Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
ljud

Halvfull bensintank under vintern - åtgärder?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Det rör sig om en HT med en 75 Optimax-07 som varit på service/vinterförvaring under vintern. Tanken har dock varit kvar i båten och har varit lite mer än halvfull, imorgon är det sjösättning. Vilka åtgärder ska jag ta, kan jag starta motorn och köra, lite mindre än en distans, till macken och tanka? Jag fick rådet av verkstan, som ligger precis bredvid sjösättningen, att fylla på med nåt medel som dom hade till försäljning, men dom sa också att det vara bara att fylla på med färskare besin. Medlet fyller jag förstås på innan jag startar motorn, men jag vill slippa kånka massa bensin från macken till båten (har inte bil).

 

Tar jag en stor risk när jag kör/puttrar den lilla sträcka till macken, utan nytankad bensin?

 

Tack på förhand!

 

MVH Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej troligen inga problem alls! Starta och kör.

Gammal bensin har (kan ha) två problem:

1) Att lagra bensin länge gör att de lättflyktiga delarna dunstar. Dvs det kan blir lite mer svårstartat.
2) Gamla tankar kan få beväxning i sig. Kan klägga igen bensinledning och filter.

1) Är inget problem sålänge du får igång motorn, men den kan vara tjurigare än vanligt.

För problem 2) är det bra att försöka ta en titt inne i tanken om det finns inspektionslucka. Lys med ficklampa och försök se om det växer några trådar. Oftast finns det inget. Finns det bränslefilter med vattenavskiljare (knappast på en utbordarinstallation) så kollar man ev vatten och skräp där också.

De medel som finns är mot beväxning i tanken. Onödigt att kosta på innan man vet att det är ett problem tycker jag personligen.

Själv har jag också som rutin att byta alla bränslefiltren på våren innan första turen.

Men jag tror inte du får några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare svar på frågan om vad som skiljer gammal bensin från färsk har varit att det handlade om en gas (butangas???) som var tillsatt som kunde dunsta om det står länge i kärl som inte är slutna. Svaret var från någon expert på OK/Q8 om jag inte minns fel. Borde gå att hitta på forumet om du söker...

Det butangasen (om det nu var den) gjorde var att underlätta för tändningen.

Det enda du riskerar borde då vara vatten i bensinen vilket du kan motverka med en flaska k-sprit om du inte vill dränera vattnet på nåt vis.

Jag hade nog bara hällt i en flaska k-sprit, tankat i 5 liter färsk soppa från dunk och sen åkt och tankat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag tror inte det finns nån inpsektionslucka till tanken. Ska tillägga att båten/tanken är från 07 också, så det är inga gamla grejer. Man kan tycka att äldre tankar har en större benägenhet till beväxtning på insidan, eller?

 

Vad dom gjort på servicen har jag ingen koll på, men jag hoppas att dom bytt filter och dyl som kan vara avgörande i fall som dessa. Men man vet ju inte, dom vet ju att de flesta av deras kunder är lika okunniga som jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns nytt för mig också, detta är väl dieselproblem?? (Har kört med alkylatbensin i åratal och är möjligen dåligt uppdaterad.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom all bensin innehåller 5% etanol så förstår jag inte varför k-sprit säljs längre. Man kan på hösten slå i fuel stabilizer om man vill något annat behöver man inte göra utöver filterbyten å vanlig service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*generad uppsyn* rätt, beväxning är mest ett dieselproblem ja.

Bensin brukar väl bara lida av vatten i tanken. Där hjälper ju spriten som redan finns i den nyare bensinen.

 



Senast ändrad av Anders_St | 24 april 2009 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förundras över den omsorg som vi båtägare har över bränsle, särskilt sådant som ligger lagrat i tank över vintern. Frågade en släkting med husbil om de brukade drabbas av beväxning i tanken, tyckte frågan var relevant eftersom de alltid tankar dieseln från landmackar och bilen står avställd ungefär samma tid som min båt är på land. Han gapade som en fågelholk.

Svar på frågan; tuta och kör bara. Körde själv både dieselmotor och utombordare idag med soppa från i höstas, båda gick som skållade troll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hållt på med gamla bilar, mc mm och det brukar sällan vara problem med gammal bensin. Starta motorn, går den så åk som vanligt till macken och tanka upp den.

Lycke till

//G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt ovan - att det skulle växa något i bensin har jag aldrig hört talas om. Det vanligaste problemet är kondensvatten i bensinen, vilket ett vattenavskiljande bränslefilter och/eller färsk bensin tar hand om. Det som också kan hända är att bensinen som står i förgasare (inget problem i en Optimax) kan bli geggig och korka igen t ex accpumpar eller munstycken. Det brukar dock lösas upp när det kommer färsk bensin när motorn går igång.

Jag har alltid lämnat tanken halvfull och inte tömt förgasaren på hösten och aldrig haft några problem på våren. Igår provstartade vi motorn och den gick igång på ett kick. Det blir en tur förbi macken på väg till sjösättningen på torsdag för att toppa upp tanken, sen börjar säsongen Cool.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite för en avstickare. (hoppas att det är ok). Jag har tidigare ställt frågan om det är skadligt att ha i för mycket blyersättning i bensinen men inte fått något svar då. Är det någon som vet? Anledningen till att jag frågar är att jag har några dunkar gammal bensin som jag inte minns om jag hällde i blyersättning i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...