Ricke 0 Postad 25 April , 2009 Båten är åter på land efter första provturen med motor hissad till i nivå med kölen. Två rejäla kaskader som stänker även framför motorn samt topphastiget ca 20-23 knop blev resultatet. Tidigare satt motorns kavitationsplatta 4 cm under kölen, inga nämnvärda problem med vattenstänk och båten toppade strax under 30 knop. Min förhoppning om att hissning av motor till kavitationsplattan i linje med kölen, enligt instruktionsboken samt en massa inlägg på detta forum samt diskussion med en av de som var med när båten byggdes, skulle ge mig en trevligare tur med högre fart och lägre förbrukning kom ordentligt på skam. Båten är en trimaran Nora 16, 1983 från Bergslagsbåtar med 60 hk Mercury EFI från 2006. Är det bara att sänka motorn som gäller? Mvh /Ricke Senast ändrad av Ricke | 25 april 2009 | 18:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 25 April , 2009 Det där med att hissa motorn är överskattat. På en trimaran ligger dessutom inte kölen lika djupt som på en vanlig båt. Det är bara att göra om och göra rätt, och vara nöjd med det som fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke 0 Postad 25 April , 2009 Tack för inlägget, det med kölen inte lika djupt på en trimaran är intressant, jag lägger in en nytagen bild som visar akterpartiet med en linje som visar att kavitationsplattan linjerar med kölen. Mvh /Ricke Senast ändrad av Ricke | 25 april 2009 | 20:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 26 April , 2009 Kan du inte visa hur det ser ut när du kör? Om du kryper bak och kollar vad som orsakar problemen är det lätt att montera så du blir nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser