wohlfie 0 Postad 27 April , 2009 Funderar på fixa lite inne i båten på golvet... känns så mjukt när man går tänkte först om allt var ruttet under men kört ner en liten kamra i de flesta drenerings hål o de ser fint ut.. även kört med en trasa under om det skulle vara något fukt men det ser bra ut dammar nästa lite när jag drar upp trasan:) Iallefall kan man få golvet lite fastare? kan man lägga på ett lager med fiber väv o sen flyt spackel över.. blir det fastare? Eller ska man rent av bygga ner en lite trä trall man går på så viktien fördelas mer på golvet när man går. Helt stumt ska de ju inte vara men ser så otäckt ut när man går när de sviktar ner så. sen är de ju lite små sprckor här o där men tror det är färg som släpper o spricker up. Om de blir spackla med fiber väv. Var köper man vä i större rulla. Bara sätt de små små dukar man köper på biltema typ. Något tips på få de lite bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 27 April , 2009 Kanske ska börja med att fråga vad det är för båt du har..? Lättare att ge råd då.. Men rent generellt så för att få det riktigt bra så tror jag att du måste bygga upp underifrån. Att lägga ett lager glasfiberväv kommer inte hjälpa mycket. Om du ska bygga ovanfrån skulle jag lägga marinplywood eller något annat hårt men det beror på vad det är för båt.. BT har både Roving och glasfiberväv på större rullar.. 5 kvm Roving för 349kr 0,9x10m Glasfibermatta 299kr Har använt dessa med goda resultat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 28 April , 2009 Båten jag har är en Cresent 500 öppen. bygga upp underifrån? hum de är dubbel skrov på båten.. första är ju stenhårt.. de andra som ligger på är lite mjukare... ska man då riva up hela govlet de låter som ett stort jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 28 April , 2009 Det låter som om du har en båt med dubbelbotten, och mellan dessa ligger det troligen någon form av skumfyllning. För att göra livet mer intressant så brukar detta med åren suga upp vatten och då kan det kännas som du beskriver, mjukt och sviktande. Beror ofta på att skiten fryser på vintern, och då pulveriseras skummet, och allt blir mjukt. Den stora nackdelen med fukt/vatten i dubbelskrovet är till och börja med vikten, hela båten blir mycket tyngre. Det andra är att båten har förlorat viss flytförmåga. För att kolla detta, ta fram en borr 2-4 mm, och i den del av botten som ligger lägst, borra ett hål. Kommer det upp vatten, inte roligt. Inget vatten, var glad och täta med sikaflex. BORRA INTE IGENOM DUBBELSKROVET, bara den översta botten.... Är det vatten, ta bort golvet, och fixa problemet, eller i höst, prova med att borra ett större hål och låt det rinna. Tror dock inte på detta. Min förra båt slutade aldrig rinna, så jag tog bort golvet och rensade ut allt skum. Eller så är det inte värt jobbet och pengen, skit i det och var glad ändå! //Peter edit: stavfel Senast ändrad av petgre | 28 april 2009 | 10:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 28 April , 2009 kan då inte känna något skum, men det är inte fuktigt heller.. känner på olika ställen och de är så tort så de dammar... men varför skulle de vara skum mellan, ja menar trodde vattnet skulle rinna där för de finns ju drenerings hål lite över allt. de 5 flyt tankar som finns ser ut o vara bra.. de suger ju inte åt vatten, tack gode gud för det.. Men finns det någon risk med att de spricker o man trampar igenom tro? menar det är ju bra tjockt ändå med fiber. o fiber brukar inte spricka så lätt. Kolla lite på min fars båt o han har en utter 430, han har samma sak med sin att golvet sviktar lite när man står på det. Men kan det vara smart o lägga ner en marin trall eller något sånt för o fördela vikten? Eller är det om byggnad man vinner mest på.. en ombyggnad känns som grymt stort ingrepp. lär ju byta flyt tankar , o ha en jävla massa fiber väv nytt. låter inte värt jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 28 April , 2009 Kan du inte fixa en bild på hur botten ser ut? Enklare då. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 28 April , 2009 satt o fundera på de också men vet inte hur jag ska få ner kamran så man ser det som är under. ja menar det som är över kvitar. ringde ill en båt firma, de menar på att väven har troligen suget lite vatten o blivit mjukt med sina år.. alternativ för laga är. lägga på en matta väv o sen fiber spackel... på hela ytan o upp en bit på kanten.. för o rädda det längre så använd av en marin trall.. Dock så är det ingen fara håller minst i 5år lätt utan problem bara man ser till o få ur så mycket vatten som går på vintern.. dessa flyt tankar som ligger ska inte gå imot sitsen, o de gör de inte r mellan rum där för o få luft flöde. skulle den ligga imot o vatten går upp så spricker det om de skulle frysa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 28 April , 2009 marinplywood eller något annat hårt men det beror på vad det är för båt.. ja vad skulle funka här, för o få bättre golv. Lite fastare. Jag tror ju på en Marinaplywood såga ut o få ner men vad ska den vila på vilket är bäst... o hur högt skam an gå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 28 April , 2009 Börja för faan inte o spackla o kuckla till det. Åk o köp Lärkträ o be be någon fixa till det hela med en TRALL/DURK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 28 April , 2009 Du menar Marinaplywood? såg till o få den passa? Vet bara inte hur högt man ska lägga den.. bara så de passar på plan botten eller ska man bygga dubbla lager så de går upp en bit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 28 April , 2009 Citerar mig själv.... Börja för faan inte o spackla o kuckla till det. Åk o köp Lärkträ o be be någon fixa till det hela med en TRALL/DURK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 28 April , 2009 tänkte fixa det själv. såga kan jag allt. men måste få tag rätt ämne o jobba med. samt veta var o högt jag ska lägga det. Lärkträ samma som marin plywood? