Patrik_ 1 Postad 27 April , 2009 En sak som jag funderat på, men inte hittat någon information om är huruvida man bör byta hydraloljan till trimplan och trim/tilt. Det handlar om en 10 år gammal amerikansk DC med Mercruiser Aplha One gen II och elhydraliska trimplan... Om den bör bytas - hur gör man? Hälsar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 27 April , 2009 Skulle tro det kan vara bra att byta ifall man inte har koll på historiken. Kan inget om Mercruiser, men går det inte att tappa ur på något sätt så skulle jag försöka suga ur den gamla oljan med en oljebytarpump. För oljetyp, kolla instruktionsboken såklart (kanske även står något om hur man byter), annars är nog vilken standard hydralolja som helst bättre än 10 år gammal olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 27 April , 2009 Det kan inte skada att byta den oljan ibland, den har nog dragit till sig fukt under 10 år. Ofta brukar hydrauloljan bli mörk om den är vattenskadad. Lossa ett rör ute vid kolvarna och kör ut oljan med pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 28 April , 2009 Tack för svaren! Det får bli att byta med oljebytarpumpen även om jag får leva med gammal olja i cylindrarna, vill helst inte börja lossa anslutningar som är täta och sitter under vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser