AudiTQ 1 Postad 25 April , 2009 Hej, jag sliter för fullt med att skrapa bort ett gammalt lager bottenfärg på min Sea Ray DC från 2001 och jag undrar hur pass mycket av gamla färgen som skall bort innan jag lägger på gelshield 200 ? skall gelcoaten vara helt frilagd innan jag målar ? På min båt sitter det troligtvis ett fint lager med gelshield innan, vad jag skrapat bort nu är den svarta bottenfärgen som har släppt här och var. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noctiluca 0 Postad 25 April , 2009 Hej. Du bör avlägsna all bottenfärg innan du lägger på gelshielden. Ett riktigt hundjobb men det känns väldigt skönt när det är gjort. Gelshielden får inte läggas direkt på plasten så var försiktig så du inte slipar igenom gelcoaten om du använder slipmaskin. Ligger det redan ett lager gelshield på din båt behöver du bara slipa ner till det. Jag använde interstrip för att lösa upp bottenfärgen som jag sedan skrapade av. Efter det slipade jag bort det sista och la gelshielden direkt på gelcoaten. Jag vet att en del bottenfärger blir som tuggummi när man lägger på interstrip och färgen blir då svår att avlägsna. Ska du använda interstrip är mitt råd att prova på ett litet område först. Blir det som tuggummi rekommenderar jag att du slipar istället. Lycka till. Senast ändrad av noctiluca | 25 april 2009 | 11:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 25 April , 2009 Hej tack för ditt utförliga svar. Jotack, det är ett riktigt hundjobb.... Jag kan inte med 100% säkerhet säga att det gelshield 200 som ligger på innan, båten kommer från USA och det finns ingen direkt motsvarighet till G200 - men säkerligen en likadan produkt som fyller samma funktion som G200. Lite chansning att lägga på Gelshield 200....som en just uppkommen reflektion. Testade med Interstrip och det gav föga resultat, geggade mest ihop den självpolerade svarta bottenfärgen som jag nu nästan skrapat bort. Återstår att se om det fungerar på grundfärgen som jag har kvar att ta bort. Ska testa att lägga lite mjukplast ovanpå områden där jag applicerat Interstrip och vänta i 10 timmar. När det gäller slipning, är det planslip som gäller då ? planslip och matolja för att slippa dammet antar jag.. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser