Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Gäst Albert

Sjökort till Garmin GPS?

Rekommendera Poster

Gäst Albert

Jag har en nyinköpt Garmin Legend hand-GPS. Till denna kan man köpa sjökort (BlueChart), men dessa är mycket dyra, över 2000:-. Jag undrar om man kan föra över andra sjökort till denna GPS, typ inscannade pappers-sjökort eller andra sjökort i elektoniskt format. Jag har både Fugawi och Tsunamis att tillgå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I teorin är det fullt möjligt, men du måste i så fall själv vektorisera dom med hjälp av lämpligt verktyg, och det är ett rätt digert jobb. Det finns ett par Yahoo-grupper (http://groups.yahoo.com) där folk ägnar sig åt såna övningar. Skulle tro att om du värderar din tid någorlunda så blir det billigare att köpa Bluechart, även om det är lite dyrt. Många timmars jobb blir det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Albert

Om jag redan har elektroniska, vektoriserade sjökort (ej BlueChart), går det att föra över dem till GPSn då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, olika plottrar/GPS-er kör olika format på vektorkorten, så om det inte är Garmins kort du har så kan du inte ladda upp dom i GPS-en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

BlueChart har precis fått större täckningsområden men ligger kvar på samma pris. Erlandsons Brygga i Solna tar 1990 kr för korten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen ide att jag säger som det är, man ska ju inte uppmana till brott men jag gör det ändå........ Det finns blue charts att ladda ner på nätet......på DC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Men, havetsstorm då, så får man vell inte göra :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Albert

Det är sant Havets storm, men de kartor som finns att ladda ner går ej att överföra till GPSn utan att en speciell och unik kod krävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är både rätt och riktigt ........men den kåden går oxå att fixa d är bara en tidsfråga :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också köpt en Garmin Legend. Är nyfiken på hur sjökorten ser ut när man laddat över dom till GPS:en. Är det någon som har erfarenhet av Legend och Bluechart eller vet var man kan hitta skärmdumpar av hur det ser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mina kort från ett litet företag i Umeå, :www.teknikokamera.se Blue Chart till min 276C kostar bara 800:- Snabba leverans, snälla o trevliga att ha med att göra. Var 2008 års modell på kartan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...