Bellona23 0 Postad 27 April , 2009 Har införsklaffat 24 liters septitank och enklare manuell toalett. Jag söker information om vad jag ska tänka på och hur jag ska gå till väga med dels monteringen av skrovgenomföringarna, hur jag ska koppla och hur man ska placera septitanken i förhållande till vattenlinjen mm. Med toaletten fanns bara en enklare skiss för montering utan septitank. Någon som kanske känner till någon bra hemsida, artikel eller kan berätta själv hur man bör göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 27 April , 2009 Här är lite http://www.sxk.se/kretsar/upp/septiktankar.asp#Standard_för_septiktankar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 27 April , 2009 Köp en större tank, om du har plats till det. Hade en 24 liters och den blev full om man låg mer än något dygn. Inte kul när det rinner ut bajsvatten genom avluftningshålet. Tanken placeras med fördel över vattenlinjen så behöver du ingen pump för att tömma. Minimera slanglängd och antalet böjar för att minska risken att skiten fastnar samt för att spara pengar, slangen är dyr. Sätt skrovgenomföringen precis under vattenytan så att du kan komma åt att rensa med en ståltråd ifall det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 29 April , 2009 Det finns billigare och dyrare skrovgenomföringar, ventiler och slangar av olika material. Vilka bör man välja för att det inte ska vara risk att det går sönder men samtidigt att det inte ska bli för dyrt. Vilka delar är okey att köpa på biltema tex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 29 April , 2009 Snåla inte i denna skitsak. Välj rostfria rördelar och en garanterat diffusionstät slang så kan Du ägna Din tid till att skita i lugn och ro... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 29 April , 2009 Okey, men vad ska man välja för att få bra grejer då? Biltemas slang borde väll funka tex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 29 April , 2009 Om Biltemas slang är märkt t.ex. Sanitary use borde den funka, i annat fall skulle jag inte välja den. Jag tycker nämligen inte att det var speciellt roligt att göra om den installation som tidigare båtägare gjort under ett infall av ekonomisk försiktighet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 April , 2009 Tror Biltemas slang funkar. Även Jula har sanitetsslang. Dock säljer båttillbehörsfirmorna detta på löpmeter vilket kan vara praktiskt, eftersom man då kan få rätt längd. Mät ordentligt innan så du inte köper för kort slang, det är inte kul. Som vanligt lönar det sig att jämföra. Biltema är inte alltid billigast, här i Stockholm har ofta Bryggan bra låga priser på t ex rördelar och slang, problemet är ju såklart att deras permanenta 20-procentskampanjer vid mässorna gör att de ibland måste ha ett högre katalogpris. Du bör, såklart, ha en skjutventil skruvad på skrovgenomföringen oavsett om du tömmer med självfall eller pump. Se till att köpa i samma material. Senast ändrad av Flipperskeppare | 30 april 2009 | 07:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 30 April , 2009 Skjutventil? Vad är det och hur fungerar det? Efter lite funderande var jag ska ha tanken så vore platsmässigt och mest estetiskt att sätta den under bänken som finns precis bakom väggen till toaletten. Problemet i så fall är att den hamnar i höjd med vattenytan eller under vilket i så fall skulle kräva pump. Vad ska man ha för pump i så fall? Bör utslangen gå som en böj upp över vattenytan och tillbaka? Är det dumt att placera den där? Var ska jag placera den annars? Toaletten är rätt trång som den är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 30 April , 2009 Vad tror ni förresten om att lägga tanken ner som jag har köpt? Slanganslutningarna ser ut att vara gjorda för att man ska kunna montera tanken liggande eller stående. Hur högt över vattenytan behöver tanken vara. Ev kanske jag kan få den över vattenytan precis genom att lägga tanken ner och ha den så högt upp som möjligt under bänken som jag nämnde i förra inlägget. Bänken jag syftade på var förresten den som går mot förpiken och inte den korta lilla som finns vid aktern. Utlopp och inlopp funderade jag på att montera under golvet i toalettutrymmet beroende på hur mycket det bygger. Är jag fel ute? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 April , 2009 En skjutventil är samma sak som en kulventil typ ballofix som du antagligen har i badrummet, dock modell större såklart när vi talar avloppsrör. Ska du ha pump så finns det elektriska avloppspumpar. Man kan också ha en manuell pump av samma typ som länspumpar. Kolla i tillbehörskatalogerna. Du bör kunna ha tanken liggande, men jag råder dig fortfarande till att skaffa en större. Har du riktigit snålt om utrymme säljs det tankar av plast som så att säga monteras runt toaletten. Finns om jag minns det rätt på SEASEA. När det gäller montering med böjar osv så är jag inte helt hemma på detta, du har ju segelbåt vilket jag inte har. Någonstans ringer en klocka om att dessa har en tendens att luta vilket man lär behöva ta hänsyn