Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Dawa

Högre oljetryck vid högre varv?

Rekommendera Poster

Jag fortsätter mina eventuellt korkade frågor som dyker upp nu när jag väl startat upp åket för säsongen. =)

Oljetrycket. Ska det variera beroende på varvtal på motorn?

När jag puttrar omkring i låg fart så håller sig nålen strax före mittenläget på mätaren (mittenläget, dvs rakt upp borde väl vara normalläge?) Har för mig att 80 (psi?) är rakt upp.
När jag gasar på och kommer upp i planingsfart så går trycket upp till ca 90 enheter och lägger sig en bit förbi mittenläget.

Jag kommer inte ihåg om den gjorde så förra året och blev osäker på om det är som det ska. Kör med VP originalolja och originalfilter så det ska inte vara nåt tok vad gäller de bitarna.

Nån som vet hur det ligger till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trycket ökar med vartalet, oljepumpen ökar ju flödet så det ökar en del så allt är som det ska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min dieselmotor så är oljetrycket som högst initialt, när oljan fortfarande är kall och seg. Under gång, och i takt med varmare olja, så sjunker trycket några psi.

När oljan/motorn väl är varm så krävs ganska markanta skillnader i gaspådrag för att märka en skillnad i oljetryck.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att oljetrycket varierar lite med motorvarvet är normal. Fara och färde är det om oljetrycket sjunker marknant på tomgång (otät motor eller dålig oljepump), eller blir väldigt högt på höga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...