rotorp 0 Postad 27 April , 2009 Hej hopp forumet. Jag har en Mercury 40 hk med powertrim/tilt från 1996. jag har hört talas om att detta är samma motor som 50 hk och det endast skulle sitta nån strypning på den men jag vete fasen.. Bara rykten eller finns det nån sanning i det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 27 April , 2009 det är den 3cyl,i så fall måste du byta hela förgasar paketet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 27 April , 2009 Nope. Räknar till 4 cylindrar under kåpan. 1996 står det på motorplåten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 27 April , 2009 då är det den törstiga modellen nedbantad 50hp eller 45 som den var på slutet,det finns ingen enkel strypning på denna motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 27 April , 2009 Törstiga?? En motor som e känd att va dyr i drift?? Tycker inte den tar speciellt mkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 27 April , 2009 åjo den är känd för det.den modellen har varit med sedan 1976 när den kom med detta tändsystem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HsonLarson 0 Postad 7 Maj , 2009 Jag lovar dig att det är billigare att skaffa en annan motor med mer hk från början. Vet att det inte är det du vill höra, men skall du öka antalet hästa med 10 så är det nya förgasare som gäller och 10 hästar extra gör ca:2knop extra.. Vill du däremot lägga pengarna på en uppgradering så är det isf nytt förgasar pkt som gäller. Hoppas du hittar lösningen som passar dig / BHL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 7 Maj , 2009 Snittar på rätt exakt 0,5 per distans med precis en sån motor, blandad körning. (Jämförde loggen mot tankkvittona för hela förra säsongen). Inte SÅ blodigt tycker jag. P.S, böjd att hålla med föregående talare, 10 hk ger bara ett par knop extra i slutändan och jag har aldrig hört någon vara framgångsrik (åtminstone ekonomiskt) med att försöka uppgradera hästar. (Om någon HAR lyckats vore det dock kul att höra, fler success stories åt folket) Hej /NP Senast ändrad av Nicpa | 07 maj 2009 | 14:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 7 Maj , 2009 E det en dyr o dum operation så får den va som den är. GPSade den till 34 knop ensam i båten ( VÄDDÖ 450) så behöver egentligen inte effekten för den skull utan mest när det är packat med ungar, mat, goda vänner, mera mat, pilsnerback, 3 väskor med kläder och sjökortet.... Då är det tungt... Då vill hon inte upp i plan liksom. Senast ändrad av rotorp | 07 maj 2009 | 20:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 7 Maj , 2009 Jo, det bekymret har jag också.. fast en extra propeller med lite mindre stigning hjälper om du vill offra lite toppfart.. Framåt semestertiden när släktingar och vänner står i led på bryggan med sina väskor och vinkar brukar jag byta & växla ned ett par hack . Kostar en 3-4 knop men känns bra mycket bättre i marsch och när man ska plana. Hälsn /NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 7 Maj , 2009 Skit i ungar,vänner o sjökortet,så löser det sig,sa han som sket i slasken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser