Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
KillerBoo

Projekt: Bo i båt

Rekommendera Poster

Toaen, du skriver ju som min norska flickvän från strömstad prader =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet - vi bohusläningar har aldrig godkännt freden 1658, då dom elaka svenskarna tog Bohuslän, Halland, Ösel och Härjedalen. Vi firar alltid 17 Maj här hemma.

Sen är det nog bara i skriftspråk som det ser lika ut. Vi låter nog ganska olika - åtminstone i våra öron. Förr kunde man höra skillnad på om det var en Gravare eller Tångare. Gränsen mellan de två sammhällena var ett staket mellan två hus. Det ena låg i Gravarne och det andra på Tången.

Den sista meningen gav mig en gramatisk insikt beträffande våran lokala dialekt. Man säger i Kungshamn, i Strömstad men Smögen eller Koster, emedan de två sista är öar. Konstigt nog säger man Tången (Fisketången).

Det där med att skriva olika dialekter och få fram hur det låter är väl nästan helt omöjligt. En bekant som var arbetslös för ganska länge sen var med i ett projekt. De skulle ta fram en ordlista med våra dialektord här ute på Sotenäset. Jag råkade läsa i den en dag. Nån dag senare stod en liknande lista för Dalslänska. Stavningen och ordens betydelse var i stort sett lika, men Dalslänska låter inte alls som vårat hemlands vilda tungomål.

Det händer ibland att tex Stockholmare tror att jag är Värmlänning. Men det är klart - en infödd Stockholmare vet ju inte mycket om världen utanför 08-området - fast de ofta tror det. Flört Karlstad ligger nästan halvvägs till Stockholm. Vi har 23 mil till Karstad och 50 mil till Stockholm om vi kör närmsta vägen. Kör vi om Karlstad (vilket vi ofta gör) blir det 53 mil till Stockholm.

En sak är i alla fall säker - hade Karlstad varit Sveriges huvudstad (i stället för Stockholm) så hade vi fortfarande varit i union med Norge.

tommy

Bäkevigare av födsel och ohejdad vana

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

YES! Då var äntligen mitt lilla projekt igång.

Har nu gått och köpt mig en fin Maxi 77 (1976) med inombordare, båten ligger nu på land men ska sjösättas inom två till tre veckor. Just nu så ligger båten i Helsingborg men ska seglas ner till Malmö. Planen med detta båtköp är att jag under 6-7 månader ska bo permanent i båten. Det vill säga jag ska prova och bo på samma sätt som trådskaparen killerboo gör hela året.

Detta ska helt enkelt bli skit skoj, tänk att få komma hem till sin lilla båt som snällt ligger och guppar i solen, slänga av sig jobbarkläderna hälla upp en drink och bara njuta av hamn och båtlivet med havsutsikt på alla håll och kanter. Självklart är inte alla dagar soliga och sköna utan kan nog bli/vara jävligt tuffa. Beställde iallafall igår ett sittbrunnstält med bågar som passar ihop med medföljade sprayhood, tror att det nog är guld värt under hela perioden. Hoppas att du killerboo kan fortsätta dela med dig av dina erfarenheter av båtlivet, hade iallafall jag tänkt att försöka göra under kommade år!

/Stortriss_hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan, fortsätter det såhär så får man snart börja betala fastighetsskatt på Maxi 77:or...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stortriss: Faen så kul :) Jag droppar ett mail till dig så får du mitt tel.nummer. Utbyte av erfarenheter och djupare diskussioner kan ju vara kul i salongen, över en öl eller 5 :)

Gôtt också om jag kunnat ge dig inspiration att våga ta hoppet för visst, som du säger, så är inte allt en dans på rosor, men vardagsproblem finns ju oavsett hur och var man bor och man löser det mesta på ett bra sätt även på liten yta. Att bo i en liten pinnbåt är det största steget jag tagit, men samtidigt det mest logiska och mest underbyggda o genomtänkta jag gjort. Du valde, precis som mig, en underbar tid att börja. Du har en hel vår, sommar och höst att bo in dig i båten, för att se vad du behöver fixa innan vintern slår till igen
Stort Lycka till.

Cerberos: Japp, och isolerar man tillr bra så höjs tax.värdet och man tittar så småningom avundsjukt på alla billiga Linjetter, Najader o HR-båtar och önskar sig en (till) utopisk dröm hehe

För övrigt: kom hem sent idag, MEN vad det verkade i mörkret så såg det faktiskt ut som om isen lite längre ut på Vänern hade släppt på stora ytor.. Lite mer blåst o regn vore tacknämligt. Om jag såg rätt så är det snart seglingsdags. iofs ligger ju isen 30 cm tjock i hamnen men det är ett mindre problem.. Alltid finns det nån alu.båt man kan låna att knäcka en ränna med framöver när isen ruttnat

Senast ändrad av KillerBoo | 01 april 2010 | 00:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill bara säga att jag gillar den här tråden och att jag själv siktar på att köpa en segelbåt att bo i framemot hösten. I sommar tänkte jag att jag skulle roa mig med en Hobie Tandem Adventure Island, som jag hoppas blir en trevlig bekantskap. Och när det blir vinter kanske jag seglar söderut om jag inte vill frysa fast i Mälaren.

Göran C

Senast ändrad av Gocraft | 01 april 2010 | 12:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag får tacka Killerboo för en tråd jag med ojämna mellanrum kikat in på för att se hur det går. Jag är nog extra nyfiken eftersom jag själv har en Maxi 77. Den skulle jag nog inte bo i på vintern eftersom fru och barn skulle ha veto i frågan, men jag tillbringar gärna mycket tid i den på det varmare halvåret då jag får familjen med mig. Roligt ändå att någon faktiskt visar att det går att genomföra detta i en båt som inte är större. Det krävs inte hemmastandard för att det ska gå att bo i båten!

Passar på och tacka Toaen för att han språgar så en förstår!

/Henrik

Senast ändrad av Mersey | 06 april 2010 | 20:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte kan du väl låta frugan bestämma? ;)

Skämt åsido, det funkar otroligt bra att bo i en såpass liten båt. jag hade ju åtskilliga båt-timmar bakom mig innan jag gjorde slag i saken och det underlättade nog. Både beslutet och förutsättningarna. Jag hade ju sedan tidigare båtsemestrar på 3-5 veckor åtminstone någorlunda hum om vad som väntade. Ändå var det lite pirrigt, speciellt innan den första kylan kommit så man kunde slappna av och inte riskera att frysa ihjäl, eller drunkna i kondens. Nu vet jag ju att det inte bara går, utan det går bra dessutom. Har ju i princip avverkat ett år nu och ångrar inte en sekund. En liten sammanfattning av första året kommer om nån vecka eller så

Senast ändrad av KillerBoo | 06 april 2010 | 17:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Henrik

De e ju så att en bare måste gå in å se hô dom har skrevve i trån me vesse mellanrôm. De vante före han Killerboo svarte på ditt inlägg sôm jä la märeke te ditt nick

Mersey - på Tången?

Kan de va så illa sö du hör te Tångens uvörne gössar å kanske te å me e släkt me han Astor på Tångens Stig. Stig de e han den unge på kortet. Den gamle gubben ä urmagen Östen Lundin som tog en paus frâ pellandet me klockerne å gick ud å lugga Stig. Kortet e togget på den tie en va ung ock vacker. Nu ä en nästan ente ens ock.

Nu för tie sö jämnas ju de mesta ud. För kunne en ju höre sköllna på en Tångare å en Gravare, fastän gränsen mellôm Tången å Graverne va staketet mellôm två hus.

KrudLevins Everts Tommy

post-945-1394236303,6794_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har någon idé om hur vanligt det är med vinterliggare i båtklubbar och marinor? Tror ni att det kan vara problem att hitta en båtklubb i vars hamn man kan få tillbringa vintern? Det kan förstås också vara ganska nödvändigt att det finns landström som man kan koppla in sig på. Är det en ganska liten del av båtklubbarna eller en stor del av båtklubbarna som har landström?

Senast ändrad av Gocraft | 11 april 2010 | 12:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här runtomkring (Hammarö/karlstad) är det inte särskilt vanligt. Det finns enstaka båtar i hamnarna, men nte särskilt utbrett. Betr landströmmen så finns det (väl) i princip i alla större, eller i vart fall etablerade, hamnar.

Hmmm varför är ursprungsinlägget rapporterat?? Inte sett d förrän nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser nu att rapporteringstriangeln eller vad man ska kalla den, är borta... men det vore kul att få veta vad som störde någon i det inlägget... Fast det kanske man inte kan få veta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske någon som råkat klicka fel bara? Svårt att tänka mig att någon har haft ont av denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var äntligen min Maxi 77 sjösatt, har även fått mitt sittbrunnskapell levererat. Härligt :) ! Ligger förtillfället kvar i köparens hamn, men då mitt jobb ligger för varv i samma hamn så väljer jag att ligga kvar då jag har nära till jobb :) Även väldigt smidigt att pilla med min egen båt då jag har tillgång till alla jobbverktyg. Har märkt att där är väldiga vibrationer när motorn är igång, Killerboo du har väl också inombordare!? Hur jobbiga är vibrationerna i din båt? Kan det tänka dig att motor inte går jämt eller kanske är motorkuddarna kassa eller obalans i svänhjulet? Vet ej själv och vet inte heller vad som räknas som normalt! Obs detta är en md5a och inte en md6a som du verkar ha killerboo!

Som sagt nu är båtlivet igång.....

/stortriss_hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att du är igång. Här i Kallitihelvittefjäll har isen knappt försvunnit. Hade lite planer på att premiärsegla imorrn, men ett vattenläckade fr impellerpumpen verkar komma ivägen.

Några speciellt irriterande vibrationer har jag inte märkt av, visst vibrerar det -speciellt på tomgång- men när jag ökar varvtalet litegranna så försvinner det mesta. Så särskilt störande upplever jag det inte iallafall. Grattis till Maxin också, kan nästan garantera att du blir nöjd med modellvalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä vad det gäller motorn så är jag nog bara lite gnällig van vid stora båtar med nyare motorer så visst bör det vara skillnad. Får ta en liten extra inspektion!

Ja jag tror att maxin blir skitbra ska bli intressant och flytta in, svårt att planera/organisera vad man ska/bör ha ombord, typ i pentryväg osv några direkta tips killerboo?

Men har isen släppt tillräckligt mycket för att du får en säker segling då? Var i stockholm förra veckan och där var ganska så mycket is kvar så där borde vara en del kvar vid dig!?

Annars går allt bra med din maxi efter den hårda vintern förutom då impellerpumpen?

/stortriss_hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, inga direkta tips utöver det vanliga med kastruller osv. Ska du ligga mycket på landström kan en pytteliten ugn eller mikro vara bra. Vattenkokare gör livet lättare om du inte har en vv-beredare. Sittbrunnstält hade du ju redan införskaffat och det är nog den enskilt viktigaste grejen man kan ha, näst efter motorn o seglen. Min vattensäck rymmer 75L o ligger under dynorna i förpiken. Det är i minsta laget om man inter gillar att fylla ofta :)

Isen har släppt helt ute på själva Vänern, det som finns ligger i hamnar o småvikar, men det är mest mos. Trollingbåtarna går ut dagligen nu och ingen har haft några problem med isen efter vad jag hört.

Och jotack, allt bra med såväl båt som kapten efter vintern. Vattenläckaget fr impellern hade jag redan förra sommaren, men brydde mig inte om det förrän nu, då jag skulle byta impeller o såg var d kom ifrån

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta att jag tar tråden till ett sidospår.

Hej Tommy!

Nja, jag har inte direkt anknytning till Tången. Har knyckt Mersey från en fin gammal kutter som gick på långafiske från Mollösund förr. Däremot vete sjutton om inte samma Mersey har en historia på Tången. Har för mig att jag hört/läst det någonstans. Vet du något om det? Tången passerade man förbi när man skulle ut på Smögen eller i Hunnebo när man var yngre. Först på senare år har jag insett att det är ett fint samhälle. 

Annars är jag riktigt sugen på att ta av presenningen på Maxin nu. Är lite senare än vanligt i år, men å andra sidan har det varit en ovanlig vinter. Tyvärr är det så mycket annat som ska göras på våren så det får vänta lite till. Killer Boo lär få många goa vårmorgonar i sittbrunnen nu när vårsolen börjar värma på.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fanns en fiskebåt på Tången (Fisketången) som hette Mersey. Jag tror att ägarna var släkt till min kompis Stig Andersson (Astor´ s Stig) Stig var nog med som besättingsman under några perioder. Dessvärre kan jag inget om fiskebåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj KillerBoo!! Hur går det med boendet? Flyter Maxin fortfarande??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joda, jag bor kvar även om jag byter tomt lite då o då :)

Hade lite motorstrul för ett par veckor sedan då blockpackningen gick år fanders, men det är åtgärdat o klart nu.. o säsongen i full gång. Äntligen! Jävla packning till att va dyr dock.. Block- ventilkåps- samt avgaspackning sprang på nästan 1500 pix.. ungefär vad jag betalade för en komplett sats till B20n som sitter i trollingbåten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så där ja Killer, snart är det dags igen.  Förra vintern blev ju en prövning för dig som bodde på båten, men även för mig som också hade båten i sjön vintertid för första gången även om jag inte bodde där på heltid, det blev bara någon natt då och då trots temperaturer runt -20 som värst.  Men i år tänker jag ta det ett steg längre.  Förra året så hade jag bara ett par glödlampor vid genomföringarna så temperaturen i den övriga båten var som på utsidan och när jag skulle sova över så blev det till att värma upp.  Nu tänker jag ha en grundvärme på runt 10 grader i båten och undrar över båtens täckning, behövs den?  Förra vintern var båten helt täckt, se bild, men nu hade jag endast tänkt ta bort kapellet och täcka där, är det ok?  Den övriga båten förblir då utan täckning, men med tio grader ombord antar jag att all snö kommer att smälta av ändå.  Har fått en otäck inflammation i ett par muskelfästen i min högerarm och vill därför jobba så lite som möjligt.

post-13907-1394236502,3539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skäms på dig, KillerBoo!

Här satt jag vid datorn och var litet småsömnig, klockan var runt elva och den uppvärmda sängen lockade. Då klickar jag på din tråd och fastnar i runt två och en halv timmars sträckläsande. Det är inte snällt att utsätta sina medmänniskor för sådant. Flört

Allvarligt talat, jag har läst alla inlägg med stor behållning och visst finns det en liten svag och rätt ynklig röst som viskar något om att det skulle vara trevligt att göra sammalika.

Tack för att du delade med dig av dina beslut och umbäranden under vad som kallades den kallaste vintern i modern tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående talare!! Har en åttamånaders bebis som ligger och sover på övervåningen och jag var precis på väg att äntligen få komma isäng själv och tittar nu på uret och ser den sena timmen.. Gulp! Snart är det väl dags att amma igen. Måste slita mig från den här underbara tråden. Jag och (den lyckligt snarkande) sambon har en Nimbus 26 som vi låg ute med i två veckor i sträck i naturhamnar i somras. Underbart att bo på båten!! Även med två knoddar som ylar med jämna mellanrum. 

Hoppas du fortsätter skriva! Full av beundran Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har oxå läst hela tråden nu. Började igårkväll, men fick pausa lite för sömnens skull.

Du har visst missat att rapportera vad du har haft för dig heeela sommaren. Har du gett upp för att istället satsa hårdare på en karriär inom Playstation?

Har du säkrat båten för vintern? Ska du uppgradera nåt?

Kör hårt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Terra: Kul att du iaf inte sålt båten än..

Jag hade ju kapellet uppe hela vintern och borstade bara av den snö som la sig under nätterna, sedan skötte gasolkaminen jag hade i sittbrunnen om att det torkade inimellan så om du behöver/inte behöver täcka sittbrunnen kan jag tyvärr inte svara på.

Det lutar åt att jag eventuellt bara låter båten ligga i sjön under vintern utan att bo i den. Beror lite på hur det blir med ström i hamnen, Vissa säger att den nog stängs av, andra att det blir som vanligt så ev står jag inför samma fråga som dig: Hur täcka sittbrunn på lämpligt sätt. Däck osv behöver du nog inte täcka m det inte blir en upprepning av förra vintern, jag var iaf tvungen att borsta bort snö även om jag hade full sprutt på värmen. Iofs så hjälper den ju till att isolera, men jag ville ju kunna gå någorlunda säkert också.. hehe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spancox: Ber om ursäkt för din förstörda nattsömn hehe. Några särskilda umbäranden var det faktiskt inte att övervintra i båten. Ångrar inte en sekund att jag tog steget. Spola tillbaka bandet till dagen före isläggningen förra året och fråga mig om jag -med facit i hand- skulle ta samma beslut igen så är svaret tveklöst Ja.

Neno: Jajjemen, vesst ärre gôtt på sjön, oavsett vad man åker/sover/bor i och oavsett årstid så har var dag sin charm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BraFlyt: Nädå, jag har inte missat att skriva.. men sommaren känns lite onödig att skriva om.. Den biten av sjölivet vet ju de flesta/alla hur det är, på kortare eller längre turer.

Har loggat knappt 900M uteslutande i Vänern i ömsom solsken, ömsom regn. Ömsom stiltje mitt i Sjön utan en våg, ömsom styv kuling 18m/s. Allt har haft sin tjusning även om stiltjet var lika enerverande som 18m/s med orevad genua1:a var nervöst.

Vad gäller vinterförberedelserna så tar jag det med ro, grejerna finns ju redan på plats, bortsett från värmeelement och ett par glödlampor som ska skruvas i vid genomföringarna, i övrigt tar jag bara ner seglen och sover lugnt. Om det nu blir sova alls i båten. Beror som sagt tidigare på hur det blir med strömmen i hamnen i vinter. Blir det strömlöst så blir det glykol i genomföringarna, täckning av sittbrunn samt vanliga motorjobbet med ny olja samt kolla frysskydd i kylsystemet. That´ s it! Det känns ganska säkert o lugnt efter att ha kommit igenom den första vintern, med alla dess minusgrader och metertjocka snö.

Uppgraderingar.. om du tänker på vinterrelaterade sådana så nej, inget speciellt mer än möjligen golvvärme även under dynorna i förpiken men det är inget särskilt tidskrävande jobb så det tar jag om lusten faller på och nödvändigheten infinner sig. I övrigt seglar jag tills isen ligger precis som förra året. Lucia ska firas m glögg o pepparkaka på nån liten ö.

Uppgraderingar i övrigt.. hmm, ja. När våren kommer ska jag mööööjligen sätta sågen i babordskojen i salongen för att modda lite o få till en dinett. Egen tråd om detta skapas när det blir dags, när jag har bestämt mig osv. Är ju lite fråga om man sänker värdet på båten gm att göra en såpass drastisk förändring..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uj, hur ska du bo om det blir strömlöst?

Skönt att du redan förra året fixade allt så bra att du inte behöver göra några (större) förbättringar alls. Det är genomtänkt från början mao.

Har du planer på att prova västkusten nästa sommar? För mig låter det lite litet att plaska runt i samma sjö så länge när man använder hela säsongen. Men jag har åas. inte seglat i din sjö så jag har ju ingen aning.

//Mark

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...