rebeckava 0 Postad 25 April , 2009 Har köpt min första segelbåt och ska nu vårrusta den. Det är en Albin Viggen, som är ganska liten. Vad ska jag tänka på? Jag vet redan att jag behöver skrapa bort gammal färg som lostnat lite. Sen rostbehandla kölen något, bottenfärgmåla. Jag behöver tvätta, polera och vaxa men med vad? Tänkte börja nu i veckan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 26 April , 2009 Jag har också köpt båt (Maxi 77) och är i samma situation. Min båt är bara grundad då den tidigare legat i mälaren. Jag tvättar, slipar ytan lätt och bottenmålar två skikt på det. Dessutom målar jag ny vattenlinje. Det får duga för i år. Sidorna på båten försöker jag nog maskinpolera lite och vaxa. Det finns vax att köpa överallt. Jag köpte nåt slags billigt vax på Biltema tror jag det var. Har sett över rigg och annat men inget är i särskilt akut dåligt skick. Det viktiga är att få båten i sjön snarast möjligt. Sedan kan man polera upp sittbrunn och annat. Jag ser kommande sommar som en testsäsong. I höst vet jag nog vad som bör prioriteras till nästa år. Jag behöver inte göra allt rätt på en gång. Prioritera säkerhet, som att saker o ting som vantskruvar o vajrar är i gott skick. Det är trevligt om rodret inte trillar av med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 26 April , 2009 Kolla gärna plattjärnen på undersidan av stag och vant fästen. Jag bytte på mitt akterstagsfäste som nästan var genomrostat. Inte så kul om man tappar masten. Kolla gärna min blogg där jag ibland skriver om div. båtfix. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jl33 0 Postad 26 April , 2009 Köpte en Albin viggen som första båt för ett år sedan. Lättskött och trevlig att segla. Bottenmåla x 2 (med miljövänlig färg! (Neptune Formula)), ev lägga på ett lager primer om den förra färgen sitter dåligt eller om det är mkt rost. Vattenlinjemåla, grovrengör (t ex Autosol, vaxa polera ( t ex med vax från Biltema, helt ok)), smörj detaljer på riggen, kolla roder, viktiga detaljer och fixa det akuta. Sedan märker du när du börjar segla om det finns något som inte är i bra skick. fixa det under säsongen eller till nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rebeckava 0 Postad 27 April , 2009 Är det något annorlunda med att måla bottenfärg och vattenlinjemåla? Kan jag fylla i hack på däck med något? Såg några skavanker idag som jag skulle vilja ta bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin373 0 Postad 27 April , 2009 Hej! Grattis till nya båten. Själv seglar jag Abin 57 sedan några år tillbaka. Det var inte min första båt (men den minsta). Det första året skrapade jag bort den gamla bottenfärgen. Det kan underlättas med t.ex. interstrip. sedan la jag på fem lager grundfärg (primer) och därefter 4 lager bottenfärg. Det är nu fem år sedan. Varje vår stryker jag nu två lager bottenfärg. Jag missade en viktig detalj när jag valde bottenfärg, nämligen torktiden. 16 timmar torktid innebär att det blir många resor till varvet i väntan på att färgen torkar om man ska måla 6-8 lager. Att måla vattenlinje i avvikande färg är inte nödvändigt. Det har jag aldrig haft på några av mina tidigare båtar. Friborden tvättar jag med ett bra rengöringsmedel som löser gammal vax. Sedan polerar jag bort hårt sittande smuts med autosol (fungerar bra på missfärgade fendrar också). Därefter sköljer jag av friborden en extra gång. När det torkat kan man antingen putsa med flytande rubbing eller gå på direkt med någon typ av polish. Avsluta med att vaxa och polera. Jag använder inte maskin till min båt utan jobbar för hand. Det är helt OK att använda Biltemas produkter, de är betydligt billigare och inte så mycket sämre än märkesprodukter. Det jobbigaste att få rent brukar vara halkskyddsmönstret på däck. Till det använder jag ett anpassat rengöringsmedel som jag skrubbar med i koncentrerad form därefter kör jag över med högtrycksprutan. Undvik att vaxa halkskyddsmönstret, då förlorar det lite av sin funktion. Om Du har krackeleringar i gelcoaten bör du försök reparera dessa, annars riskerar du få in fukt i laminatet.Det bästa sättet är troligen att vidga sprickorna något och fylla igen med gelcoatspackel i rätt nyans. Ha en trevlig seglingssommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser