kimnordinform 0 Postad 27 April , 2009 Jag har en Sea-Ray 290 Sundancer från -94, med 2 st mercruiser 4,3 MPI från -04. Tändningen är död på babords motor, men den startar och får el när man håller in emergency start. Har kollat huvudströmbrytarna och säkringar i panel. Någon som har tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 27 April , 2009 Leta upp ett kopplingsschema i en servicehandbok (sök efter länkar här på forumet) och kolla/mät upp hela tändningskretsen. Det finns ett antal steg på vägen från säkringen till motorn. Exempel är tändningslåset, dödmansgreppet, att växelväljaren står i neutral etc. Jag vet inte om även gränslägesgivarna till drevet är kopplade så att motorn inte kan startas med drevet i uppfällt läge. En möjlig felorsak är att någon av dessa givare/brytare är defekt, så leta dig från säkringen och längs hela kedjan fram till tändningsboxen och se vad det är som bryter kretsen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 27 April , 2009 Har för mig att det sitter en brytare som slår av tändningen på halva motorn (eller hur det nu var) i växlingsögonblicket på vissa USA-drev, kan kanske va nåt sånt som trilskas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 28 April , 2009 Stämmer - det sitter microbrytare som bryter tändningen (till hela motorn) någon 10-dels sekund när växeln ska läggas ur. Om det är Alpha-drev så sitter mikrobrytaren vid styrbords limpa. Be en kompis växla några gånger samtidigt som du tittar på brytaren så ser du hur den fungerar och om den bryter och släpper som den ska. Senast ändrad av Patrik_ | 28 april 2009 | 08:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimnordinform 0 Postad 28 April , 2009 Tack för alla tips, tydligen var det ett idiot-fel. Jag har två batterigrupper där babords motot är kopplad till ett singel-batteri som bara matar babords motor och styrbords dubbel-batterier matar styrbords motor. Nytt babordsbatteri fixade problemet. Jag var övertygad om att motorerna tog ström från båda kretsarna. Tack än en gång för alla tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 28 April , 2009 Köpte du din båt av Johan Buckard? Tycker mig känna igen den :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimnordinform 0 Postad 29 April , 2009 Köpte den via Maxibryggan i Norrköping, den hade gått på västkusten innan. Kan vara att det var han, kan kolla i mina papper. Känner du till båten i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimnordinform 0 Postad 29 April , 2009 Nix, det var inte han som var den tidigare ägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 29 April , 2009 Nix Buckards var en Floridabåt, även den med nya 4,3or i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimnordinform 0 Postad 29 April , 2009 OK, men jag tror dock inte att det är så ovanligt med nyare motorer i en båt som är från runt -94. Amerikanska bensinare är ju tyvärr inga evighetsmaskiner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 29 April , 2009 Jag vet, det blev ett dyrt med fartfyllt och tryggt fjolår för mig :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimnordinform 0 Postad 30 April , 2009 Oj, ny mercruiser 5,7 känns i plånboken. Ja, båtlivet kostar på :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser