Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
BjornF

Onaturligt remslitage AQ 151

Rekommendera Poster

Hej!

Min VP 151:a tuggar i sig minst en kilrem per säsong. Den slits relativt jämnt och blir tunnare och tunnare tills den slutligen går av. Om vi utesluter att den inte skulle vara lagom hårt spänd, vad tror ni då är de mest troliga felorsakerna? Har också tidvis problem med laddningen från generatorn men om den är en felorsak eller bara en konsekvens av att remmen är kass vet jag faktiskt inte.

Kanske sitter inte remskivorna tillräckligt i linje med varandra? (Tycker mig spontant inte kunna se det dock)

Är det viktigt att det är slätt och fint i remskivan eller kan rost och ojämnheter där vara problemet? Byter man remskivorna? Är de slitdelar?

Bifogar bild på slagfältet...

Tacksam för tips!

 

Mvh / Björn

post-27849-1394235889,9286_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tycker det ser ut som att du har ett vattenläckacke från värmeväxlarn. Det är inte så att vatten droppar ner på remmen så att den slirar? Därav onormalt slitage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt inte det. All den korrosionen kommer från en vattenläcka vid ett enda tillfälle. Annars torrt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Om någon söker på denna tråd i framtiden så tänkte jag nu återkomma och berätta vad felet var.

Ludden ovan hade helt rätt. Visade sig att jag hade ett konstant sjövattenläckage dels från sjövattensilhuset bakom värmeväxlaren och dels från sjövattenpumpen. Detta vatten rann ned på både kamrem och drivrem och förbrukade dessa i förtid.

Ska inte påstå att motorn nu blivit fräsch igen men åtminstone är den torr och mindre ärjig. se bild.

Tack Ludden !

/Björn

post-27849-1394235985,938_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min aq171  tuggar också i sig en rem väldigt fort.  Men tror det beror på rosten dock.  Var ute och körde igår då ena remmen small av bara, den var helt pulveriserad.  Fattar inte hur det kan ha hänt?  Frågan är ju hur mycket skada det kan göra på motorn.  Jag körde i kanske 30 sekunder innan jag såg att tempen var uppe på rött  och motorn kokade.

Vad kan ta skada av sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...