Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Blixten80

Bensin rinner ur förgasarna när jag tiltar upp motorn

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Mercury 90hk 2-takt från '90. Mycket bra motor. Men när jag tiltar upp motorn efter körning så rinner det ut bensin ur motorn. Bensinen kommer från förgasarna och rinner ner längs motorn och till slut ut i havet... Det handlar inte om mer än någon cl/tillfälle, men det känns lite dumt. Jag pratade med en utombordsmekaniker som sa att detta var normalt. Men mitt miljösamvete säger att detta är fel.

Mekanikern sa att man kan koppla ut bensinslangen och köra soppatorsk vid avstägning för att undvika fenomenet. Men jag vet inte vad som är mest miljövådligt, att låta 1cl bensin rinna ut i havet eller förbränna några dl bensin ur bränslesystemet... (inte direkt några miljövänliga avgaser) Jag slipper i alla fall torka rent då och då, men det är inte det som är problemet.

Ska det vara så här? Är det fel på förgasarna, otäta? Eller bör man låta bli att tilta upp? Motorn är 18 år gammal och ser ut som ny pga att man alltid tiltat upp.

Någon som har erfarenhet från liknande motor eller problem?

/Matthias http://www.matthiasbat.blogspot.com/

Senast ändrad av Blixten80 | 28 april 2009 | 11:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt normalt och inget att göra något åt. Som mekanikern sa så är bästa sättet att koppla ur slangen och köra torrt. Det är knappast några dl bensin det handlar om, utan snarae cl om du rycker ur slangen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

helt normalt flotörerna är hängda för att täta när motorn är nedtiltad, har du upptiltat och det är en varm sommardag och även luftskruven till tanlken stängd kan du räkna med att övertrycket födar ut någon med dl soppa detta håller visserligen änderna borta från din del av bryggan men det ser kanske inte så trevligt ut i vattnet. enklast ha nedtiltat och öppen luftskruv

Senast ändrad av nikitalord | 28 april 2009 | 12:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar!

Då vet jag, kanske kan hitta ett mellanläge på tilten så att både miljön och motorn blir nöjda. Får bedriva lite empiriska försök efter sjösättningen.

Trevlig båtsommar!

/Matthias www.matthiasbat.blogspot.com/

Senast ändrad av Blixten80 | 28 april 2009 | 13:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...