till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 1 Maj , 2009 Det verkar bara vara några av modellen länspump som även kan kan användas till att tömma septitanken. I alla fall så står det inte på alla att de kan användas till det. Det blir visserligen lite extra pengar men om jag får undan tanken tack vare det så är det inte helt fel. Hade det funnits plats så kanske en större tank hade varit aktuell, men nu får det bli tanken jag har köpt. Modellen som man monterar runt foten på toaletten kostar ca 2500:- och rymmer endast 25 liter, så det blir inte mycket bättre med den. Jag ställer mig fortfarande frågande till att montera tanken liggandes efter att ha läst en del om att det sedimenteras i tanken, och en liggande tank känns i så fall sämre än en stående. Är det någon som har monterat liggande och vet hur det funkar? Ang monteringen av utloppet med böjar borde det gälla samma sak som med motorbåtar. Dock borde det kanske inte behövas med tanke på att man har en avstängning närmast skrovet och sedan en pump beroende på tankens höjd. Hur har ni andra gjort? Hur är det med monteringshöjden av tanken över vattnet? Räcker det med att underkanten av tanken är precis över vattenytan eller hur högt över ytan borde den vara för att det ska funka bra. Vad tror ni om att koppla enligt följande (Se bild) Grön slang - Går från toan till övre anslutningen på tanken Blå slang - Går från nedre anslutningen på tanken till förgrening och sedan ut via en ballofix samt upp till däck för slamsugning. Lila slang - Luftning av tanken och är den övre anslutningen (Sitter vid den andra övre, dvs gröna slangen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 1 Maj , 2009 När jag installerade toa med tank så var det den toa och tank som du köpt. Jag hade tanken något ovanför toan, ca 1,5 meters slang, och någon decimeters fallhöjd från tank till genomföringen. Nuvarande båt har jag tanken i durken under vattenlinjen och toan är alltså mer eller mindre ovanpå tanken. En fördel med det är att det inte riskerar samlas vatten i slangen som sen rinner tillbaka till toan. De där backventilerna som finns i toan är inte hundraprocentigt täta. Nackdelen är då att man behöver en pump för att få ut skiten. Tycker skissen ser bra ut, dock lite svårt att säga något säkert om man inte ser grejerna på plats. Jag hade min tank stående, nuvarande tank är liggande. Såklart är det antagligen bättre med en stående tank, men har man ont om plats finns kanske inte mycket att göra. I värsta fall får du slå i lite rengöringsmedel med jämna mellanrum. Kanske är möjligt att montera tanken något lutande för att få skiten att rinna ner mot hålet? Jag har lite svårt att se poängerna med höga böjar på slangarna, som du säger så har man ju en skjutventil som normalt är stängd. Funderar på om detta kan vara ett arv från tiden när man spoiade ut direkt utan tank och då kanske alltid hade genomföringen öppen? På nuvaranade båt är tömningsslangen dragen i en hög böj. Eftersom den går upp i garderben funderar jag på att ta bort den. På förra båten hade jag ingen böj. Angående monteringshöjd så tror jag inte det behövs ett särskilt högt fall. Har du dessutom pump så spelar det ingen roll alls. Detta kan ju dock kompliceras ifall båten lutar, men du kanske kan passa på att tömma när vinden ligger rätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 1 Maj , 2009 Jag har liggande tank om c:a 70 liter i min båt. Jag har lärt mig att tömma skittanken innan jag lämnar båten oanvänd under veckan eftersom sedimenteringen efter ett tag minskar kapaciteten klart märkbart. Emellanåt häller jag i lite diskmedel genom däcksförskruvningen för att lösa upp eventuell sedimentering. En del häller diskmedel via toastolen, men jag inbillar mig att detta gör att gummipackningarna torkar ur snabbare eftersom man avfettar dem. Förmodligen har jag fel, men det får andra avgöra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 1 Maj , 2009 Finns däcksförskruvning går det att hälla i starka grejer utan att riskera packningarna. Exempelvis maskindiskmedel eller propplösare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 1 Maj , 2009 Här kommer en bild på hur det ser ut. Helst skulle jag vilja slippa köpa en pump för att pumpa ut skiten och då är frågan om det funkar att montera tanken precis över vatten nivån eller om den ska upp högre för att det ska funka bra. Och om det inte räcker, var får man tag på en inte allt för dyr pump? De verkar ligga runt 800-900:- de billigaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 1 Maj , 2009 Här kommer en till bild på hur jag funderar på att koppla. Det är tänkt att man ska kunna tömma tanken med vakumstation och långt ute till havs. Behövs något mer eller räcker detta? Har ritat in en ev (ful) pump och funderar på vad den gillar om man börjar vakumsuga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 1 Maj , 2009 Appropå slang kan jag avråda från Biltemas diffusionstäta slang, den är inte på långa vägar lika böjlig som marinornas (jag har Lundhags, Lundbergs...eller nått liknande). Jag