Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Lars69

Sprit på sjön

Rekommendera Poster

Har du kört båt med alkohol i kroppen. Kolla in www.praktisktbatagande.se Där har de en intressant webbenkät om alkholvanor på sjön. Det ska bli intressant och se vad folk svarar. Om de vågar vara ärliga.

//LasseK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det var speciellt intressant, om jag nu inte missade någon vidhängade, uttömmande artikel kopplat till de trista frågorna?

Själv kör jag väldigt sällan båt utan alkohol i kroppen. Trolla i 2 knop i en insjö är inga problem så länga man inte är en galen alkis.

Runda Cap Horn är kanske lite skillnad, men det är ju GANSKA vanligt med sprit hos dem som lotsar runt jättepråmar på haven.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har kört båt med alkohol i kroppen, mycket dessutom, faktiskt knallfull.  Det var förra sommaren när vinden, trots SMHIs säkra (ähum) vindprognos helt plötsligt vände.  Då blev det till att lägga till på nytt.  Det här är något för beslutsfattarna att bita i, inte lika lätt att ha glasklara lagar om alkohol på sjön som synes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vänta nu.......?

80% av dom som drunknar är just män, i en insjö, som har druckit alkohol, som fiskar??

Skönt att en som tillhör de övriga 20% vågar säga hur det funkar eller du kanske är en... kvinna??

Senast ändrad av Bregott_22 | 23 april 2009 | 23:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem har inte kört båt på, hmm pickalurrven?? Har själv gjort detSkäms  Kör inte båt när Du känner Dig det minsta osäker, bortsätt från Din ev.säkerhet just då.Cool 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dricker som max någon folköl på sjön, anser att man inte ska vara onykter till sjöss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dricker aldrig mer på under gång än att jag skulle klara av att gå i rask promenadtakt utan problem, vilket är hastigheten jag normalt stävar runt med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dricker max några öl,eller ett par glas vin medans jag kör. Skulle aldrig köra frivilligt om jag kände av att jag druckit. Skulle likagärna kunna dricka folköl när jag är ute och fiskar, men det har jag sällan hemma Skrattande 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal propaganda / info, säkert från sjuttiotalet. Stämmer inte nu, stämde inte då.

Socialstyrelsen rekommenderar inte längre 3-5 skivor bröd om dagen heller...

Obs, man får numera bada inom en timme efter middagsintag, trots den gamla röda Korset skrönan från sextiotalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båt skall framföras i nyktert tillstånd. allt annat är oacceptabelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja en sisodär tio - tolv starköl, ett par groggar och några båtmässiga plastmuggar med rödvin är väl vad som krävs för att våga gå ut på storvättern när vågorna går som bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä.. det vill jag inte.. Oskyldig

Dessutom om man läser den tråden som du länkade till så verkar de ha det väldigt tråkigt, Hedersmedlemmarna.. Jag skriver bara vad jag tycker och tänker och svarar på frågor om jag tycker att jag kan hjälpa till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande

Och för att svara på frågan i denna tråden så kan jag väl säga så här... Har aldrig kört båt onykter och kommer inte heller göra det. Jag tar med mig alkohol, men dricker när jag lagt till och ska sova över inte annars. Punkt slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förutom risken med att trilla i drickat och drunkna så finns det en del andra olägenheter med att vara full på sjön:

• att risken ökar för att köra på bryggor andra båtar och grund.
  • att andra måste väja och ta hänsyn till den packades misstag (vem har inte hjälpt en halvpackad person att lägga till)
  • att omgivningen både i besättningen och andra, ska behöva stå ut med en full och  tjatig jävel som dagen efter gnäller över att han är bakfull.

Tänk också på barnen, det finns roligare saker att göra på ett sommarlov än att behöva umgås och möta halv- eller hel packade pappa, mamma eller annan vuxen  Och det är inte heller kul för ungar, när man ligger i en gäst hamn, att en främmande man eller kvinna kommer fram och luktar sprit och ska prata och vara trevlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tag sen jag hade övernattningsbar båt men följande har alltid gällt. Max en folköl på dagtid när jag ska fortsätta köra efter ett par timmar. Max en halv flaska vin om jag legat i naturhamn med liten risk för omankring. På plats med stor risk för omankring, max en folköl. Något mer vid förtöjning vid brygga på idiotsäker plats. Man får hålla den gräns där man inte drattar i.

En historia från 80 talet i en liten hamn någonstans i Sverige. Två överförfriskade herrar på bogseringsuppdrag från 34 fots segelbåt. Herrarna hörde ett anrop på PR lådan om soppatorsk i närheten och ryckte ut med zodiaken för att hjälpa till. Allt gick bra, uppdraget fullföljdes till belåtenhet. Väl tillbaka så firades det hela, sen såg jag tyvärr inte hela förloppet men jag hörde det genom ruffluckan, de skulle i alla fall ta motorn av båten, en av dem tappade motorn och drattade i sjön, den tappade motorn punkterade gummibåtens ena kammare. Efter många turer drogs båten upp på bryggan och badaren bytte till torra kläder. Något senare skulle vederbörande ta hand om den nu odugliga halvpunkterade båten. Han satte sig på den hela pontonen och öppnade ventilen, när pontonen säcxkade ihop föll han baklänges i vattnet!!! När han åter fått torra kläder på sig (de sista?) sa hans hustru de självklara orden. I morgon ska vi hem

Fingrarna på bibeln, historien är sann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man njuter av en kall pilsner när man kör ut till en kobbe en

semesterdag

som för övrigt räknas som doping inom utövandet av

prickskytte, så tycker jag att

frihetskänslan är helt oslagbar!

Jag tror att de flesta svenssons tycker likadant

och kan sköta det utan problem!

Sen finns det ju alltid vissa som är helt omdömeslösa

oavsett vilka regler och lagar

som finns. Man snart kanske man får hälla

ölen i en fantaburk för att undkomma vissa

privata alkoholpoliser som för övrigt kör

helt nyktra och förtöjer båten med dubbla tampar,

för att sedan gå ner i ruffen och tömma en

flaska whisky och däcka, senare heter det att

dom tog ett glas rött till maten i solnedgången.

När dom dagen efter i ottan ska köra hem

så har dom garanterat en promillehalt som

vida överstiger gränsen för bilkörning och den som

svensson har när han smuttar på en pilsner eller

två under sin båtfärd ut till kobben!

Jag tror att alkoholpolisen som ska hem är väsentligt

sämre som båtförare när det

gäller omdöme, reaktionsförmåga och

engagemang för sin uppgift, men honom

är det ingen som smutskastar.

Bara när man kommer med en pilsner i den

klassiska ölhållaren som finns på förarplatsen

i alla båtar om inte jag är helt ute och cyklar?

då kollar alla som om man vore värsta skurken.

Snart är det väl alkolås i alla båtar?

Var blåser man då i en rodd eller segelbåt utan motor?

Glad sommar med suntförnuft ni som kan!!!!!!!!!

Senast ändrad av 350mag | 25 april 2009 | 16:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser det inte som ett problem att köra båt efter ett par tre öl på skärgårdskrogen/kobben. Dock inte mer. Denna regel tror jag funkar för de flesta, sedan finns det alltid en lite klick som helt saknar omdöme men varför ska vi andra stå till svars för denna minoritet med omotiverat hårda promillegränser till sjöss etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tror nog du förgäves får vänta på svar från någon av de övriga 20% drunknade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du formulerade dig bättre än jag!

Tack och trevlig sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, påminner mig om brorsan (diagnosticerad alkoholist).

Han var med ner i båten en kväll vid hemmabryggan, bra dragen.
Jaag höll på med att bygga på bryggan, han försvann ner i båten ett bra tag.

Upptäckte senare att han dragit i sig en halv Gin:are jag hade i kylskåpet (men sa inget).

Nåväl, någon dag senare var han nere igen, lika dragen.

Men som av en händelse såg jag att han hade en full flaska Gin dåligt dold i jackfickan....ok, han ska -fixa till det obemärkt-...

En stund senare hör jag ett plums..han har kastat (vad han tror är den i kylskåpet *tömda* ginaren) i sjön efter att ha framgångsrikt bytt ut den tömda mot den fulla..

Men..full som han var *glömde* han momentet där han byter buteljen i kylskåpet..så vad han i själva verket slängde i sjön var den nyinköpat oöppnade flaskan!

Så kan det gå när inte hatten är på (där spriten går in går vettet ur är ett ordspråk som stämmer väl).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har numera inte övernattningsbar båt.

Max en folköl, man ska ju dessutom ta bilen hem igen från hamnen på e.m./kvällen.

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ganska vanligt att folk tar ett glas när de kör båt. Som det ser ut nu har 26 % svarat på PBs enkät att de brukar ta ett glas vi eller en öl när de stor vid roderet. hela 33 % tycker det är okej att konsumera alkohol när de ligger förtöjda i naturhamn eller vid kaj.

Intressant att se hur många som svarar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte kört båt med alkohol i kroppen (än, möjligheten finns ju att man vid något extremt tillfälle skulle behöva göra det). