Gaidin 292 Postad 15 September , 2010 Jag tycker nog Vänern känns större än Bohuslän. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 September , 2010 BraFlyt: Vänern är faktiskt större än man tror och även om det ibland känns lite tråkigt att bara hålla sig i ett o samma vatten så har det även en hel del fördelar: Det finns -i stort sett- alltid en egen ö, utan en massa norskar som det ju sägs att ni har som ogräs på kusten hehe. Man kan segla ganska länge utan att nå land om det är det man vill och med alla öar så är det aldrig svårt att hitta nya ställen att binda fast huset i.. , Dessutom gillar jag att kvalitén på vattnet är såpass bra att man inte tvekar att dricka det om det egna färskvattnet skulle ta slut. Många av de sjömil jag avverkat är dessutom av den karaktären att man bara stuckit ut o blåst runt lite bara för att det är skönt, med avsikt att komma tillbaka till den aktuella ankringsplatsen. Ibland bara nån timmes segling för att stilla lusten, och då spelar det för mig ingen större roll om det är samma vågor som igår s.a.s. Men visst, tanken o lusten att komma till kusten -om så bara för att testa på lite saltare segling- fanns redan inför den gångna säsongen men blev av olika anledningar inte av i år. Inte omöjligt att det blir en lite längre seglats 2011. Lösa planer på en eskadersegling fr Vänern via Göta Älv till Västkusten, därifrån runt sydsverige och upp till Sthlm och Göta Kanal hem igen. Inget är spikat men om det blir av så är det inte otroligt att jag hänger på där. Betr hur jag gör om det blir strömlöst: Tjaee.. jag bor väl kvar tills dieselvärmaren inte räcker till och sen våldgästar jag släkt och/eller vänner tills dess att tempen stigit till behagligare nivåer. Genomföringar osv häller jag glykol i så det ska nnog inte vara nån större fara. Tommy: Nej? Har inte sett till något, men jag har fått en massa skräpmail på sistone så jag har ställt mitt junkmailfilter ganska restriktivt, När du säger det så tror jag inte jag fått nåt via MG alls.. Kan ju ha fastnat i filtret. Prova gärna igen, alternativt plita ner lite rader här EDIT: Lite tillägg bara Senast ändrad av KillerBoo | 15 september 2010 | 10:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 15 September , 2010 Håller med om din beskrivning av Vänern. Även om vi inte hunnit utforska en tusendel än. Men när vi haft ont om tid och ändå längtat ut, så har vi stuckit till Svegön, en ganska stor ö strax utanför Åmål, där det finns vedeldad bastu och stor grillplats och där Vänervåg ibland stannar och sätter ned hinkar med räkor och bröd till de båtgäster som lagt till. Och faktiskt har vi förvånansvärt nog haft hela ön för oss själva ibland. Helt underbart! Då kan man segla hela dagen och gå tillbaka och tända bastun på kvällen. Stor lyx i det lilla formatet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 September , 2010 Det hade nog inte varit fel att segla en sommar eller två på Vänern. Har bara transporterat en Albin Ballad från Sjötorp till Vänersborg via Kållandsö, med natthamn på Trellevarvet. Ombord på balladen fanns specialsjökort över vattnen runt Kållandsö, som jag tog kopia på - riktigt intresant. Bo Det jag skickade dig meddelande om ev ditt deltagande under Vinter 12-timmars! ombord på Thallatha. Om dom vanliga gubbarna kommer med så är vi fyra. Vi har plats för 6 peroner runt matbordet, så i värsta fall kan vi va sju. En får ju offra sig och styra. Fast det blir trångt i sittbrunnen. Vi som brukar segla är väl inga direkta kappseglare, men tycker det är kul att komma ut på sjön, och med 24-timmarssegling har man ju nåt att skylla på inför fruarna. Annars är våran devis;Hade det inte varit för den goda maten - så hade jag aldrig seglat Vi får höras i ämnet. Smådetaljer som transporter och övernattningar löser sig. http://thallatha.blogspot.com/2010/09/12-timmars-hosten-2010.html tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 15 September , 2010 Härligt att höra lite om Vänern, det innanhav där jag lärde mig segla som tonåring på 70-talet. Man glömmer lätt de 23,000 kobbar och öar som Vänern består av, hur vackert det är, och att det är ett de besvärligaste vatten man kan segla i i Sverige när det blåser upp.. Jag har seglat på många platser runt Sveriges havskuster, men den enda 360-runtslagning jag gjort skedde på Vänern i kuling/storm. Visserligen i en skitbåt, men ändå. Man glömmer nämligen också att sjön har 80 sjömil (lika långt som över Skagerack mellan Hanstholm och Grimstad tex) att byggas på från sydspetsen upp till Kristinehamn, och den sjön blir otroligt krabb, hög, spetsig, kortfrekvent knepigt vågmönster. Också skärgårdarna, Lurö tex, Europas största innansjö-skärgård med 250 öar ! Trots att jag sen snart trettio år är Västkustbo, har ändå Vänern en speciell plats i mitt hjärta. ”Jag glömmer aldrig den morgonen då jag kom upp på däck för att hiva min slagg i sjön. Runt om vatten, bara vatten. Vi sågo inte land. Det hade jag inte tänkt mig. Den väldiga morgonhimlen slog i ögonen och valvet låg med renrandad horisont precis som ute på Nordsjön. Visserligen varade det bara några timmar, så döko granar upp ur sjön. De stod där på en udde och blåste och susade, men ändå - det blev en slagghivarläxa. Jag blev rörd av detta lilla hav. Vänern är ett oförgätligt vatten.” (Harry Martinsson ur ”Kap Farväl”.) Fair winds, Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 September , 2010 Tommy: Inte behöver ni tränga ihop er för min skull. Det vore skitskoj och om ni har plats kommer jag gärna, men som sagt: Inget extra besvär f min skull. Leif: Jag seglar ju till isen lägger så om du har vägarna förbi Karlstadstrakten i höst/vinter får du gärna segla med ett par dagar om du vill återuppleva våra lilla pöl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 16 September , 2010 Blir det en vinter till i båten Killer-Boo? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 17 September , 2010 KillerBoo, jag hänger mer än gärna på om jag råkar befinna mig dina trakter. Tänker mer och mer i dina banor, saknar ju båten, och framför allt naturen, varenda dag jag bor i lägenheten. Jag är impad över ditt projekt, hoppas när barnen är lite större att jag ska kunna genomföra det du gjort. Fair winds, Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 September , 2010 Cia: Ja, det ser ut så i dagsläget iallafall. Leif: Det är bara att du hör av dig, antingen i tråden, eller via PM (det sistnämnda lite osäkert då en hel del mail hamnar i skräpkorgen utan min hjälp) Senast ändrad av KillerBoo | 18 september 2010 | 04:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 September , 2010 Tja Killer! Ta och starta en bo i båt 2 så blir det en tråd som är snabbare att ladda. Har precis köpt mig två nya 800W oljefylda radiatorer som ska in i båten för att hålla en hyfsad temperatur denna vinter. I år ligger jag kvar på min ordinarie plats i klubben, det enda jag gjort är att vända båten med aktern mot bryggan, lättare att komma ombord när båten är täckt då. Men eftersom min plats ligger längre ut på bryggan så blir det också längre väg att skotta och det pallar inte mina armar, de där billiga elektriska snöslungorna, är de något att ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 18 September , 2010 Dom funkar förvånansvärt bra om det är upp till någon decimeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 18 September , 2010 Tar man bara snön innan det är nedtrampat fungerar de bra. Bara enstegslungor men de gör sitt jobb. Jag brukade röja av infarten med en elektrisk slunga innan jag åkte till jobbet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 September , 2010 Tack för de svaren, Stigas elmodell kostar 1450 pix, det får duga denna vinter. Är den usel får man väl prova om den har bra ankringsegenskaper till våren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sik-a-flex 0 Postad 26 December , 2010 Hur går det Killer? bor du kvar i Maxin denna vintern också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 11 Januari , 2011 Hej Killer! Jag bugar och tackar för en underbart läsintressant tråd. Helt i klass med en bättre bok. Hur går det för dig? Long time no see. Jag vill gärna höra mer och jag hoppas denna tråd inte dör ut. Skriv mer! Det är ju vara många som är intresserade av att följa dig och dina äventyr. /2mas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 14 Januari , 2011 Killer ge inte upp med skrivandet nu! Stäng inte min bok fortsätt att insperera. Om inte annat tack för en riktigt trevlig stunds läsande. ( jag är röd i ögonen av allt stirrande på data skärmen ), Mvh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
master 0 Postad 17 Januari , 2011 Inlägget raderat av moderator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Januari , 2011 Varför skall han täcka båten med krympplast om han bor i den???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Januari , 2011 För att landkrabban Master vill få gratis reklam och sälja krympplast. han har till just nu gjort 11 inlägg i olika trådar med samma budskap. Men det förstod du ju själv. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeorgeVII 1 Postad 17 Januari , 2011 Vad jag inte förstår är varför denna odåga till medlem inte har skrivit någonting på de sex år han varit medlem, för att idag gå bärsärkagång i var och varannan tråd. Nytt jobb nu efter julhelgerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
master 0 Postad 17 Januari , 2011 Med en båt täckt med krympplast behåller du värmen ombord under vintertid. Luften innanför filmen värms av dagsljuset samt att den tillförda värmen från värmare i båten får ett stort isolationslager. I aktern kan man sätta en dragkedjadörr så att man kan komma och gå utan att snö, vind och regn kommer in. Dessutom får man en uteförvaringsplats under tak för skor och ytterkläder som sparar plats inne i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
master 0 Postad 17 Januari , 2011 Inget ont i goda råd väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 18 Januari , 2011 Inget ont i reklam på webben heller men den är inte gratis, vart skall MG skicka fakturan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Januari , 2011 Jag undrar om det är nån vits med krympt plast. Då räcker den ju inte så långt. Ingår det i vinstoptimeringen? Krymper plasten kan man ju sälja lite mer. Kôster de nåt? Plasten du säljer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
borre 0 Postad 25 Januari , 2011 Vilken härlig tråd. Har suttit två kvällar med laptoppen och frun som frågar vad jag håller på med. Jätte intressant läsning. Fortsätt skriva. Hälsningar Bosse från Finland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 16 Mars , 2011 Hände sen då! Plasta alla in sig i krympplast? Kul läsning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 16 Mars , 2011 Underbar tråd detta! Kalleboo...är du kvar eller är det någon som har några nyheter om var trådskaparen tagit vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 16 Mars , 2011 Killerboo skulle det ju vara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Maj , 2011 Jodåfan, jag är kvar/tillbaka (stryk det dom är icke tillämpligt) Tröttnade bara innerligt på allt jvl trollande i var o varannan tråd o tog ett break. Får väl se om det skett nån förbättreing på den fronten nu. Båten flyter o jag med den. Bodde på land i vinter, inte pga att jag tröttnat eller så, men vintern kom foooort o isen la innan jag hunnit flytta till min hemmaplats varpå jag hamnade i en hamn utan utan el i anslutning till bryggan. Inte kul att bo i 30 minusgrader då... Båten fick iaf övervintra utan mig och nu vet jag att man inte behöver göra nåt speciellt för att den ska vara kvar.. Hmmm, mer än att komma ihåg att se till så att självlänsen är öppen: All snö som kom o sedermera smälte hamnade inne i båten på våren = Massor med vatten inuti....Meeeeen, inget ont som inte har nåt gott med sig: Fick tvätta o torka mattor osv hos en tjej som grillade varje kväll Namnam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Maj , 2011 Till grabben med krympplasten kan jag säga: Jag skulle inte vilja bo i en plastsäck... Vad skulle krympplasten göra för nytta om man ska in o ut ut båten ? Har du månne testat att plasta in ditt hus med dörr o allt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser