Dawa 0 Postad 28 April , 2009 Jag fortsätter mina eventuellt korkade frågor som dyker upp nu när jag väl startat upp åket för säsongen. =) Oljetrycket. Ska det variera beroende på varvtal på motorn? När jag puttrar omkring i låg fart så håller sig nålen strax före mittenläget på mätaren (mittenläget, dvs rakt upp borde väl vara normalläge?) Har för mig att 80 (psi?) är rakt upp. När jag gasar på och kommer upp i planingsfart så går trycket upp till ca 90 enheter och lägger sig en bit förbi mittenläget. Jag kommer inte ihåg om den gjorde så förra året och blev osäker på om det är som det ska. Kör med VP originalolja och originalfilter så det ska inte vara nåt tok vad gäller de bitarna. Nån som vet hur det ligger till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 28 April , 2009 trycket ökar med vartalet, oljepumpen ökar ju flödet så det ökar en del så allt är som det ska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Halsefjord 0 Postad 28 April , 2009 På min dieselmotor så är oljetrycket som högst initialt, när oljan fortfarande är kall och seg. Under gång, och i takt med varmare olja, så sjunker trycket några psi. När oljan/motorn väl är varm så krävs ganska markanta skillnader i gaspådrag för att märka en skillnad i oljetryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 29 April , 2009 Att oljetrycket varierar lite med motorvarvet är normal. Fara och färde är det om oljetrycket sjunker marknant på tomgång (otät motor eller dålig oljepump), eller blir väldigt högt på höga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser