Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
KillerBoo

Landströmsinstallation

Rekommendera Poster

Har (mycket snart) en Maxi77 som jag avser att göra en landströmsinstallation i.

Har läst en massa inlägg i ämnet men blir inget klokare av det. Konsulterade en elektrikervän som dock tyvärr har noll koll på de speciella (?) förhållandena som gäller vid båtinstallationer. Jag har därför ett par specifika frågor om en dylik installation.

Börjar med förutsättningarna:

Båt: Maxi77 (materialet är alltså plast)
Motor: Inombordare, Diesel
Batterier: 2st, skiljda åt med manuell omkopplare
Ligger i sötvatten (Vänern)
Önskvärt är 2 eluttag i båten, inte nödvändigtvis på olika ställen

Tanken hos mig är att:

Köpa en landströmscentral med 2 uttag, (av den typ med inbyggd jordfelsbrytare som finns hos ex.vis Hjertmans) och montera denna på lämpligt ställe. Anslutning för inkommande el monteras i sittbrunnen, i någon av stuvarna. Förbrukare kopplas sedan direkt till centralen, eventuellt via en skarvsladd.

Frågor:

1) Om inget annat än ovanstående monteras, och uttagen endast kopplas till externa förbrukare -typ spis, kaffebryggare, brödrost etc- behöver man då oroa sig för galvaniska strömmar o dyl? Alltså om inget i landströmskretsen har kontakt med vare sig båtens 12V-system eller drivlina och därmed ej heller sjön.

2) Om jag sedan kopplar på en batteriladdare (ej permanentmonterad) får man ju en länk till motorn den vägen. Uppstår galvaniska strömmar då istället? Löser man detta isåfall enkelt och effektivt genom att manuellt bryta förbindelsen till motor/elsystem med batterifrånskiljaren?

3) Landströmsanläggningen blir alltså relativt simpel och eftersom det finns spaltmeter att läsa om detta undrar jag vad jag missat i min tankegång. Om så är fallet vad mer behöver jag göra utöver ovannämnda installation?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Disclaimer: du får svar på en Internetsite av en person som inte är expert på området. (Men tycker en massa.)  :-)

1) Nej du behöver inte oroa dig.
(Det finns en teoretisk möjlighet för krypströmmar om du har en varmvattenberedare som är kopplad på motorns kylvatten och till 220 V skyddsjord. Jag försökte räkna på storleken på ev ström via kylvattnet och kom fram till att den är försumbar.)

2) Också ett icke-problem. Moderna batteriladdare har galvaniskt skild in- och utgång. Undvik gamla plåtlådor från 1970 el 1980-talet och det är lugnt. *)
(Vill du vara 120% säker så mät med ohm-meter mellan 220V-kontaktens jordbleck och båda plus och minus sladden. Ska vara oändlig resistans. Saknar 220V kontakten jordbleck, vilket de oftast gör, är laddaren dubbelisolerad och kan inte ge upphov till jordströmmar.)

3) Inte missat nåt. Mer än existentiell ångest från trygghetsnarkomaner.

*) OK, en person fick 2002 sin propeller och lager i backslaget uppätna av ström från en felaktig batteriladdare. Polskruvarna på plåtlådan kunde vrida sig och komma i kontakt med plåthöljet. I hans fall så olyckligt att batteriladdaren körde 5A laddström ut genom hans propeller. Alltså inte galvanisk jordström i detta fall utan defekt laddare. Ladd-tillverkaren betalade skadorna har jag för mig.
Skräckhistorien finns här: http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/prop0.htm

Senast ändrad av Anders_St | 23 april 2009 | 18:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1) Nej, ingen VV-beredare

2) Ny, fin laddare utab plåtskal

3) Ingen ångest här inte, ville bara få bekräftat att det jag o kompisen kommit fram till stämmer

*) Materialfel kan man ju inte oroa sig för. Isf ska man nog inte åka båtalls i mer än decimeterdjupt vatten ;)

Tackar så mkt för input

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det inte aktuellt i det här fallet, men jag vill ändå varna då Anders_St skriver:

...Det finns en teoretisk möjlighet för krypströmmar om du har en varmvattenberedare som är kopplad på motorns kylvatten och till 220 V skyddsjord. Jag försökte räkna på storleken på ev ström via kylvattnet och kom fram till att den är försumbar....

Tyvärr stämmer inte alltid teorin med praktiken, förumbart på papperet kan bli katastrof i verkligheten!

När jag installerade en värmeväxlare för gångvärme i mitt vattenburna värmesystem, som också innehåller en 230V elpatron (alltså ett parallellfall till en motorvärmd varmvatten-beredare med elpatron) stekte jag inte bara mina anoder på bara ett par månader i sjön utan hann dessutom få rätt stora korrossionsgropar på propellerbladen.

Det var en ren tur att jag torrsatte av andra skäl och upptäckte detta! Veckan senare kastade vi loss för en 18 månaders långsegling till Medelhavet. Den resan hade förmodligen slutat  innan vi ens kommit genom Engelska kanalen.

Innan sammankopplingen av motorblocket och landströmsjord via glykolvatten och värmeväxlare bytte jag anoderna med ett intervall på mellan 12 och 36 månader i sjön.
Och jag har även samma långa intervall efter att ha kopplat in en isolationstrafo.

Det finns all anledning att vara ytterst uppmärksam på en installation där det finns en teoretisk chans att få en även dålig förbindelse mellan landströmsjord och metalldelar under vattnet.

Antag ingenting. Kolla verkligheten!

Men i frågeställarens fall finns det som sagt inget att oroa sig för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...