Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
swede21

Polvända taskigt batteri

Rekommendera Poster

Hej!

Läst och hört att man kan prova (och ibland lyckas) med att hotta upp ett taskigt startbatteri genom att först ladda ur det fullständigt och sedan ladda det polvänt. Ett aprilskämt?

Och ja, jag har råd att köpa ett nytt batteri. Det handlar inte om ekonomi utan om ren nyfikenhet.

Synpunkter och/eller erfarenheter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lär gå att med skapligt hög ström under kort tid blåsa bort oxideringen , har dock inte testat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör 24 volt på starthjälp i 10-20 sekunder och sen ladda, det har funkat för mej ibland (även på batterier på 125 ah)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt metoden på mopedbatterier (6/12V, 3-4Ah) under ganska många år, allt från batterier som blivit lite dåliga av ren ålder till såna som varit till synes stendöda efter att mopeden varit undanställd i flera år. Sedan jag började göra det har jag inte kasserat ett enda batteri, så som nödlösning är det utan tvekan värt att försöka! Men nu är det kanske värt att nämna att dessa mopedbatterier inte driver något som drar mycket ström, det största arbetet de utför är att driva bromsljus & blinkers eftersom strömmen från generatorn inte räcker till det på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vänder du laddaren fel kortsluter du ju batteriet med den. Det är därför batteriet MÅSTE vara helt tomt innan man hänger på laddaren baklänges...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input!

Jag testar nu att ladda ur ett gammalt 12 V snöskoterbatteri med en 12 V glödlampa. Är det så att resistansen i lampan hindrar spänningen i batteriet att gå helt ned till noll eller är det bara en tidsfråga?

Om resistansen är ett hinder; lämpligt i så fall att avsluta med att kortsluta polerna över natten med t.ex en startkabel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resistansen är inget problem, bara det får ta den tid det tar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resistansen i en glödlampa minskar med temperaturen, så urladdningen borde gå snabbare ju svagare lampan lyser Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optima(finns säkert fler) har laddare sol slår fram och tillbaka för att fräsha upp batterierna vid laddning. Kompisen lånade min och fick ordning på ett den vägen.

Dock är laddaren ganska dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Citat från Gunnar:

Resistansen i en glödlampa minskar med temperaturen, så urladdningen borde gå snabbare ju svagare lampan lyser.

----

Tyvärr har du lite fel där.Jjag har vissat åtskilliga gången m.h.a ett oscilloscop hur strömmen rusar i en kall glödlampa för att bråkdelssekunden efteråt när glödtråden blivit varm öka sin resistan och strömmen genom lampan sjunker.

Det är därför som de flesta glödlampor går sönder just när man tänder dem.

 

Ang glödlampa för att ladda ur batteriet, det har ingen betydelse. Att man inte kommer ner till 0 volt gör heller ingenting. Sista biten kan man ladda ur med ett par meter tunn koppartråd somman kortsluter med. Den blir inte varm om man har tllräckligt tunnt och långt.

 

Kolla in den här sajten: http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

 

Lycka till.

Visst ja, kaliumpermanganat, K Mn O4 löser blysulfatet så mankan tvätta bort beläggningen den vägen men det är ett riktigt slabb/grisgöra och inte ofarligt heller. Handskar och glasögon är ett måste.

Hälsningar,

Kalman



Senast ändrad av Kalman | 30 april 2009 | 09:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Länken till Kenneth Johansson var informativ Kalman. Nu har jag tyvärr inte tillgång till något ställbart nätaggregat utan bara en simpel laddare.

Efter att batteriet varit kortslutet i säkert en vecka är spänningen ändå mellan 0,5 och 0,7 V, varför?

Nu har jag i alla fall nyss anslutit min laddare polvänt. Den har en lysdiod för laddar och en för laddat. Båda lyser. Jag misstänker att det betyder att batteriet inte tar laddning. Rätt?

Nåväl, det får stå till i morgon så får jag se vad som händer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moderna elektroniska laddare har polaritetsskydd så dom vill nog inte ladda *baklänges*.

Spekulation (har inte testat själv):
En gammal garageladdare (ingen elektronik över-huvud-taget) med en glödlampa eller två i serie för att begränsa spänning/ström i det kritiska polvändnings-stadiet skulle kanske duga som ersättning för ett riktigt labb-aggregat med korrekt spänning/ström-kontroll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant detta är helt nytt för mig.Hur gör man sen då (ursäkta kunskapen) när man sätter dit batteriet kopplar man då i det som vanligt eller blir minus plus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just, minus blir plus....

...om man inte upprepar proceduren och vänder tillbaka polariteten (så har jag fattat det).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok detta ska jag komma ihåg.Kan batteriet bli som nytt eller blir det som några säger en temporär nödlösning?



Senast ändrad av blomman73 | 05 maj 2009 | 23:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju dummare laddaren är, desto mer kan man få den att göra som den inte var avsedd för egentligen. Cool Jag har gjort just som du beskriver.

Att batteriet inte går under 0,5V efter lång tid beror, enkelt förklarat, på att det går väldigt lite ström vid så låg spänning så det tar en mindre evighet innan det skulle vara HELT tomt. Inget att bry sig om, det finns ingen ork kvar i batteriet.

Jag tror inte att batterierna blir som nya någonsin, men det kan bli stora förbättringar.



Senast ändrad av Flummo | 06 maj 2009 | 00:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man polvända optima batterier oxå? Jag har ett gult optima som tyvärr är dött efter vintern, det har inte stått  i kyla lr nåt men det är helt urladdat, det går inte att få igång med deras egna laddare men då har jag ju bara testat med rätt polvändning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min laddare lyckades polvända batteriet men inte återtälla spänningen. Plus blev minus men spänningen endast ca 10 volt. Batteriet drev en 12 V, 5 W billampa i några timmar innan det blev tomt igen. Jag vet inte om batteriet var för skadat eller om laddaren i sig inte klarade jobbet. Ett mer seriöst försök skulle kanske lyckas?

För övrigt, hur gör man för att markera tråden med löst?

Ha de!

Edit: Hittade markera löst-knappen!



Senast ändrad av swede21 | 20 juni 2009 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vete sjutton om det är löst, egentligen.

Råkade på en uppgift om att batterier numera är förbättrade i och med att plattorna specialiserats för plus respektive minuspolerna. De ser alltså inte lika ut, vilket torde innebära att en polvändning inte ger samma goda effekt som det gjorde förr. Se inte i tråden några som helst lyckade försök heller. Utom med mopedbatterier, som kanske inte är så avancerade.

Jag tror alltså inte längre på det. Däremot finns det i dagens moderna batterier, t.ex. CTEK, ett recondläge som skickar en större, stötvis ström till batteriet, vilket kan lösa upp sulfateringar och återställa en del av batteriets kapacitet. Kan nog vara bättre än att försöka sig på polvändningar. Har i alla fall funkat för mig och förlängar ett batteris hållbarhet om man regelbundet recondar sin batteribank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gammalt batteri som sulfaterat har fått de aktiva kemikalierna bundna till alltför stora sulfatkristaller, så att de inte är aktiva längre. Detta får två följder:

- Inre resistansen i batteriet blir för högt, så man kan inte ta ut stor ström för. t.ex. startmotorn.

- För lite kemikalier är fria så kapaciteten minskar mycket.

- En del sulfatkristaller kan lossa och lägga sig som ett bottenskikt i batteriet vilket ger ökad självurladdning.

- Sulfatkristalltillväxten kan orsaka deformationer av cellgeometrin, och detta ger ibland kortslutning eller lokal överhettning i celler så att antändning sker av knallgasen med följd att hela batteriet exploderar. Detta är mycket mycket farligt, och händer som sagt ibland när någon försöker sätta liv i sulfaterade batterier.

Så även om man kanske kan få lite liv i ett sulfaterat gammaldags batteri genom stötströmmar, polvändning eller andra trix, så leder det på sin höjd till att man får ned inre resistansen så man kan få startmotorn att snurra ett par försök.

Men man får aldrig tillbaka ett förbrukarbatteris prestanda .

Och framförallt -  det är farligt!



Senast ändrad av Seawolf | 21 september 2009 | 08:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...