Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Kapris

Trimproblem Mariner 75 - 90

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har problem med trimmen till min Mariner 75 hk - 90. Förra ägaren hade problem ibland på vårarna med att den kärvat fast under vintern fast men det lossnade när han knackade på cylindern med en gummiklubba, allt enligt honom. I år får jag inte liv i den alls.

Vi några tillfällen har elmotorn startat men gått sakta, sakta tills den dött. Det är bara reläna som klickar. Den var strulig också förra året då jag skulle sänka den vid start men då löste det sig när jag skakade om motorn, då släppte det. Men nu är den som sagt död.

Nån med erfarenhet. Elmotorn som gjort sitt?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste problemet själv. Knackade en stund på elmotorn och plötsligt fungerade den. Är troligen kolen som är slut skulle jag tro. Så det blir gummiklubban med i år och byte/reparation i höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Glömde följa upp den här tråden.

Problemet är förmodligen att kolen är slut på elmotorn till trimmen eftersom den kom igång när jag knackade med gummiklubba på själva elmotorn, att knacka på kolven hjälpte inte alls. SÅånu finns gummiklubban med i båten hela tiden, även om det är problem att komma åt när motorn är nedsänkt.

Är det någon som har erfarenhet av att byta kolen i trimmotorn, hur svårt är det? Måste man ha bort hela motorn? Lite tips tages tacksamt emot. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...