Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Krille_T

Kontraktsbrott

Rekommendera Poster

I slutet av maj -08 köpte jag en båt av en privatperson. I köpet kom vi överens om att ett nytt kapell skulle ingå, vilket noterades i kontraktet. Någon leveranstid skrevs inte ner då han redan hade beställt kapellet. Men han skulle skicka det så fort det kom till honom vilket han uppskattade till några veckor. Tyvärr bad jag aldrig om att få se någon orderbekräftelse. Jag har sedan dess ringt och mejlat ett otal gånger men får bara bortförklaringar. Nu har det snart gått ett år och jag anser att han brutit mot vårat avtal, jag undrar nu hur jag kan gå vidare i frågan. Är det någon här som har erfarenhet av något liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte konsumentombudsmannen i din kommun hjälpa dig?
Jag har haft mkt god hjälp av dom i affärsrelaterade frågor så sett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

konsumentombudsmannen kommer antagligen inte hjälpa dig då denne handhar konsumentfrågor och då du köpte båt av en privatperson är det inte fråga om det. Det är istället köplagen som gäller. Vad som gäller är lite beroende av vad som står i avtalet men det verkar som att det i köprättslig mening är fråga om dröjsmål. Om du vill kan du maila över vad som står i avtalet så är det lättare för mig att svara på frågan. Generellt kan du vid dröjsmål kräva fullgörelse, häva avtalet helt och kräva skadestånd. Att gå vidare gör du genom att kontakta en domstol, tror att du kan få en förenklad förhandling och då behövs inga ombud. Annars kontakta en jurist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore jag Dig skulle jag maila över en kopia av avtalet där det framgår att nytt kapell ingick.

Skriv att inom visst antal veckor skall Du ha ett nytt kapell levererat, alt att Du kommer att kräva gm tingsrätt(inkasso) att Du får reducering av köpeskilling motsvarande kostnaden. Låt honom förstå att Du menar allvar, eftersom Du nöjt Dig men hans bortförklaringar i snart ett år så fortsätter han.....i det fall han beställer ett nytt se till att Du får namn o ta personlig kontakt med kapellmakaren som ger Dig tid för leverans och att beställaren/betalaren verkligen är säljare.

Hamnar ärendet hos fogden(han kanske finns där redan? ring o kolla. Du behöver p nummer, är offentlig handling) så är säljaren i 3 år bannlyst att låna pengar, teckna mobilavtal mm, så vetskapen om detta brukar få dåliga betalare att    betala!!! Ange gärna detta faktum i mailet.

Ert kontrakt reglerar klar o tydligt vad gäller, inom rimlig tid har för länge sedan varit...

Tuffa till Dig, o se till att han betalar!!!!  Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för informativa svar.

Jag har tagit kontakt med en jurist för att titta igenom avtalet och går vidare med ärendet efter detta.

Helt klart dags att börja mena allvar, trist att man inte kan lita på en del folk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...