Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Karl

Volvo ocean race i Öresund?

Rekommendera Poster

Halloj!

Är det någon som har koll på om och i så fall när båtarna i VOR kommer att passera Öresund?? Vad jag förstår så bör de väl passera sundet på väg från Marstrand till östersjön och då bör det vara omkring 14-15:e Juni, eller??

Detta är en båthändelse man inte vill gå miste om så jag vill planera lite med ledighet och så i god tid.Glad

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De startar den 14 Juni och sen beror det på vindarna när de når Öresund.Har själv tänkt att åka till Marstrand när de passerar. Är det nå´ n mer som skall dit?

Mackan  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får väl ut med båten och möta upp dem om det inte blir mitt i natten när de passerar Höganäs och Helsingborg. De har ju ett längre uppehåll i Stockholm och ett in-port race. Så det lutar nog mot att man tar sig upp till huvudstaden istället för Marstrand. VOC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag tror inte att de passerar Oresund da djupgaendet ar for stort. Jag antar att det blir stora balt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad jag vet så är djupet på en VO70 4,5 m

Min djupet är utanför Köpenhamn,och det är mellan 5 och 10m, så djupet klarar sig lätt.

Problemet är om det blir kryss. då blir det lite trångt.

Det som avgör är hur det blåser, kan hoppas på ett dragrace genom där.

En upplevelse att se stora båtar  genom trånga passager i hög fart.Har sett trimaranen HIQ genom Kyrkesund i 18 knop

Senast ändrad av pelle_340 | 25 april 2009 | 06:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max djupgående för fartygen som går genom Öresund är knappt 8 meter, så det är inget problem för VOR-båtarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer definitivt finnas ute på Öresund när båtarna passerar. Tyvärr starter de kl 13 uppe i Marstrand så jag hoppas på antingen seg kryss eller grym fart... Jag kollade lite på sjökortet och att gå via Stora Bält ger en mersegling på 80 nm, på ett ungefär. Rätta mig om jag har fel. Jag tror helt klart att båtarna går via sundet. Stor risk är att de kommer under kvällen/natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ju rätt ljust fast det är natt i juni. Vi får samsegla ut till dem =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag räknar med att de passerar Kullaberg vid 18-snåret.

15 knop i snitt borde de kunna hålla, eller...

post-9864-1394235890,1247_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den streckade linjen i Volvooceanracegame går genom Stora Bält, vilket i och för sig inte behöver betyda något. Men det känns inte helt orimligt att det blir något rundningsmärke i dom trakterna just för att dryga ut den korta etappen lite om inte annat - Tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, det här blev man ju inte klokare på.....Obestämd

Snälla, om det är någon som får reda på fakta så skriv en rad här, eller skicka ett PM.

Vad beträffar djupet i Öresund så tror jag inte det skulle vara någon begränsning. Jag har passerat drogden med båtar (fartyg) som sticker 9 meter. Däremot kanske de lägger benet genom stora bält av någon annan orsak, och det skulle ju vara för dj-igt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller tummarna för att de väljer sundet. Jag mätte igen, nu att de går ner om Lolland, och fick att det skiljer över 100 nm. Tror ni verkligen de går ner om Lolland eller genar de genom sunder vid Vordingborg? Låter inte troligt enligt mig iaf. Kan man inte ta reda på detta genom ett mejl till någon expert, experten på Tv4-magasinet (hihi).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leg 9 (Marstrand - Sthlm) ska vara 525nm långt. Efter lite beräkningar på Eniro fick jag fram att den kortaste vägen från Marstrand genom Stora Bält upp till Sandhamn landar på lite drygt 600nm, medan sträckan genom Öresund med rundning av Gotland landar på - hör och häpna - ca 525nm.

Lämnar inga som helst garantier för att jag inte räknat fel så här på kvällskvisten Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas.........att det är detta som gäller.....!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas.........att det är detta som gäller.....!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

........fortfarande ingen som hört något mer om detta.....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken väg dom väljer beror naturligtvis på väder och vind och kanske även på strömmen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mejlat iväg frågan om sträckningen på leg 9, både till Mange på Ericsson 3, Jules Salter på Ericsson 4 och även Mats Olsson på ericssonracingteam. Ingen kunde ge något svar mer än att M Olsson sa att detta är upp till VOR-organisationen att besluta. Nytt mejl är skickat så vi får väl se. Det roliga är att svar har kommit tillbaka inom 1-2 timmar efter att jag har skickat mejlet, kul.

/Öresundsseglaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering: fick precis svar från en Jessica på Volvo Ocean Race organisationen och vägen är bstämd till ÖRESUND. JIPPI!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GladGlad Härligt!!! Bra jobbat Pgh73. GladSkrattandeSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu hänger det på vädret och vinden. Hoppas de flyger fram på Kategatt så att man får se båtarna när det fortfarande är ljust. Snittar de 15 knop eller där omkring så finns chansen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar det närma sig. Kommer att gå ut på eftermiddagen och troligtvis ligga uppe vid Ven för att ligga i startgroprna för att se båtarna. Detta kan manbara inte missa. Några fler som kommer att finnas ute på böljan? Kommer vara ute oavsett när de kommer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer troligtvis att ligga i Mölle med motorbåt för att vänta på dem då de rundar Kullaberg, ev ligger vi längre ned i sundet utanför Viken - Höganäs men då med segelbåt. Nackdelen med det sistnämnda är att de lär försvinna fort. Går ju inte att hänga på med segel direkt, oavsett vilken båttyp man har...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj,

Absolut kommer jag vara ute och kolla in när båtarna passerar. Bor i Malmö så eventuellt kommer jag att gå ut till Flakfort på dagen för att vara beredd. Frågan är om båtarna väljer att gå genom drogden eller gå öster om Saltholm under bron..........

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror nog på vinden. Prognosen säger västlig 7 m/s och då tror jag båtarna väljer att gå på danska sidan. Som sagt nackdelen med segelbåt är att de kommer segla förbi i rasande fart. Jag har också en motorbåt att följa med om jag vill men kanske inte lika kul att gå ut i om det blåser lite.

Vad tror ni? Om man går på samma bog i 6-7 knop och de i minst den dubbla farten, hur länge är de inom rimligt glo-avstånd, typ 20 minuter eller så? Orkar inte räkna på det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAG ligger Sandhamn och väntar in dom men här regnar det och väntas in hård vind under söndag och måndag så dom kommer säkert in tisdag middag till Sandhamn med ett otroligt välkomstvrol.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i Öresund väntas västlig 7-8 m/s, med en hel del sol. Kanonväder för min del men för VOR-båtarna kunde kanske blåsa mer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande!

Vad betyder Skanör to port? Hur nära måste dom gå, eller betyder det att dom ska runda den punkten?

När kan man förvänta attt dom rundar Falsterbonäset? Ngn med race- och vindkunnig som vågar sig på en kvalificerad gissning?

Senast ändrad av Espresso | 14 juni 2009 | 14:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...