andre 0 Postad 24 April , 2009 Har en Volvopenta MB10A (bensinmotor) i vår segelbåt. Motorn genomgick en totalrenovering 2007 och har gått jättebra under hela sommaren. Under hösten började motorn ibland feltända Det hörs ett poppande/puffande ljud emellanåt. Motorn startar och går tyst och jämt som vanligt sedan ganska regelbundet (var 5-20 sec beroende på varvtal) hörs ett högt ihåligt POPP, motorn fortsätter att gå. Jag har inte märkt att motorn går sämre av detta, men vill gärna veta vad det kan bero på? Är det någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergsmag 4 Postad 24 April , 2009 Pröva och kontakta Marna i Norge Dom har nya och begagnade MB 10 och är hyggliga http://www.marna.no/ Hej från bergsmag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegas65 0 Postad 24 April , 2009 OT Jag hade ett plippande ljud som jag blev tokig på. Plipp, Plipp. Det var en svart fågel med vitt huvud... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CromMarine 0 Postad 28 April , 2009 Låter konstigt, men verkar som det är tändningen det är fel på. Rekomederar att du kontaktar Roffe på Crom Marine. Han hjälpte mig med kylar problem på min aq 140, går som en dans numera. De har även bra med delar till Penta och dessutom bra priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 28 April , 2009 Företagsmedlemmen CromMarine rekommenderar Roffe på Crom Marine där CromMarine fått bra hjälp av Crom Marine..Jomenvisst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 28 April , 2009 Haha.. du råkade visst logga in med fel användarnamn nu när du skulle göra smygreklam! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 28 April , 2009 Prova att stänga av motorn...... då slutar det nog ploppa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passada 0 Postad 28 April , 2009 Låter som motorn feltänder, justera tändingen så blir det nog bättre. //Passada Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 29 April , 2009 Hej, kan likaväl som tändningen vara att han får för mager blandning, märks genom att han skjuter i förgasaren, kolla efter vatten el. skit i munstycken och flotör nivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andre 0 Postad 4 Maj , 2009 Efter att ha kört motorn riktigt varm slutade ploppandet men istället så stannade motorn varje gång den gick på tomgång. Kan dessa symptom ha med samma fel att göra? Tack till alla som försöker hålla forumet på en seriös nivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanFredriksson 0 Postad 4 Maj , 2009 Hade en likadan motor i min båt innan jag bytte till en ny. Hade stora problem med förgasaren. Kan vara den som spökar. Lycka till! Inte skoj när motorn strular MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser