BjornF 0 Postad 27 April , 2009 Hej! Min VP 151:a tuggar i sig minst en kilrem per säsong. Den slits relativt jämnt och blir tunnare och tunnare tills den slutligen går av. Om vi utesluter att den inte skulle vara lagom hårt spänd, vad tror ni då är de mest troliga felorsakerna? Har också tidvis problem med laddningen från generatorn men om den är en felorsak eller bara en konsekvens av att remmen är kass vet jag faktiskt inte. Kanske sitter inte remskivorna tillräckligt i linje med varandra? (Tycker mig spontant inte kunna se det dock) Är det viktigt att det är slätt och fint i remskivan eller kan rost och ojämnheter där vara problemet? Byter man remskivorna? Är de slitdelar? Bifogar bild på slagfältet... Tacksam för tips! Mvh / Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 27 April , 2009 Hej! Tycker det ser ut som att du har ett vattenläckacke från värmeväxlarn. Det är inte så att vatten droppar ner på remmen så att den slirar? Därav onormalt slitage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 27 April , 2009 Tror faktiskt inte det. All den korrosionen kommer från en vattenläcka vid ett enda tillfälle. Annars torrt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 27 April , 2009 Rostporer i remskivorna brukar nöta på remmarna. mvh / Plarsa http://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 28 Juni , 2009 Hej igen! Om någon söker på denna tråd i framtiden så tänkte jag nu återkomma och berätta vad felet var. Ludden ovan hade helt rätt. Visade sig att jag hade ett konstant sjövattenläckage dels från sjövattensilhuset bakom värmeväxlaren och dels från sjövattenpumpen. Detta vatten rann ned på både kamrem och drivrem och förbrukade dessa i förtid. Ska inte påstå att motorn nu blivit fräsch igen men åtminstone är den torr och mindre ärjig. se bild. Tack Ludden ! /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stoffe79 0 Postad 29 Juni , 2009 Min aq171 tuggar också i sig en rem väldigt fort. Men tror det beror på rosten dock. Var ute och körde igår då ena remmen small av bara, den var helt pulveriserad. Fattar inte hur det kan ha hänt? Frågan är ju hur mycket skada det kan göra på motorn. Jag körde i kanske 30 sekunder innan jag såg att tempen var uppe på rött och motorn kokade. Vad kan ta skada av sånt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser