jerkander 0 Postad 23 April , 2009 tjenare! En snabb fråga. Jag oljade mitt skrov i höstas o avslutade med kokt linolja men känner att jag nog behöver slänga på lite mer kan jag göra det direkt eller måste jag slipa igen innan ha de gött Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 228 Postad 24 April , 2009 Tror det suger dåligt om den kokta linoljan härdat sedan i höstas, men du kan ju göra ett prov? Det är ju bara att sickla/torka bort (tänk på var du slänger trasan!) om det inte suger in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 24 April , 2009 Ser du att träet ser torrt ut är det ju bara att ösa på tills det inte suger längre. Ska du fernissa sedan torkar du bort överskottet. Insidan av skrovet fernissar du naturligtvis inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jerkander 0 Postad 27 April , 2009 Alright tackar för svaren.. en fundering till. Den har ju legat på land i ungefär 2,5 år, skrovet är av furu och jag har hört att det sväller igen på ett dygn bara, ibland snabbare kan det stämma? Förutsatt att ja täppt till alla sprickor med ettan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 27 April , 2009 En klinkbyggd båt tar längre tid på sig än en kravellbyggd. Ju mer impregnerad båten är desto längre tid tar det ju också. Träslag skiljer sig säkert också åt, jag har ingen erfarenhet av furu. En kravellbyggd båt i mahogny tar max ett dygn på sig att bli tät. Har du tillgång till vatten där båten står kan du fylla lite i skrovet ett par dygn före sjösättning för att svälla ihop det värsta kring kölsvinet. Våta filtar funkar bra om båten inte vill hålla vatten alls. Det är värt att tänka sig lite för om du inte har erfarenhet av båten sedan tidigare. Den kan behöva hänga i slingen ett par dygn i värsta fall. Det är ju inte alltid så populärt. En klinkbyggd båt som legat länge på land kräver lite förberedelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser