Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Dawa

Död varvräknare - var finns givaren?

Rekommendera Poster

Finns det någon som kan hjälpa mig med den här tro...

Startade upp motorn för första gången på säsongen i helgen och upptäckte att varvräknaren är helt död.

Övriga instrument fungerar som vanligt, och det finns både 12V och jord till baksidan av varvräknaren (seriekopplat med instrumenten före och efter). Däremot vet jag inte hur det står till med signalen. Vet inte hur jag ska kunna mäta upp den.

Försökte hitta information i mek-handboken om var signalen tas till varvräknaren men inte en rad om detta.

Försökte följa den stål-grå kabeln från varvräknaren och bak i båten och ser att den går in i elcentralen vid/på motorn men ser inte var den tar vägen efter det. Hittar heller ingen stål-grå kabel på varken generator eller någon annanstans på motorn.

Har haft loss kablarna på generatorn i vintras för att putsa upp ytorna, så frågan är om det hänt något där.

Någon som har koll på om varvräknare kan frysa sönder? Eller om det är vanligt att själva mätaren slutar fungera?

Mätaren är en Faria, motorn är en Volvo Penta 3.0 GS (135hk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa på att den sitter på tändspolen. Men det är som sagt bara en gissning.

 

/Joch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Mycket riktigt. Hittade en nätbutik som hade liknande Faria-mätare, där det stod att signalen tas från den negativa sidan av tändspolen.

Är det någon som kan förklara för mig hur jag då ska koppla mitt mätinstrument för att se om jag får någon signal från givaren?

Bakpå mätaren har jag 4 kopplingar:

1 Jord
2
3 Belysning (också )
4 Signal

Ska jag sätta mätaren på DC12V och mäta mellan Signal (4) och (2) och få en spänning där emellan när motorn varvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan prova dig fram och mäta på någon av de andra mätarna som fungerar så kanske du kan lista ut principen hur de funkar. 

Har själv ingen koll så här på rak arm. Men det borde gå att lista ut!

 

 

/Joch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jord= - på ex batteripol eller gods på motorn

= 15 spänning alltså när du vrider på tändning kopplas ex på tlås eller plussidan på spolen.

Belysn = när du sätter på instrbelysning.

Signal är - på tändspolen alltså puls för styrning av gnistan

kontrollera med en diodprovlampa på den kabeln om det blinkar när du 

kör startmotorn, kan vara svårt att se blinkpulsen när motorn går

Har du gjort dessa mätningar och varvräknarn ej funkar är det bara

att byta.

Hade bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skulle tro att ditt problem heter oxid. Givaren vid tändspolaren oxiderar och man får lika olika fel på varvräknaren. Lossa och gör rent så fungerar den nog igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mätt mellan 12v och signal på baksidan av varvräknaren och får ett värde på 0,6 volt vid tomgång och när jag varvar litegrann höjdes det till ca 1 volt, vilket jag tolkar som att givaren och kabeln fram till varvräknaren är ok. Blir att köpa ny varvräknare alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den grå kabeln brukar vara ansluten till generatorn varvräknaren får pulserna från generatorn, du har ju varit å fipplat där kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, vi kunde konstatera lite längre upp i tråden att mätaren får sin signal från tändspolens minussida. Generatorn verkar vara givare på dieselmotorer (ansl. W), och tändspolens minussida på bensinare.

Jag har beställt en ny varvräknare nu för signalen som kommer fram till mätaren skiftar vid olika varvtal, vilket låter som att givaren funkar. Borde betyda att mätaren är paj...även om jag inte riktigt fått klart för mig hur jag kontrollmäter själva mätaren. Om det ens går.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att kolla enbart mätaren med hjälp av en pulsgenerator (helst fyrkantsvåg). Problemet är nog vem som fortfarande använder sådana här generatorer nu för tiden.(användes förr av olika elektronikfirmor typ tv och radio serviceverkstäder)Jag antar att du mätt växelspänning mellan plus och signal men 0.6-1 volt tycker jag låter lite det kan iof bero på att instrumentet inte hinner med att mäta .mvh Heddan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...