Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Gäst Roland

Mercruiser backslag krånglar

Rekommendera Poster

Gäst Roland

Hej Har en Mercrusier 4.3L (190 hk). Alpha One, År 2002 När jag lägger i backläge strular den ibland och backläget kommer inte helt i läge. Ibland får jag ett knarrande ljud och får lugna mig och göra ett nytt försök. När jag kört båten en stund frammåt fungerar även backen bättre. (Varm motor ?) Framåtläget fungerar alltid bra. Måste lägga i backen relativt distinkt och snabbt för att det ska fungera direkt efter start och varmkörning, efter lite körning fungerar det utan problem. Problem som kanske kan vara kopplat till backproblemet?! Med relativt nystartad motor dör den ofta då jag försöker lägga i backen (för att lämna båtplatsen) Kan det vara något med reglagen, microbrytare eller är det fel i backslaget ? Någon som vet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått svar på del av frågan om att motorn stannar när jag lägger in back och relativt kall motor. Förslag att justera upp tomgången lite. Första delen fortfarande olöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Wiberg

Hade också lite problem med backen på min Mercruiser 3.7 l Motorn dog när man la i backen och det var sedan svårt att få i friläge. Det visade sig bero på justeringen av den brytare som sitter vid växelföraren på motorn. Mycket känslig sak. Jag har en manual på hur man justerar brytaren som sitter till växlarna. Har tyvärr ingen länk men om du mailar mig så kan jag skicka den till dig. Vet inte om det ser likadant ut på din motor som på min eller om det kanske beror på något annat men det kanske är värt att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst grönborg

det tar vi tacksamt emot mvh grönborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha-drevet har en clutch-koppling vilket innebär att vid växling måste motorn stannas (tändningen bryter) ett kort ögonblick för att momentet skall försvinna så att clutchen går att dra ur. (Skräpkonstruktion, Volvo och Bravo dreven har kon-koppling så man slipper eländet.) Krånglar växlingen räcker det ofta med att justera in vajer och brytaren. Det är inte så svårt om man tittar i en verkstadshandbok först. Var lite försiktig om växlarna inte går i som de skall. Clutchen hyvlas snabbt ner och det blir spånor i drevoljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara när man lägger i backen som tändningen bryts? ska den även göra det när man lägger i framväxeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen ska bara brytas när du växlar från växeln i, till friläget, altså inte när du lägger i växeln till fram/back läget. Räcker säkerligen med en växeljustering. Vertsta cenariot er byte av växelwiren (Den från motorn till drevet) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allehopa jag har haft samma problem men det gick att lösa till att börja med ställ tomgången på ca: 750 varv koppla bort microbrytaren på växelvajerns platta(Mercruiser själva har sagt att jag ska göra det) då slipper ni att den dör.växlarna kan man justera väldigt lätt på fästet vid plattan.Jag hade problmemet med att det var svårt att lägga i och ur växlarna så jag pratade med marinshopen och det fanns en ersättningsplatta istället för den gamla så jag köpte den kostade 1400kr.Den har luftdämpare på plattan som hjälper vajern att tryck i och ur växlarna sen jag böt och justerade in växelvajern samt kopplade bort microbrytaren som sitter kopplad på tändspolen så funkar det kanon!!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekomenderar inte att höja tomgången för att kompensera ett annat fel.Drevet tar stryk av att tomgången er för hög, fixa felet istället för att kompensera bort det tillfälligt. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mitt problem löstes genom justering av växelvire. Man måste även hantera reglaget precis som med kvinnor, varligt men bestämt. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he, så sant! Det verkar nästan som om Mercruiser har haft kvar Alpha av ren prestige. Om jag inte är helt fel informerad så konstruerade Mercruiser Bravo-drevet så fort Volvo:s patent på kon-kopplingen hade gått ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Postade denna länk i en annan tråd idag. [LINK]www.hastings.org/~stuart/cobra/index.html[/LINK] Intressant teknisk läsning om OMC-dreven och dess växlingsfunktion. /Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag lyssnat på växlarna, Tändningen stänger av när jag går från växel i till växel ur. När jag går från neutral till växel i stängs tändningen inte av utan det blir ett klonkand ljud när växeln går i. Är detta rätt? (3,7l Mercruser samt Alpha one)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar vara riktigt, kolla bara att du har rett tomgångsvarvtal på motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att den ligger kring 800varv när jag har neutralen i, är det rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...