jorgan 1 Postad 26 April , 2009 Hej, båten är nu på land och jag tänkte lägga i den om en och en halv vecka ca. Är inne på att köra ut dynor, segel m.m. redan i morgon och lägga i båten. Undrar hur det är med fuktangrepp och mögelrisk. Kan det hända något på så kort tid? Nån som vet? mvh Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 26 April , 2009 Men du har väl dynor m.m. i båten hela sommaren? Vad spelar då en vecka för roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 26 April , 2009 Lite som Flipper säger. Du har ju faktiskt grejerna i båten hela sommaren.... Jag brukar ha några droppar Ättika på ett fat i veckorna när jag inte är där. Då växer ju inget mögel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 26 April , 2009 Skillnaden - som jag fattat det - är att havet hjälper till att hålla grejerna torra. Så fort man lyfter upp båten blir det dramatiskt mer fukt invändigt. Fast jag antar att 1-2 veckor inte spelar nån roll. Ville bara kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 26 April , 2009 Va! Är det första april idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 26 April , 2009 Nope. Har jag fel så upplys mig gärna. Det är väl fuktigare inuti när båten kommer upp på land. Man behöver ju inga torrbollar när båten är i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 26 April , 2009 Temperaturväxlingarna ex,vis natt/dag är ju större när båten står på land, därmed större fuktutfällning/kondensation. Kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 26 April , 2009 Okej, säger du det så är det väl så. Jag har under mina 30 år som båtägare i alla fall aldrig noterat detta faktum. Då är det nog bäst att du har dina dynor kvar hemma tills sjösättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 April , 2009 Kallas kondens ... varm luft och kall yta ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 26 April , 2009 Släng in dynorna, ställ de på högkant, släng in en torrboll och stäng till båten så klarar sig allt utmärkt i 1,5 vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 27 April , 2009 Beror på båt. Jag har hittills aldrig haft mögelproblem i båten, men den är också väldigt torr invändigt generellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 April , 2009 Istället för att gissa skaffar man sig en hygrometer. Det är inte lätt att känna hur fuktigt det är. Lika viktigt som ett universalinstrument för spänning/ström/motståndsmätning. Många har termometer ombord. Det är ju kul att se hur varmt det är men det känner man ju egentligen. Hygrometer är ett viktigt instrument ombord för att slippa skutlukten. Kalibrera hygrometern i en plastpåse med lite vatten i. Då ska hygrometern visa runt 100% RH. Kostar nån hundring. Bra att visa frysande gäster att man inte kan stänga till alla luckor för att bevara värmen. Då kommer man upp i 100% RH och allt börjar mögla. Under 85% RH är nödvändigt för att slippa mögel. Är det kallt (under 4-5 grader har jag för mig) klarar man högre värden utan mögelrisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 27 April , 2009 Det är nog mindre kondensrisk på land än i vattnet vid denna årstiden. Vattentemp i södra öresund just nu ca 11 gader och lufttemp ca 20 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 27 April , 2009 Fast på nätterna är det väl inte 20°C i luften..? Det är just den temperaturvariationen som kan ge kondens. Men som sagt, möglar dina dynor på 1,5 vecka (nu är det väl inte ens en vecka kvar...) så är det nog något annat som är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 April , 2009 Kondens kan också vara bra under förutsättning att det som kondenserar rinner ut. T.ex en dunk med vatten i diskhon blir en avfuktare. På natten blir den kall och på dagen kondenserar vatten på kalla dunken och rinner ut ur båten. Åtminstone i princip. Rena dynor är givetvis bättre ur mögelsynpunkt. Mat och fettfläckar ger mögel även i torrare luft. Kolla taket ovanför pentryt. Där brukar det mögla även om man har torrbollar överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 27 April , 2009 Jag har i båten 2 st torrbollar och har haft så en längre tid nu. Jag har inte märkt av att de har behövt tömmas eller nåt så mina fuktproblem är mkt små. Likaså för kompisen i sin båt. Vet inte om det är relevant men min båt som stod i tält hela vintern har haft mer kondens i sig än kompisens som stått ute.... Vatten är bra otäckt både utanför och i båten............ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 27 April , 2009 Tack för råd o tips. Med lite torrbollar borde det gå vägen. Som nån sa, knappt en vecka kvar nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 27 April , 2009 Digital termometer/hygrometer, på Jula, 59:- http://www.jula.se/EsaImages/item/master/943086_d.jpg Senast ändrad av Gunnar_ | 27 april 2009 | 20:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser