Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
PeterRiverInn

Klaffarna i avgasbälgen VP 280 drev?

Rekommendera Poster

Hej. Hur viktiga är de egentligen? Hur stor är egentligrn risken att vatten tränger ända in i cylindrarna vid backning? Kan det räcka med att montera en flärp på avgasutsläppet istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fort backar Du? Flört Beroende på hur djupt båten ligger, men i normalfall så behövs inte en sk. backventil. Men känns det osäkert så nitar Du fast en FLÄRP funkar med 290-drevets också. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Flarparna har inget med att gora vid backning. Endast nar du ligger fortojd med aktern mot vågorna. Eller om nogon bogserar dig bakat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bara vid ev backning som risken är som störst för vatteninträngning. Främst pga aktervågen vid alla fart-neddragningar och tilläggningar. Tänk vad man lär sig vid vårrustar-snack i båtklubben. Popnitar dit en flärp i helgen.

För övrigt kan jag meddela att Biltemas bälgar är av en MYCKET bra kvalitet. Jag bytte just och de nu tre år gamla bälgarna hade jag inte behövt byta. Fortfarande smidiga och all spänst kvar. Så tråden med att det är samma tillverkarare som orginal kan mycket väl stämma. (Min båt ligger i Sthlms skärgård)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt vp280 drev har en läpp orginal ! Är det tidigare eller äldre drev ?

Och bälgarna från biltema har väl inte samma kant längst ut vid slangklämman så det känns som att det finns risk att slangklämman skall glida av. Så var det på biltemas bälgar tidigare i alla fall.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är de bälgar som biltema har anpassade för 280 drev? avgasbälgen står det att den passar 280DP?

Betyder DP dual propeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt drev är med största sannolikhet ett vanligt 280 utan dp sen har du en 290dp underdel

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

Körde fullt ös och fick fel på brytaren till huvudströmmen. Tvärstopp och ett jättesjölj slog in över aktern. Då är man glad att alla flärpar som finns tätar till smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...