Gäst sdk780 Postad 23 April , 2009 Hej! Det droppade svart smörjfett från Hiabkranen och ner på däcket på nya båten min under transporten. Vad är bäst att använda för att lösa upp bara fettet men inte båten? Har torkat bort så gott det går med papper! Går det med vanlig animalisk avfettning? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 23 April , 2009 Lacknafta eller ännu bättre asfaltlösare (t.ex. OK), ev. om nödvändigt avsluta med heptan eller möjligen aceton. De båda sistnämnda troligen onödiga. Tvätta efter med någon sorts vanligt rengörings-/diskmedel och skölj med vatten. Lycka till Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 23 April , 2009 vad är animalisk avfettning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 24 April , 2009 Det är när man gnider däcket med en mås, en gös eller en utter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 24 April , 2009 HA HA HA tänker nog inte gnida några måsar på mitt däck iallafall Det kanske kallas animalisk avfettning om en säl bantar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 24 April , 2009 Såpa kan tillverkas av animaliska fetter. Men är numera nästan alltid baserad på tallolja. Såpa är en utmärkt fettlösare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 24 April , 2009 Tror nog alla förstod vad han menade med animalisk avfettning egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 April , 2009 Det går bra med vegetabilisk avfettning också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 24 April , 2009 Vet egentligen inte alls vad jag fick det ordet ifrån....? Har bott i Norge över 10 år och ibland blir det fel..... Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser