Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Salstad

Dragkedjor i båt

Rekommendera Poster

Har ett kapell som jag vill smörja mina dragkedjor på men har läst lite här och var att silikon inte är bra på båtar så vågar inte köra med silikonspray vilket jag hade valt i vanliga fall. Vad skall jag smörja med, någon som har tips ?

Vill ha något som är fläckfritt för vi har ljust kapell och dessutom inte kladdar mot kläder och annat.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med stearinljus?

Har för mig att ngt tidigare tipsat om att gnida dragkedjan med ett stearinljus skall funka bra. Tydligen skall det täta med...

Kanske kan vara ngt.

Mvh / Pär

Senast ändrad av paeron | 28 april 2009 | 12:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänker att det du hört om silikon är i jämförelse med Sikaflex...

Då handlar det om att täta, limma och laga med silikon/Sika. Att spraya silikonspray på en plastdragkedja för att smörja är nog inte vad de kommentarerna riktat sig mot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ja då kanske man kan våga att spray lite, det som är fördelen med det är ju att det är fläckfritt.

Stearinljus var något nytt, kan ju iof tänka tanken nu när den är väckt. Tåls att funderas på...

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med att som i ditt fall använda siliconspray är att ytan som siliconsprayen råkar hamna blir svår att tex måla om. Detta gäller på allt. Bilar m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teflon är kanske inte så dumt, är ju i stort sett samma funktion fast annat ämne.

Tack !

Några mer förslag, vill verkligen inte förstöra möjligheten att bygga/måla/ändra båten så hoppar nog silikon även om det bara är till kapellet.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tänkt smeta runt det på ställen där det inte ska vara (bilen, båten eller kapellet och inte bara på dragkedjan) så får du konsekvenser av alla medel du använder. Cool

Jag har också hört att stearinljus är bra att smörja dragkedjor med, men även där kan du få problem med framtida infärgning om du skulle smeta runt det på kapellet. Flört

Fast å andra sidan behöver man inte maskera det som inte ska behandlas om man använder ett stearinljus istället för spray.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om du sprayar kedjorna hemma på tex gräsmattan så borde det inte vara några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa kronans hudsalva, jag har det på alla knappar till mitt kapell. Smörjer kanon utan att lämna några otrevliga fläckar där man inte vill ha dem. Smorde t.o.m. upp en gummipackning i mitt läckande duschmunstycke i ett nödläge, glider fint och håller tätt än idagSkrattande

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprayar kapellets tryckknappar och dynornas dito med silikonspray. Funkar kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...