Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
delgad

Klass 3 ögla i fören (RYDS 440GT) Hur gör man?

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som vet hur man kommer åt att säta dit en klass 3 ögla i fören på en Ryds 440 GT -97 ?

Allt utrymme är inplastat i fören så jag kommer inte åt att skruva. Funderar på en inspektionslucka från fackutrymmet i fören. Men undrar hur det set ut där inne och jag borrar ett hål.

Någon som har erfarenhet utav detta?

Tacksam för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har precis samma sak som jag ska göra på min Ryds 465, ny ögla.
Sedan sitter båda knaparna bak löst, med samma problematik att komma åt.

Jag ringde Ryds och de förslog inspektionslucka. Jag tror att det är enda möjligheten.
Jag funderade på att försöka göra en snygg sågning och sedan använda luckan som sågas loss till inspektionslucka. Det borde ju gå att plasta fas en liten fläns på insidan av hålet och sedan sätta tillbaka den bortsågade delen och skruva fast den med försänkta skruvar, alternativt plasta fast den igen och köra på med topcoat och polera. Det finns ju också färdiga luckor men jag tror att ytan i fören inte är plan och då kan det vara knepigt. Det är nog skummat inne i utrymmet i fören det måste gräva bort, alternativt använda nåt lösningsmedel kanske :-). Jag har inte orkat än, men det blir nog av i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är helt otroligt Rynkar

Jag ska ringa till ett båtvarv och höra vad dom tycker är bäst.
Man skulle kunna sätta en ögla brevid motorn där bak men vill helst inte backa in i båtplatsen pga detta.

Fler tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte om det passar på din båt, men jag har min ögla på relingen, precis bakom knapen. Fördelen är att man slipper böja sig varje gång man ska låsa, nackdelen är att det kan blir märken på däcket. Men det går kanke att lösa med nån filt elelr dyl på kedjan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en korkad fråga, men jag trodde att på alla RYDS från åtminstone 1995 finns godkänd ögla som original. De skall vara godkända (klass 3 ??) även om de är av tunnare gods än de klass 3 öglor man köper i handeln.

Så sa de till mig när jag köpte min RYDS480S 1995.

Personligen så tror jag att dessa öglor är BARA fö försäkringsbolagens skull, med vinkelslip kunde jag skära igenom en godkänd klass 3 ögla på under 4 sekunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min har årsmodell 97 men den har det inte. Och öglan som sitter i fören är väldigt klen.
Försäkringsbolaget kräver att man har detta.

Intressant att det går med vinkelslip det trodde jag faktiskt inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag ställer en riktigt korkad fråga...men om man gör en lucka för att kunna komma åt att skruva fast en klass-3-ögla, vilken man väl fäster med muttrar på insidan, kan man då inte bara öppna samma lucka och skruva bort klass-3-öglan och stjäla båten?

Jag trodde hela iden med att låsa i öglan var att man inte kommer åt att lossa den från insidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej eftersom muttrarna är konformade så går det inte att skruva bort dom. Man skruvar dit dom med en speciell mutter och sedan sitter enbart en konformad mutter kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plus att det finns gänglåsning med i moteringssatsenOskyldig/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...