Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Killroy

att angöra en brygga

Rekommendera Poster

Man angör en kust och lägger till vid en brygga.

mvh
mr besserwisser ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan angöra en brygga också, men det betyder inte att man lägger till vid den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja se på fan, jag hade helt fel... sorry.

Angöring innebär att med pejling eller annan navigationsmetod bestämma fartygets position när det närmar sig ett kustavsnitt. Det kallas också att man ”får” eller ”tar landkänning”. Med denna betydelse sker alltså själva angöringen ute till havs - inte vid en brygga.

En annan betydelse är att lägga till vid ett landningsställe, en kaj, brygga eller liknande. Detta finns citerat i Svenska Akademiens Ordbok i ett textexempel från 1898: Det har händt .. att djupgående fartyg .. hängt upp sig på pålarne vid kajen, när de angjort bron hårdt och till hela fartygets längd.

Den förra betydelsen var sannolikt den vanliga fram till filmen Att angöra en brygga (1965). Det har spritts en missuppfattning att filmtiteln använt ordet felaktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägga till på detta vis betyder att troligtvis/garanterat finns en bogpropp, annars är det bara & njuta av en suverän tilläggningCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garanterat bogprop. fören flyttar sig i sidled i slutet.

Och ingen koll! Marginalen mellan nos och brygga var nere i 1 dm dvs ingenting eftersom killen på bryggan inte ser där. Lite mer tur än skicklighet just i detta fall.

Vilket förstås inte innebär att jag alltid har marginaler heller *rodnar lite vid minnet av vissa misstag*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår dock i infon att den här manövern utfördes UTAN bogpropeller:

 

Twin screw, Bayliner 4588. No bow or stern thruster used, I'd use them if I had them ;)

Senast ändrad av AndreasHT | 24 april 2009 | 11:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då. Men med två motorer kan man få samma effekt. En annan har ju bara en och utan bogpropp, måste kunna köra båt ordentligt. :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför i hela friden skulle man vilja använda bogpropeller i den situationen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte iallafall att det var en flashig tillägning. Har aldrig kört varken med bogprop eller dubbla motorer, men så jäkla lätt kan det ju inte vara som det såg ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var rätt kaxig den tilläggningen. Såg inget svall eller nåt från bogproppen vilket borde syns om dom använt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt gjod. Men vridpunkten av båten verkar inte vara längs bak utan någonstans i mitten. Det verkade som om båten hade inte en bogpropeller utan en mittenpropeller

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har raka axlar då går det att få vridpunkten längre fram om du lägger om rodret.

Det går att göra så. Har gjort det med en Storö 34 = raka axlar utan bog

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det var allt gelcoatskador i fören precis i kajhöjd. Tog nog några gånger att öva laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmtitel Att angöra en brygga var ju av det skämtsamma slaget och jag hade förväntat mig en betydligt våldsammare tilläggning.

Det har ju hänt vid några tillfällen att skutor med långa peken kört in dom i resturanger som ligger aldeles vid bryggan, både på Smögen och i Hunnebo.

Var själv med på den engelska kuttern Elida vid ett tillfälle. Två scouter stod till rors och den ene fastnade med mitellan i ratten och man kunde, i den förvirring som uppstod, inte lägga rodert dikt syrbord, som var tanken. När saker och ting går åt skogen går det ofta väldigt snabbt. Elidas peke gled över väggen och tog med sig ett antal läkt. Inte nån större skada på den byggnad som idag innehåller returangen Sjönära i Kungshamn, men skepparn Stig H fick sig nog en liten spricka i självförtroendet.

Det är konstigt. Det är i stort sett bara tilläggningar som gått åt skogen som man kommer ihåg sådär 40 - 50 år efteråt. När man börjar tänka efter har man ju varit med om ett antal - de flesta orsakade av mig.

Ett antal år senare med en annan skuta fick vi motorstopp på väg in i Lysekils hamn. Trotts ihärdiga försök gick det inte att få igång motorn. Skeppar gjorde inte som Wallenberg lär ha sagt vid nåt tillfälle; sikta på nåt billigt, utan hade sinnesnärvaron att hitta en lucka mellan två båtar. Han satte fören rakt in i Lysekils stenkaj. Hastigheten hade ju gått ner en hel del sen motorn stannade, men det blev rätt omfattande skador på den yttre delen av stäven. Den stålkläddes efteråt och Volvo Pentan blev utbytt ganska snart. Den hade krånglat under en period, från och till.

post-945-1394236723,821_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg tillläggning! Måste dock säga att det inte är speciellt svårt med dubbla raka axlar. Har man dessutom en ganska tung båt med lite köl så ligger dom still.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm Ert fel.. nu fastnade jag på youtube o kollade klantiga tillläggningar.

Den här e fin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...