Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
wohlfie

Ekolod

Rekommendera Poster

Ute efter ett ekolod till min båt men vet itne riktigt vilket jag vill ha..

Ska väll inte dra så mycket ström iallefall.

Mest ute efter se djup o grader är väll aldrig fel heller.

Plus är väll om man ser grund o botten,,  o ja fisk är väll trevligt o se också.

Någon sida där man kan se lite fina ekolod för bra pris lapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett lowrance x128 förra året.

Det har tempmätare och om vanliga funktioner. Stor skärm med stora siffror. Satte min givare på insidan av skrovet så min tempmätare mäter endast tempen där.

Du ser grunden när du kört på dom. eftersom lodet mäter under båten. Det man kan göra är att som jag sätta givaren långt fram i båten så man hinner slå av propeller innan man går på. Men då gör min båt bara 8 knop och jag har 5 meter till propeller från givare.

Sen kör jag väldigt försiktigt om jag vet att det finns grund.

Jag köper oftast elektroniken på wikingmarine.se brukar vara billiga.

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett Lowrance x125 som funkar kanon. Visar det nödvändigaste på en bra skärm till ett rimligt pris. Du kan kolla på www.electronics-marine.co.uk för priser där. Köpte en plotter där ifrån i år, kan varmt rekommendera denna butik, snabb (mejl leverans) och höll riktigt bra priser.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ser grunden när du kört på dom. eftersom lodet mäter under båten. Det man kan göra är att som jag sätta givaren långt fram i båten så man hinner slå av propeller innan man går på. Men då gör min båt bara 8 knop och jag har 5 meter till propeller från givare

Då har du exakt 1,2 sekunder på dig från att upptäcka faran till propeller stannar. Lycka till :-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...