Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Lujn

plats i gästhamn

Rekommendera Poster

Säkert en knasig fråga - men hur vet man när man kommer in med sin båt i en gästhamn var man får lägga till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite olika beroende på gästhamn. Men oftast finns det en kiosk eller krog eller motsvarande som funkar som hamnkontor, så då tar man första bästa lediga plats, förtöjer tillfälligt, går dit och frågar och förtöjer om vid behov och efter direktiv. Ibland går det även omkring glada sommarjobbande hamnvärdar på bryggan som kan visa rätt. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del hamnar kör med röda (platsen upptagen) eller gröna (platsen ledig) skyltar vid båtplatsen. Ofta finns det info om detta vid hamninloppet också. Välj lämplig grönskyltad plats och hör med hamnkaptenen (eller motsv) hur länge du kan ligga på platsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Nu tror jag jag vågar mig in i en gästhamn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar det finnas platser för typ korttidsparkering tex om man bara vill hoppa iland en kvart och köpa en glass eller så? Brukar det isåfall vara okej att ligga gratis förtöjd en kort stund? Kanske svårt att generalisera, lär väl variera en del, men alla erfarenheter är välkomna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillfälligt har jag sett på några ställen - att de tex anvisar bryggände eller liknande.

Annars så har en del en skylt/flagga - ofta grön/blå med GÄSTHAMN i bokstäver. Ett exempel bifogas som bild.

Men det varierar mycket - ofta får man lägga till å gå runt å fråga.

Lycka till! Cool

Senast ändrad av PatricS | 27 april 2009 | 20:53

post-22148-1394235883,4934_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Grinda var hamnkillarna ovanligt griniga och ville ha betalt då jag bara skulle i land och köpa engångsgrill. Jag struntade i det och var, som jag lovat, tillbaka efter en kvart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...