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 28 April , 2009 Finns några trådar ang durkrenovering tidigare, se ex. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=249269. Annars gör man något annat (typ det ni föreslagit) och kör så länge det går... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 April , 2009 Skulle nog göra något trallgolv eller använda mig av marinplywood. Det finns en variant till som skulle kunna vara intressant men kanske något dyrare.. durkplåt i aluminium som man kan såga till så det passar. Slitstarkt och bra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 28 April , 2009 a ska åka upp til sågen imörn o köpa mig två fina marinplywood så ska vi se vad det kan bli för fint.. tror det kan ha bra hållbarhet också.. menar de går ju o byta ut med.. alu är så svårt o jobba med måste nästan ha bra bock verktyg för o få fint. men ja annars är ju de väldigt slitstarkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 April , 2009 Grejen är att alu inte är så halkiga som t.ex marinplywood om du inte sätter dit halkskydd av något slag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 28 April , 2009 tänkte på de ALU då.. tror inte det blir väldigt varmt på sommaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 April , 2009 Lika varmt som en spegel som reflekterar bort det mest. se bilderna i min sjöbod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 28 April , 2009 Okej, men den båt jag har är hel öppen o solen ligger på konstant. Frågan är alu kommer kosta mest skule jag tro men dock håll barhet grymt mycket bättre än plywood.. Jag använder min båt till fiske bara, så tror plywood kommer bli bästa för mig. iallefall över sommaren... nog ska de väll hålla en sommar hoppas jag:) någon som vet pris lapp CA? på ALu och Plywood? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 April , 2009 Alu vet jag inte... hör med en plåtslagare. Han kan säkert skära till lämplig storlek också. Marinplyfa köps i stora skivor.. kostar runt 500 kr sist jag köpte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Honda 0 Postad 29 April , 2009 Hej! Jag har använt Hestra-plattan(balkong/förrådsgolv) som golv på durken. Lätt att såga till (plast), Torr att gå på även om det regnat lite, Billig, ca 130 kr/m2 LIH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2009 Nu hitta jag tillbaka till mitt inlägg:) Iallefall jag har lagt i plywood o ja vart bra. lite små stöd över allt under för o få bra balans. mycket skönare o gå på sviktar inte något.. Bara för det blir större yta trycket blir på. Iallefall så stör jag mig på alla dessa små sprickor som bildas. tror int det är någon fara att man trampar igenom dock. Skickar med en bild, där de spricker. Ska nog mycket till för det ska gå sönder. (svagt röd markerat i 4 hörn) Men undrar ska man dra upp bra mycket o sen köra med glasfiberspackel grön för o få det bra eller hur ska jag gå tillväga. Eller ska man låta allt vara.. eller kan det hända något... Använder dock bara båten till fiske. så menar lite slit o släng blir det i båten ändå. Men jag vill ju gärna inte trampa egenom.. Har en till fråga, o de är där motorn sitter. s är det som ett hål under där vatten ska rinna ut. Men ställer jag mig längst bak så kommer det in vatten. Har jag dålig nivå på båten eller är de normalt? rinner dock ur när jag kör med båten. brukar stå längst bak o fiska när vi är två i båten. kommer in vatten till en viss nivå bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 8 Maj , 2009 Tror inte det är ingen fara med hålet baktill vid motorn som du beskriver. Om det skvallpar in och ut lite vatten i motorbrunnen så är det helt normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2009 Men hur kommer det sig att det kommer in vatten där.. är det något med nivå för båt o motor eller något med stabilisering... bilden jag skicka med är där vattnet ska komma fram så man kan ösa ifall de regnar elelr något sånt.. men de spricker så mysko runt om... skam an slipa bort o göra om, o köra med glasfiberspackel. kört med en grön sort förut blir hårt o bra. eller ska man vänta tills de mer spricker upp så man kan se under? Vill ju gärna inte att de ska hända på sjön... stå ösa i panik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 9 Maj , 2009 Tja! När min durk sviktade åkte skiten ut. Nu håller den på att byggas upp igen Stabilt och bra verkar det bli oxå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 9 Maj , 2009 a de där såg intressant ut. Du har inte mer bilder o visa... vet inte vad man ska använda o vad man ska tänka på.. samt dessa flyt tankar vad ska man använda för o få dem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 9 Maj , 2009 tänkte på de finns det inga bra handböcker för renovering av båt? Ingen som vet något om det elelr hört något? Samma som det finns till bilar:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser