Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
nicklas_lulea

Installera förbrukningsbatteri

Rekommendera Poster

Jag har en (förmodligen busenkel) fråga:

Jag har en motorbåt med en 115hk utombordare (Mercury ifrån 1986) och denna startas av ett 130Ah batteri. Jag vill installera en pc, ny stereo mm och vill således även installera ett separat förbrukningsbatteri. Det finns en uppsjö av skiljerelän och jag vill ha lite tips om vad jag skall köpa. Så fort det är för marint bruk kostar det mer... Min tanke är att installera ett 75ah batteri till förbrukningen samt ett skiljerelä... Så vid bryggan skall all el (dator, stereo) gå via förbrukningsbatteriet och aldrig på startbatteriet. Laddningen skall alltid prioriteras startbatteri och sedan automatiskt ladda förbrukningsbatteriet...

Jag vet att detta är enkla frågor för er som kan, men VAD skall jag köpa och vart skall jag köpa det till rätt pris? Jag vill givetvis även ha mätare som visar status på batterierna...

Tacksam för svar...

Nicklas ifrån Luleå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

130Ah startbatteri...WOW Förvånad

har du ställt dig själv frågan varför så gigantiskt startbatteri till en såpass *normal* motor (som säkert kan startas med även det minsta startbatteri..typ 45Ah/450 CCA) ?
Kan svaret vara att det ska klara att även vara *förbrukningsbatteri* ?

Är det verkligen ett rent startbatteri (har du ett fabrikat & typbeteckning) ?

Kanske det enda du egentligen behöver är en Battery Brain http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte båten i somras och då satt batteriet i båten, självklart medveten om att 130ah är stort... min tanke var kanske att rent byta batteri... 75ah för start och använda 130ah som förbrukning... man vill ju liksom inte bli stående.. att dra igång en 6 cyl utombordare är inget man gör i en handvändning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog också ta 130ah batteriet till förbrukar och köpa ett mindre till start. Har haft ett 70ah till min Vp 4,3. Hadde lite strul förra sommaren, så det var mycket nötande och starta den ibland att jag inte åkte speciellt långa sträckor, men det var ändå aldrig några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föreslår nog också Battery Brain, inte minst för att det blir så mycket enklare att installera. inget behov av att dela upp systemet mellan start- respektive förbrukningsbatteriet.

Ska du ha relä så föreslår jag ett fynd från Biltema eller Kjell, så kan du lägga pengarna på bensin istället. Har du en äldre utombordare så laddar den inte så mycket så att även ett mindre relä duger gott. Använd dock gärna länken för att se hur det ska kopplas in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...