Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
KillerBoo

Behöver man (och isf hur) skydda sig mot åsknedslag)

Rekommendera Poster

Står i begrepp att bli pinnbåtsägare och en tanke letade sig fram bland alla mer eller mindre avlidna celler i skallen:

Vad gör man om man ligger i naturhamn och/eller befinner sig till sjöss när åskvädret hälsar på?

Händer något ombord, mer än att håren reser sig och det luktar ozon, om det slumpar sig så att blixten slår ner i pinnen på taket? Behöver man någon typ av åskledare eller är det ofarligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, man får nog vara glad om man överlever en direktträff. All ledningsansluten elektronik förstörs troligen, skrovgenomföringar kan förstöras så läckor uppstår, plus möjligen lite småbränder här o där. Hjärtat kan stanna om man har otur, dövhet, brännskador kan möjligen också uppstå. En dj-vla smäll helt enkelt.

Jordnings-vajrar från stagena ner i vattnet rekommenderades av en åskforskare i en På kryss-artikel för några år sedan. (Gäller inte metallskrovs-båtar) De ramlar troligen av men har då redan hunnit göra nytta, menade han.

I artikeln fanns också en målande beskrivning av en direktträff i en motorbåt under färd. Efter smällen var de ombordvarande paralyserade, men fattade efter en stund att motorn fortfarande gick, och att GPS:en (ej kabelansluten) också fungerade. Det brann lite i gardinerna men de kunde släcka och ta sig i hamn. Chockade men oskadade. 

Undvik att vara i båten vid åskväder, är du tvungen så välj om möjligt hamnplats med höga berg eller föremål runt, använd jordnings-vajrar, ha inte kontakt med metallföremål och när det är gjort; försök strunta i smällarna för det hjälper ju inte att oroa sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När åskan slog ner i vår förrförra båt hade vi åskledarna ute och all elektronik hade vi också som tur var kopplat ur. Det enda som efterråt vittnade om att blixten slog ner i båten var att antennen i masten var blå och krökt.

När blisxten slog ner stod det gnistor som tomtebloss runt hela mantåget.

Hade vi inte haft åskledarna ute hade det kunna gått riktigt illa.

Vi sätter alltid ut dom om det är risk för åska och så håller vi oss en bit från röstjärn, vant och stag.

Bäst är det att inte vara på sjön men det går ju inte alltid att ordna.

Blixten kan slå ner i land också. I vår förra båt slog den in genom landströmmen och då slogs all elekronik ut.

I den båt vi bygger nu bygger vi in åskledare i själva båten med en koppling mellan mastfot och köl för säkerhets skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det drog in ett åskväder över oss när vi seglade en bit till havs utanför Hudiksvall i somras. Långt från berg och skog och helt i oenlighet med väderprognosen som lovat medvind och sol drabbades vi av lite lättare panik. Såklart hade de åskledare som vi köpt på båtaffär förolyckats i en tidigare incident... Som tur var hade vi inte fått igång vår stackars motor och hade fortfarande kvar startkablar i båten, dessa hängde vi från vanten. Nu slog inte blixten ner men läskigt var det!

Iofs inget tips, men ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig råkat ut för en direktträff. Däremot har det fräst av urladdning i masttoppen vid kraftigt åskväder. Så kraftigt att det lät som radion stod på med hög volym men utan station inställd. Jag gick ner för att stänga av den men den var redan avstängd.

Har aldrig fått instrumenten förstörda av åskan men har troligen haft tur eller har inte haft så mycket instrument (tidigare).

Ciarud, jag antar att ni har ett litet luftgap mellan rigg och köl fr att slippa galvaniska problem. 1 mm t.ex hoppar ju gärna åskan. Motsvarar ungefär 1000V. Vill man förhindra även denna spänning (som möjligen kan vara dålig för instrumenten) kan man ta en kondensator plus luftgap. Kondensatorn kommer visserligen att poppa vid direktträff men klarar nog rätt mycket ströladdning som t.ex en fräsande mast liknande den jag varit med om.

Oftast är man ju inte ombord och en kondensator blir en liten koll på om man haft en kraftig urladdning eller direktträff. Finns bara förkolnade flagor kvar kan man misstänka att instrumenten kan ha pajat också. Eller tvärtom, om instrument gått sönder kan man kolla om kondenstorn också gått till gud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vajrar som hänger i vanten har jag också... det är väl det minsta man kan göra?

Men jag vill inte vara med om någon riktig blixt tack! För där jag bor så fick vi nedslag för många år sedan. Då var de flesta apparater urkopplade... eftersom vi var hemma och det blixtrade så...

Detta gick sönder: En TV, två sattelitmottagare för TV, faxen, två datorer, en router, två hubar, två telefoner och larmet! Har säkert glömt nåt, det var mycket alltså...
Slog blixten ned i huset? Brann vi upp?

Nej då, en tall ca 400 m bort brann upp, stod på en grannes tomt. Ringde försäkringsbolaget lite nervös för jag tyckte själv det var lite mycket... Inga problem, samtliga grannar inom ca 500 m radie hade fått det mesta sabbat... blixtar är inte att leka med.
Visst, det finns väl laddade blixtar och små fina blixtar kanske... men jag räknar själv med att om blixten slår ner i båten så åker det mesta av utrustningen åt h-e. Vid långfärd ska man nog ha en GPS i en skyddad låda som reserv. Och snacka om att jag köpte en massa olika typer av åsksskydd hemma!

Den enda trösten är att blixten tydligen ändå slår ner sällan, det mesta sker inne i molnen... TUR va!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...