Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Kaveh

heat pal, tillräcklig ventilation.?

Rekommendera Poster

Hej.

Köpte nu i helgen en origo heat-pal 5100 till min båt för att få det lite varmare samt bort lite kondens. Vad menas med tillräcklig ventilation igentligen? Funkar det bra med ventilations hål i ruffluckan samt en elektrolux ventil i taket? Eller bör jag komplettera med t.ex. 2 pc fläcktar, en vid takventilen för insug av luft samt en i ruffluckan(ventilations hålen sitter väldigt långt ner) för utblås. Detta kan kopplas till en timer så den inte kör hela tiden. Om jag inte minns helt fel så co2 ganska tungt och ligger lågt?

Kanske bör tillägga att båten är inte mer än 17fot och jag har inte tänkt att sova med heat-palen på. Har inget kapell så jag kan inte heller ha den ute i sittbrunnen.

Vad tror och tycker ni?

MVH
Kaveh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med en 17 fots båt, det är lagom storlek tycker jag. Många säger att en värmegivare som heatpal skapar en skön värme men samtidigt i själva verket skapar kondens, i båten, tvärtom vad du önskar på den punkten.

Jag tror att den ventilation du har är tillräcklig och stänger du av heatpal innan du somnar så har du fått skön värme i bäddar (sovsäckar) innan det är dags att krypa ner och koja.

http://monark.shivas.se/loggbok/images-loggbok-2008-06-21/loggbok-2008-06-21_04_hemviken_digestives_.jpg

Jag använder en metall bricka med kanter där jag har flera värmeljus som värmekälla. Den ger sommartid tillräckligt med värme i ruffen i min båt, som är 5,4 meter lång. Kompisen har en Albin Viggen som är lite större och hans heatpal värmer skönt innan man ska knoppa.

Senast ändrad av maxb | 01 maj 2009 | 10:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trot eller ej ..men några gravljus i båten är jättebra!  köp dom med ''mässingstop/hatt'' finns på ICA mm !

Brukar räcka för att ta hand om fukten/ daggen som kommer på kvällen.

/ JCC  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAhaha låter som jag sligt på med lite för mycket, om stearinljus och gravljus räcker.

Och jag som lagt neren massa timmar på min timer.. Nån som vill ha en 12v timer? Tungan

Senast ändrad av Kaveh | 02 maj 2009 | 17:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...