har precis monterat en kvarnpump, och jag kan lova att det blir många hårda ord när man ska dra dessa tjocka slangar. Mitt råd är...snåla inte på något när det gäller barkbåtshantering, du vill inte rota i krånglande slangar mm en varm sommardag Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 1 Maj , 2009 Tack för tipset.. Jag vet om att Biltemas slang är väldigt styv så det får bli från seasea eller erlanssons. Även skrovgenomföringen och kopplingar får bli fårn annat ställe. Är skrovgenomföring och bordgenomföring samma sak? Vad säger ni om mitt förslag till att dra slangarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 1 Maj , 2009 Vill bara hålla med det Flipperskeppare nämnde. Jag har också en nyinstallerad liggande tank. Varje gång det är hög sjö, så proppas luftfiltret igen pga sjöhävningen. Skall resa tanken upp till nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 1 Maj , 2009 I så fall är det nog inte så mycket att välja på än att ha den stående och köpa en pump att pumpa ut skiten med. Räcker kopplingen jag ritade tidigare eller borde jag komplettera med något? Funkar det att vakum-suga med tanke på pumpens placering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 6 Maj , 2009 Vet inte om det kan beskrivas bättre... http://www.vikingyachting.se/docs/pdf/installa_toa.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
expander 0 Postad 6 Maj , 2009 Ett litet tips... Har under åren satt in 4-5 st nya toaletter med septiktank.. För att få en smidig tömning, sätt en kulventil på avluftningen, vid tömning så stänger du avluftningen, stänger bottenventilen, pumpar på muggen så du får ett övertryck i tanken,sedan öppnar du bottenventilen och PLOSH! så tömms tanken, pumpa sedan lite till så tömms det helt. jag har haft tanken både under och över vattenlinjen, detta fungerar utmärkt. GLÖM EJ ÖPPNA AVLUFTNINGEN.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 6 Maj , 2009 Tack för tipset.. Jag har påbörjat installationen med att montera tanken. Jag får upp den på en hylla bakom toalettutrymmet, så den inte är ivägen på toaletten och samtidigt minst 50cm över vattenytan. Får se om jag kopplar in kulventil på luftningen. Höjden borde annars räcka tycker jag. Det skulle vara om toan är igenproppad, med då är det väll bara att korka igen lufthålet utifrån i värsta fall. 24L tanken får räcka så länge.. Har någon hört hur det går med ev. lagförslag att förbjuda tömning i havet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 8 Maj , 2009 Vilken dimension ska det vara på rördelarna till 38mm respektiver 19mm slangen? 19mm motsvarar 3/4 vilket känns onödigt grovt med tanke på att det redan blir en avsmalning där slangen ansluts. Kan man inte köra vidare på samma avsmalade tjocklek, dvs 1/2 för 19mm slangen och 1 1/4 för 38mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 11 Maj , 2009 Har precis plurrat vår båt, och testat att pumpa ur septitanken med samma upplägg som du har ritat. Funkade perfekt, dock testade jag bara med vatten utan barkbåtar. Enligt vad jag erfarit så suger vacumsugen det som är lättast, svartvattnet i tanken är lättare än att suga sönder en pump och få med en impeller och lite gott och blandat upp genom slangen. Glöm bara inte en rejäl kulventil på bottengenomföringen, jag blev rek. en 38mm ifall jag behöver byta till en ny/större pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 11 Maj , 2009 Har monterat skrovgenomföringarna och satt på kulventilderna nu. Tyvärr satte jag inte på kulventilerna direkt efter att jag hade satt fast genomföringarna och jag råkade vrida genomföringarna när jag skulle dra åt kulventilerna. Men förhoppningsvis håller det tätt. Vad har ni på gängorna för att täta? Jag körde med gängtejp eller vad det nu kallas. Tycker att 4-6 varv borde räcka. Jag är lite förvånad att det fortfarande var rätt lätt att skruva på delarna. Jag hoppas att det räcker för att det ska bli tätt i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 12 Maj , 2009 Jag blev avrådd från gängtejp av en rörpulare, fyll gängorna med lin och smeta över med gänpasta var hans tips för garanterat tätt....och massor av sikaflex runt skrovgenomföringen, och naturligvis ingen bottenfärg kvar där sikaflexen ska täta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellona23 0 Postad 12 Maj , 2009 Lin och gängpasta är det som gäller när man pratar om tryck, men för det här tycker jag att det borde räcka. Vill helst slippa göra om det jag har gjort eftersom risken är att jag börjar snurra på skrovgenomföringen igen. Någon annan här som har kört på gängtejp och kan berätta hur mycket ni hade på och om det höll tätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 12 Maj , 2009 Om skrovgenomföringen snurrar är den dåligt dragen. Även om vatten kanske inte tränger in i båten, kan det tränga in i skrovet. Jag tryckte i nästan en halv tub sikaflex runt och genom min genomföring och drog så halsvenerna stog rätt ut, likaså med kulventilen. Vatten i båten ska komma uppifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser