Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
KillerBoo

Projekt: Bo i båt

Rekommendera Poster

Hej Bo

 

Efter ett par arbetsintensiva dagar i Karlstad, där Bygg Max var det närmaste Hammerö jag kom, är jag hemma i Kungshamn igen. Ja, jag har varit i Göteborg och röjt det sista i min mors lägenhet emellan. Bara Flyttstädningen återstår, men det blir nästa vecka med början på Måndag eftermiddag.

 

När jag kommer åter till Karlstad återstår att se. Vill det sig illa Cool kan det bli redan före jul.

 

Jag vet inte om jag missförstod dig i det citerade inlägget, men jag hoppas det inte det.

 

Om jag skulle skriva;En tripp genom Älven, ner till Gbg och neråt längs kusten är på planeringsstadiet. skulle det betyda att när jag kom ut ur Göta Älvs mynning skulle jag styra söderut. Det kan väl inte va din tanke? Förvånad

 

Strax söder om Göteborg ligger ju Göteborgs Södra skärgård.

Lasse Dahlqvist skriver ju;

Sköljda av fräsande sjöar
ligger ett pärlband av öar
Styrsö och Donsö och Känsö och Brännö, jag älskar er.

Och det kan man ju förstå, sen finns det ett antal öar till i den södra skärgården.

Längst i söder ligger ju Tistlarna. Är man inärheten är väl Tistlarna (yttre) ett måste. Det finns två möjligheter till insegling. Dock är den västra den minst besvärliga. SXK-Väst har skisser som visar inseglingen. Det finns enselinjer som man måste hålla. Många som kommer in i hamnen och tycker man är inne, går på det grundet som ligger mitt i inloppet ungefär där jag markerat i min enkla skiss som ungefär också visar enselinjernas läge - om jag kommer ihåg rätt.

Efter Tistlarna är det i stort sett slut. Det finns ju en anledning till varför redan Kaj Hartelius kallar sin bok Från Tistlarna till Strömstad (6;e och sista upplagan utgiven 1982?). Visserligen finns det ett par intresanta öar söder om Tistlarna - Malön som man  (nog) behöver en dinge för att komma iland på och så Nidingen - En av de få öar på Västkusten dit jag ännu inte lyckats ta mig. Det kan nog va svårt med egen segelbåt.

 

Resten av Svenska kusten söderut är bara en transportsträcka ända tills du kommer till Hanö. Det finns ett undantag - Hallands Väderö. Å andra sidan sett så är just Hallands Väderö värt två trista seglingsdagar på öppet hav längs Hallandskusten. Ön har allt som Västkusten har att bjuda. Från de Hallänska sandstränderna till de bohuslänska vrakvikarna. En helt underbar ö. Min absoluta favorit. Går du dit så anslå minst en vecka innan du säller kosan norrut igen. Jag har en beskrivning i PDF-format som visar lederna runt ön. Att anlöpa de tilläggningsplater som finns är inte helt enkelt. Till hugade spekulanter som skickar mig en riktig mailadress kan jag dela med mig av den informationen.

 

Skulle din avsikt att gå söderut va att gå runt den svenska kusten och Göta Kanal hem så passerar du ju Ven. Även den ön är ju i så fall värt ett besök. Kanske inte en hel vecka, men en eller kanske två dar.

 

Vad det gäller Danmark så är det ju bara hamnar. Någon har sagt att det finns två naturhamnar. Jag har varit i den ena - Fyns Hode och där var det svajankring som gäller om man inte lägger till på den gästhamnsbrygga som fanns!. Fast det fanns nog ytterligare möjliga naturhamnar i Limfjorden.

 

Den fina skärgården har du om du girar styrbord och går norröver när du kommer ut ur Göta Älv. Dessvärre finns det ett aber även här. Det är så fruktansvärt många båtar ute sommartid och allt större bli de.  Seglade förr i regel i augusti. Skall man ha  samma lung nu som då får man nog segla i September  eller tidigare på våren/försommaren.

 

Vänern en eller ett par sommrar hade nog inte varit fel - eller?

 

tommy

 

PS

 

Jag brukar alltid säga att man aldrig skall förakta en sjöman som behärskar en insjö. Det är mycket värre än ute på havet. Betydligt krabbare sjö som byggs upp snabbt. Skall du träna för dåligt väder är nog Vänerern ett idealist ställe. Behärskar du den så är Skagerak och Kattegat rena barnleken. Blir det allt för besvärande där är det bara att gå ut på havet och skaffa sig sjörum Skrikandes. Det är mycket värre på Vänern.

 

DS

 



Senast ändrad av toaen | 19 november 2009 | 19:59

post-945-1394236161,2018_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tommy. Ja, ByggMax är ju nära iallafall haha. Fattades nog inte mer än 9 km faktiskt.

Nej då, jag tror inte du massuppfittade mig, min avsikt är att gå neråt Skåne och vad jag vet så ligger Skåne söder om Gbg ;) Färdväg, etapper osv är inget alls spikat. Det är sånt som jag ämnar använda vintern till. Det enda jag vet med bestämdhet är att jag går Göta Älv och ut i storsjön och när man ändå har klarat av den långtråkiga biten så vore det kul att ta sig ner till fuskdanmark. Om inte annat så för att säga att man har gjort det hehe. Båtåkat blev ju liksom en helt annan grej när man skaffade pinnbåt med lakan. Avstånden är numer bara en siffra jämfört med förr när siffran gärna sattes i samband med bensinkortet. Vad gäller Vänerns vågor jfrt m havet har jag ju svårt att jämföra, Vänern vet jag ju liksom iallafall var jag har så att säga. Blåser det si el så mkt från ena el andra väderstrecket så vet jag hur sjön beter sig. Kommer jag sen ut på havet har jag ju ingen aning om vad som komma skall i olika vindstyrkor. Därav att jag först vill ha några extra sjömil i kroppen tillsammans med Maxin i olika (o)trevliga förhållanden.
Båt på Vänern har jag ju haft i 40 år sisådär, så det känns som att det är dags att känna lite på bräckvattnet nu. Men visst, Vänern är en underbar sjö, med många fina skärgårdar. Man hittar inte alla smultronställen på en semester eller två så har du möjligheten så tycker jag absolut du ska lägga båten här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att vi i alla fall talar samma språk.

 

Det kan ju va fint för dig att komma ut på de lugna vatten som västerhavet ger efter att i många år ha tampats med Vänerns vresiga vatten. Flört

 

Ruttplaneringen till Hallands Väderö/ Torekov är enkel. I kanalen är det ju inte så mycket att välja på. Mellan Göta Älvs utlopp  och till Tistlara är det 12 - 15 distansminuter (12,8) och det finns ett antal ställen att stoppa på under vägen. Som jag citerade; Sköljda av fräsande sjöar, ligger ett pärlband av öar, Styrsö och Donsö och Känsö och Brännö, och så en dröse till.

 

Mellan Tistlarna till Glommen är det 41 distansminuter.

Glommen ligger bra till om man seglar söderut. Ligger långt ut på en udde och har en skaplig hamn. Många tycker den är tråkig, men för att ligga en natt duger den utmärkt för mig. Är man dessutom botaniskt intreserad (vilket jag inte är speciellt - tyvärr) kan man ta sig en promenad till fyren Morups Tånge. Där växer den sk Kostertisteln, som väl egentligen heter Marton.

 

På vägen från Tistlarna finns några alternativa hamnar tex Bua (20 distansminuter från Tistlana), Varberg (32 distansminuter från Tistlarna) pluss några till. Om man seglar kan man ju tappa höjd med dessa alternativ.

 

Efter Glommen finns knappast några alternativa hamnar om man inte vill gå omvägar. Falkenberg och Halmstad tex

 

Går man den sträckan är ju det självklara målet (för mig) Hallands Väderö. För en annan som är samlare så är den bästa tidpunkten lite senare på sommaren när björnbären är mogna. Det lär finnas 40 björnbärsarter på Ön. Det finns i sådana mängder att man nog skulle kunna leva på björnbär en tid.

Färska börnbär direkt ur handen. Lätt knusade med socker och grädde. Björnbärskräm. Pankakor med björnbärssylt. Sconse med björnbärsmarmelad. Bara fantasin sätter gränser.

Du kan ju börja med att läsa här http://www.hallandsvadero.se/

 

Om du skickar mig ett mail/meddelande med din riktiga mailadress skall du få min hhamnbeskrivning.

 

Söder om Torekov finns det ju många hamnar.

 

Povel Rammel skrev; Min fru har rest till Mölle Det gjorde ju många andra också på den tiden det begav sig. Det kan ju i varje fall inte varit för baden !?, men en promenad ut till Kullens fyr är väl inte fel. Sen är det nerlusat med hamnar både på den Svenska och Danska sidan av sundet.

 

Till Råå behöver du väl inte gå om det inte gått sönder nåt på resan. Annars är hamnen ok. Jag misstänker att du redan vet var en viss båttillbehörsaffär ligger i Karlstad. Om inte, så svänger du till vänster i stället för till höger strax innan du svänger in till Bygg Max. Den båttillbehörskjedjan har förorsakat mig stora utgifter.

 

Förlåt - nu har jag ödelagt mycket av det intresantaste med seglingen. Planeringen är ju halva nöjet.

 

tommy

 

PS

Och dessutom sabbat din tråd, med ovidkommande skitsnack.

DS



Senast ändrad av toaen | 20 november 2009 | 07:57

post-945-1394236161,6641_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, nä inte har du förstört seglingen inte. Planering må vara halva nöjet men utan fakta att planera utifrån står man sig slätt.. Klippte o klistrade in ditt inlägg till ordbehandlaren för att ha som råmaterial när den mer detaljerade planeringen sätter fart. Du får ett PM med min mailadress för jag tar gärna del av dina erfarenheter av den här sträckan.

Att du skulle kladdat ner tråden tar åtminstone jag lätt på. Att bo i båten är en sak, men man ska ju hitta nya tomter också... ;)

 

EDIT: Jo, Affären bredvid ByggMax kan nog fasen snart bygga ut på min bekostnad haha



Senast ändrad av KillerBoo | 20 november 2009 | 12:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är helt övertygad om att det kan vara besvärliga förhållanden på Vänern, men det är ändå en insjö.

Har du funderat på hur du gör med alla extrapryttlar som krävs för permanent boende, men kanske inte när man seglar iväg en runda, Shuregard???

Jag håller med om att det är jättefint norrut i bohuslän, har paddlat en del havskajak uppe vid Strömstad, men det ena sköna förtar inte det andra. Eftersom jag är nybörjare på att segla, (undrar hur länge man kan skylla på det), så tycker jag det är bra med lite vatten under kölen. Vi får se hur långt du hinner, håller med Tommy så jag tycker verkligen att du stannar till vid Hallands Väderö, där är jättefint. Sen tycker jag faktiskt att du, om möjligt, skall hålla dig på den danska sidan, från Gilleleje längs kusten ned till Köpenhamn, (Dragör). Efter detta kan du dra dig över mot svenska sidan. Jag följer denna tråden, så jag har bra koll på när pilsnerna behöver komma på kylning. Vi får se hur långt söderut du kommer och jag kan ju alltid sätta mig på pågatåget med en kylbox pilsner och möta dig. Tycker att du är värd att offra sig lite för.

 

post-10005839-1394236161,7961_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju lite det jag har i bakhuvet, hur stor Vänern än må vara -relativt andra sjöar- så är det fortfarande en insjö. Vågorna kan vara nog så hårda och ibland ganska stora men det värsta tycker jag nog ändå är frekvensen. Det är väldigt kort mellan vågorna så det bli aldrig något riktigt.. eeehhhmm.. flyt Man smäller ofta i nästa våg innan man ens lämnat den förra s.a.s.

De bo-grejer som hör övervintrandet till -element, kokplattor, alla jääääääkla förgreningssladdar, TV-spel osv- ska packas i ett par trädgårdsboxar till våren och det gäller även allt annat som blir överflödigt när man kan kasta loss. När våren kommer är hon utrustad ungefär som för en lång semester och övriga pryttlar hamnar i förvaring i en kompis båtskjul i väntan på att vintern slår till igen. För den gör ju det vare sig man vill eller inte. Just nu känns det dock riktigt bra, och det finns faktiskt vissa dagar när man önskar att vintern redan vore här. Det är ju med lite skräckblandad förtjusning man inväntar bistrare dagar.

Kul att du gillar att följa vägen min väg att bo i båten. Om jag förtjänar några öl eller inte vettefasen, men jag tackar ju inte nej iaf ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur många gånger jag hållit på att slå på a.... när det varit snö eller frost på däck.

Gillar att vakna med snö på däcket och ha det varmt ombord men det är alltid lika läskigt att ta sig i land över det.

Ta det försiktigt, det blir inte så lätt med gipsade ben ombord Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, nä.. jag har en viss erfarenhet av snö/is och knalla på däck genom trollingfisket på vintern. Jag kommer att ligga långsides på annan brygga så jag öppnar bara kapellet och knallar raka vägen ner i sittbrunnen.

Gipsade ben vore nog ingen riktigt skön känsla i vinter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att ligga långsides på annan brygga

Hehe, det var ju det jag skrev att dom andra jag sett som ligger i under vintern brukar göra, antar att du tog ett snack med hamnen om det ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det behövdes inte ;)

Jag lägger mig vid den nya bryggan där inte Y-bommarna kommer kommer att monteras förrän nästa år :)

Men visst.. jag tänkte på vad du sa och när jag förstod att inget mer kommer att göras vid bryggbytet så... vaffan, då ligger jag väl där då :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tvärt kast - kanske obegripligt för somliga - och som knappast gör båten mer bebolig.

 

Vad var det för autopilot?

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den autopiloten jag installerade i en Maxi 77 för en kompis var visserligen en Simrad TP10., men i princip har det ingen betydelse.

 

Jag längde styrarmen med en förlängar typ D006 eller D007 http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=879&artname= Satte mässingshylsan på sargen. Jag har för mig att jag satte en förstärkningskloss av trä under, men är inte helt säker. Utaget satte jag på insidan sargen straks under pilotfästet.

 

Jag har själv inte varit med och seglat den båten, men kompisen säger att det fungerar bra.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Simrad/Raymarine verkar dela allt utom namnet.

Det fanns redan ett sånt uttag/hylsa monterat i sargen, och jag tänkte därför jag skulle använda detta. Men, det finns inte en så lång förlängare som jag behöver. Måttet tapp till tapp skulle vara 589mm, längsta förlängaren är 152 mm, medan jag skulle behöva en som är (kommer inte ihåg exakt nu) cirka 220mm. Det finns piedestaler att köpa som tillbehör, för att montera på bänken, men dom kostar ju faen skjortan så jag skissar på en egen lösning. Ett alternativ är ju att se om det går att luska reda på vad det är för gängor i förlängaren och sedan få en tillverkad.

Hmmm, nu när jag sitter o tänker på det: Tror du det skulle funka om jag köper 2 förlängningsstänger för att hitta mitt mått??

 

EDIT: Mätte nu igen och jag skulle behöva en förlängare som är 215mm vilket inte går att lösa med 2 st ihopsatta förlängare. Hamnar antingen på 228 eller 203mm på det sättet.
Hittar ingenstans någon info om de angivna måtten är noga på millimetern när, men i praktiken så antar jag att vad som händer är att om jag väljer det närmsta måttet så minskas max styrutslag åt ena hållet med si o så många grader samtidigt som det ökar motsvarande åt det andra hållet? Eller kommer AP:n att få svårt att hålla kursen?

Någon som vet vad det är fär gängdimension/stigning på stötstängerna?



Senast ändrad av KillerBoo | 21 november 2009 | 13:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på, efter att jag skickade mitt inlägg, om jag inte köpte 2 förlängare och skruvade hop. Du har ju nära till Båttillbehörsaffären, så det är ju bara att slinka in och kolla. det borde gå bra med tre förlängningsbitar också (så att förlängaren blir lite mera prisvärd Flört), om det är svårt att få rätt längd. Jag tror att det avvbek nån cm i mitt mall i förhållande till det exakta måttet.  Om man lägger lite lämpligt lim på gängorna när man skruvar ihop det hela så är nog det inte fel.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är naturligtvs som du säger att möjliga maxutslaget på ena sidan minskar, men det har nog ingen betydelse i praktiken. Det är sällan den gör så stora utslag. Skillnade är ju 12 - 13 mm och det var ungefär vad jag också fick.

 

enl. uppgift fungerar det bra.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart! Skönt att det finns de som både gjort saker o ting och lyckas komma ihåg hur ;)
Då blir det till att beställa dessa så det finns hemma till veckan när jag ska hämta ut VHF och C-Map kortet.
En vintersyssla till fixad alltså: Måste ju ta körkort för VHF:en vilket ju kan vara ett lämpligt tidsfördriv om (när) det blir ruggeväder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Granen står så svart o rak på däcket, granen står.. hmm, när det är ingen gran o den är inte heller särskilt grann, men julestämningen kryper iaf inpå nu såhär på skyltsöndagen. Passade på att ge skutan lite av den varan också.

min kamera har inte särskilt bra egenskaper när det gäller att fota i begränsat ljus, men det syns nog ändå hoppas jag.

 

post-22514-1394236170,8874_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och med mysfaktorn i sittbrunnen uppställd på högsta nivån, blir bilderna av lägsta kvalitet..  tyvärr.

post-22514-1394236170,9631_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt.

 

Nyss hemkommen från båten. Det va slapligt väder under dagen, så jag passade på att flytta den till en lånad vinterplats som ligger gott i lä för allt väder och alla vindar. Den båtplatsen jag har för min motorseglare, är den sämsta i hamnen när det gäller skyddat läge. Ytterst på utsidan en Y-Bom, med aktern mot det öppna hamninloppet. När det blåser kraftig östanvind kan det bli ganska skvallpigt - ett höst/vinterproblem. Detsamma gäller varje gång det passerar båtar. Fiskebåtar hela året, men dom är inte så många. Fritidsbåtar hela sommaren - oavbrutet.

 

Hade tänkt lägga mig längs pontonbryggan där jag har min bohusjulle. Där är det inga Y-bommar på 5/6 platser och i år har det tagit upp alla 3 av båtarna på insidan min julle. Under förra vintern låg det kvar en Stortriss på en av platserna. Ett entusiastiskt par som köpt den för att lära sig segla. Båten försvann i våras och jag har inte sett till den sedan. Med min plats är det 10 meter pontobrygga. Jag måste ligga längs med kaj ett tag för att montera nya fästen/fötter till mantågsstöttorna. Under den förre ägarens tid hade det inträffat nåt, så att en mantågsstötta var bockad i 90 graders vinkel och ett par fästen var mer eller mindre uppfläkta ur däcket.

 

Innan jag flyttade båten kom jag på en snilleblixt. Jag gick upp och frågade en kille - på en sån liten ort känner man ju de flesta , mer eller mindre - om jag kunde lägga mig på hans plats, och det var inga problem.

 

Om jag kommer ihåg rätt var vattnet inte tillräckligt djupt för hans båt där han har sin sjöbod. 25 meter från hans (ja han heter föresten Hans) fanns det ett outnyttjat område mellan två skrangliga bryggor. Han lånade helt enkelt en grävmaskin och grävde ut ett område med djup och bredd och längd som passade hans båt.  Sen byggde han en ny brygga runt sin nya båtplats. Det blev väldigt snygg men det blev till att börja med ett himla liv. Den kungliga svenska avundsjukan.

 

Nu har jag en perfekt vinterplats och kan parkera bilen strax intill. I morgon börjar mitt riktiga båtliv. Då skall jag börja bygga ett kapell över sittbrunnen. Så att jag kan va innomhus oavsett vad jag jobbar med i båten.

 

När det är klart och det är skapligtv väder skall jag börja fixa mantåget. Det stora jobbet denna vintern blöir att fixa en del stuvfack och ett par bokyllor i förpiken samt isolera och klä den invändigt så att det blir ombonat. Vattentanken under förpikskojen skall få en ny tät manlucka.

 

Tänket också montera en hålltank för toan med uttag för sugtömmning på däcket.

 

Sen brukar det alltid tillkomma en massa smådetaljer efterhand som arbetet framskrider.

 

Men du har helt rätt. Bildkvalliten blir inte den bästa när dagsljuset försvinner.

 

tommy

 

post-945-1394236171,0951_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan va mysigt det ser ut Killerboo! Längtar till våren, svårt att hitta en Maxi 77 nu i min smak. Men som sagt till våren kommer dom. Hade varit skoj om du kunnde lägga ut fler bilder på ditt boende! Hade vara spännade att se hur du har inrett samtidigt som man kanske kan låna några av dina lösningar.

Om inget annat så GOD JUL på dig!

/Stortriss_hej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt varit äckligt dålig på att fota under resans gång. Visst kan jag lägga upp lite bilder i sjöboden, men egentligen finns inga direkta speciallösningar. Maxin är ju inte så stor, så det mesta ger sig av sig själv, Men nog kan jag ta några vanliga kort för att visa hur lägenheten ser ut.

 

EDIT: Glömde ju... Go Jul på dig själv med.

 



Senast ändrad av KillerBoo | 30 november 2009 | 00:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, lite mindre bra bilder. Jag är ingen kameraälskare så ta d för vad det är ;)

Börjar med elen som såg ut som ett enfärgat råttbo innan. Nu ser motorkretsen ut så här iallafall. Lådan döljer flatsäkringar, skiljerelä samt baksidan av huvudbrytarna. Ett separat elschema ritades upp.

post-22514-1394236171,3037_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kom turen till förbrukarbankens skatbo. Även deetta var enfärgat. Överst landströmsanslutning med jordbrytaren.

I mitten sitter den gamla säkringspanelen som fortfarande sitter kvar då jag inte vet vad jag ska göra för att dölja hålet i skottet. Inte inkopplat nu iallafall.

Nederst sitter nya säkrings- och kopplingsdosan. Nu behöver man inte längre riskera att slita loss kablaget när man vill ta ut en jacka eller dylikt fr garderoben.

Garderoben innehöll fr början även en Ardic MiniMax dieselvärmare. Den är urplockad och ska placeras nånannanstans men skorstenen får sitta kvar över vintern.

EDIT Även för denna central ritade jag upp ett separat kopplingsschema

OCH eftersom jag glömde ladda upp bilden så kommer den i nästa inlägg..

 



Senast ändrad av KillerBoo | 30 november 2009 | 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare el:

Dosan döljer NMEA-kopplingarna mellan autopilot, plotter och VHF.Själva apparaturen är alltså inkopplad, men har inte riktigt bestämt mig för hur och var grejerna ska sitta. Jag vill ju kunna komma åt grejerna såväl inifrån som utifrån, vid segling.

Även vinterns extra eluttag sitter här, i form av ett skarvsladd med massa uttag. Den ska bort bort bort när våren närmar sig eftersom den inte är särskilt lämplig att ha sittandes där när det regnar och stänker o man glömt stänga ruffluckorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I salongen tillbringas ju den mesta tiden, så här är det trångt om saligheten när man vill ha alla livsnödvändigheter samlade: TV på svängbart fäste, en Playstation3 för dom dagar det regnar, inget finns på TV och pokern går dåligt. Ny laptop har det blivit också. Man vill ju få plats med mer än ett bord när man grindar och den gamla 15.4-tummaren räckte inte till

post-22514-1394236171,4965_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SB-sidan av salongen är inte mkt att säga om. Innanför lastnätet från... huga, Biltema... finns baren, toalettartiklar samt sjukvårdspryttlarna- I taket hänger de mest använda fiskespöna. De övriga 30 ligger f.n. i källaren hos min syster

 

EDIT: Litet tillägg bara



Senast ändrad av KillerBoo | 30 november 2009 | 13:53

post-22514-1394236171,573_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under sittbrunnstältet är allt hunky dory. Man får plats med mycket. Bl.a. en 4Kw gasolkamin, en box avsedd för förvaring av trädgårdsgrejer får göra tjänst som förvaringsplats av ankare, linor o tampar, grill osv osv. Dvs alla grejer jag inte kommer att behöva förrän nåsta säsong står för ruffluckan.

Kylbagar x2 istf en kyl än så länge. Med de temperaturer som kkomma skall lär jag knappast behöva installera kylaggregatet än på ett tag.

post-22514-1394236171,6338_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...