Lil-Bossan 0 Postad 27 April , 2009 Hej på Er! Nu har jag mastat på igår och måste säga att det gick väldigt bra för att vara första gången. Visst lärde jag mig ett o annat av de små misstag som jag gjorde så nästa år går det nog på halva tiden. Men jag har en liten fråga. Kan man spänna vantena för hårt? Jag har en masthead rigg med ett par svepta spridare på en Dixie 27 Idag när jag tittade till båten upplevde jag att masten kom i egensvägning när det blåste upp lite grand. ( ca. 7 m/s) Masten är något krummad från spridarna och uppåt. (Jag tror att den ska vara lite krummad). Men att den kommer i egensvägning minns jag inte från förra året. Har jag gjort rätt??? Tacksam för råd och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 27 April , 2009 Äger själv en Dixie 27, dock med 7/8 rigg. Sök på google följande 595-540-s selden så ser du ett val för Råd och Tips. Klicka på den så får du fram Seldens rigganvisning för alla tänkbara riggtyper. Jag har aldrig varit med om att masten skulle börja svänga om den är hår stagad. Cvidare - se vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 27 April , 2009 Vanligast är att folk sätter an riggen för löst, det känner man väldigt ofta när man klättrar över båtar. Du kan aldrig spänna så hårt med handkraft att du drar sönder någonting. Faran för att saker ska gå sönder uppstår först när det är för löst spänt så att man får ryck i läsidans vant om seglena plötsligt tappar vinden. Ett sånt ryck kan få vanten att gå som fiolsträngar. Självsvängningar med hög frekvens och ett pumpande som känns i hela skrovet kan uppstå på vissa riggar, oavsett om den är rätt ansatt eller inte. Den svängningen syns inte, den bara känns. Såg du masten komma i självsvängning så har du nästan garanterat satt riggen för löst. Vanten ska inte slacka nämnvärt (kanske en decimeter åt sidan om du hänger dig i dem), de ska absolut inte hänga och slänga på läsidan när du seglar, oavsett hur hårt du seglar. Vill du vara riktigt säker på hur det ska vara så gör som föregående postare sa och kolla seldéns hemsida. Du kan också köpa ett mätverktyg på hjermans för att kolla sträckningen i vanten om du är riktigt seriös. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 29 April , 2009 Satt min rigg med tumstocksmetoden enligt Selden i år. När vi sedan kollande med mätare typ den som hjertmans mm säljer så hade jag satt riggen för hårt, så med dessa sätt blev det olika reultat. Dessa två mätsätt skiljer ju sej i teknik - tumstockmetoden mäter töjning i wire medan mätrna mäter hur svårt det är att böja wiren när den är sträckt. Jag låter min rigg vara spänd enligt tumstockmetoden - känns bättre / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 29 April , 2009 Tumstocksmetoden är säkrare. Ett instrument är sällan perfekt kalibrerat och kan kärva. En tumstock visar sällan helt fel.. Nackdelen kan vara om vajern sträckts över sträckgränsen och har nära till brott, men jag tror det är sällsynt. De ska tåla bra många ton innan något händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 30 April , 2009 Jag skulle nog vara mindre bekymrad för att vajern går av än om de fästen som vajern sitter i. I alla fall på min mast är det nog större risk för att de skadas än att jag lyckas dra av vajern. Kommer masten i svägning låter det som att den är för löst satt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser