribankerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 29 April , 2009 Inte så nödvändigt den korta biten men du vet säkert att annars kan du ju få kabelbrand ifrån batteriet och ända fram till steget innan den säkringen går det är väl därför man säkrar av så nära batteriet som möjligt för att få en så kort kabelbrand som möjligt om det nu skulle vara så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 29 April , 2009 Men säkringen för förbrukaren sitter ju i slutsteget. Det är ju kabelt han ska säkra av beroende på hur grov den är. Sätter han en 60A säkring på en 4cm2 kabel och förbrukaren kräver mer ström eller att den kortsluts så brinner ju kabeln upp flera gånger innan säkringen går! Och har han nu 21cm2 kabel så ska han ju säkra av den för det för att dra nytta av kabelns kapacitet och inte strypa ner en21cm2 kapacitet till en 4cm2 strömkabel med en för klen säkring! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunners 0 Postad 1 Maj , 2009 Steget som ska användas är http://www.mds.se/?artnr=18206 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 1 Maj , 2009 21mm2 kabel får avsäkras med högst 100A säkring men så stora AGU säkringar finns nog inte vad ja vet men 60-80A tycker ja allt du kan använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser