Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
marblu

Värmare

Rekommendera Poster

Hej är det någon som vet vad lagen eller liknande säger om att montera in en diesel värmare i båten. Tänkte montera in själva värmaren i motorrummet med slangar ut till ruffen samt ut under kapellet, problemet är att det sitter två bensinmotorer i det utrummet i båten så jag tänker på ev.bensinångor. får ju naturligtviss instalera en dieseltank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar detta jag med.
Har värmaren i motorrummet, var byggt så när jag köpte båten.
Har kört med det i 2år utan att något hänt...
Svårt att hitta något annat bra ställe, funderar på att bygga en skiljevägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en vattenvärmare borde det väl vara OK. Eller att man ordnar en separat inluftkanal om det är varmlufttypen.

Risk annars för att det blir en motorrumsfläkt man bygger. Motorrummets ev. gaser kommer in i båten, inte helt fräscht.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tar luft utifrån.
Men det är väl mer kombinationen bensinångor och brinnande värmare jag funderar över...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer naturligtvis att ta luft utifrån för att att inte få in ev. bensinågor eller dyl.

Det jag skall montera är en luftvärmare, men det jag tänkte på va brandrisker med att ha två tankar en med bensin och en med diesel i på samma ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Eberspächers monteringsanvisningar är det direkt förbjudet att montera värmaren i motorutrymme med bensinmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställde frågan till Kjell(båtvärme Dr), här är hans svar:

1800b hör väl till dom bättre värmarna i det avseendet i och med att fläkten sitter inuti värmaren - så och pumpen. Men - ingen värmare av de vanligast förekommande har gnistsäkra motorer varför det må vara på användarens egen risk och förnuft att montera och använda värmaren där det kan förekomma brännbara gaser.

Mitt svar är alltså att värmare inte bör monteras där det kan förekomma ev. bensinångor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...