gone_golfing 0 Postad 25 April , 2009 Hej, vad tror ni? Är en ce märkt båt, mera värd än en som inte är det? Dvs. kan man begära ett högre pris pga. ce märkning, kontra import? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 April , 2009 Ja, på samma sätt som en besiktigad (godkänd) bil är mer värd än en obesiktigad (körförbud). Senast ändrad av Gunnar_ | 25 april 2009 | 20:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 25 April , 2009 Jag tror man kan råka ut för problem i efterhand om man sålt en båt utan Ce-märkning. Man kan visst åka på att bekosta märkningen själv, även efter flera ägarled. men det kanske bara gällde handlare. Egentligen borde det ju vara skitsamma om man importerat en Sea Ray direkt från Usa som inte är märkt istället för att handla en här, kan jag tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gone_golfing 0 Postad 25 April , 2009 Så med andra ord så är en ce märkt båt, mer värd än en som inte är det? Om vi nu tar 2 likadana båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 25 April , 2009 Ja, om båtarna är importerade efter 1998 så är en CE-märkt båt antagligen mer värd. Är båtarna importerade före 1998 eller inte importerade alls, så spelar det ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel-Graf 0 Postad 23 Maj , 2009 Jag har en icke CE märkt US båt från 2006. Som det ser ut idag så är det viss skillnad. Köparen vill ha CE märkning pga. osäkerhet som råder. CE-märkning bör göras i Sverige om det skall göras seriöst. Sedan kan vi diskutera priserna för detta, verkar ligga helt åt skogen. Jag tror att man håller på att se över CE-märkningen och de som inte gjorts i Sverige för svenska båtar gäller inte. Inom snar framtid så blir det precis som med tysk import av bilar, ingen större skillnad. Försäkringsbolagen försäkrar alla typer idag, utan ell. med CE. De är fler som handlar båt idag och visst känns det bättre att handla in en US 07/08 för samma pengar som för en 15 -20 år äldre skandinaviskt byggd båt. Köparens marknad och dessvärre så får man inte ut så mycket för en gammal båt även om kvalitén är bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgensen 0 Postad 24 Maj , 2009 En ce märkning kostar ca 25000kr,då får du ett papper på båten. Du skall inte tro att kvaliten är sämre på en amerikansk båt än om den är såld i europa. Dom gör ju inte sämre båtar till sig själva än dom som expo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel-Graf 0 Postad 24 Maj , 2009 Det var inte så jag menade. Kvalitén är nog likadant vart du än köper US båt. Men om du jämför en Nimbus och en Bayliner, ( kanske ett dåligt exempel ) båtar som europeiska märken tycker jag personlig håller en högre klass. CE-märkning 25 000:- för 25 fot och nu ryktas det om att har man 110 volt i båten så får man inte CE-märka. CE-märkningen är inte upp styrt idag och det verkar som man betalara olika priser med, beroende på vem som utför den. Du kan få en 25 fotare märkt för 10 000:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser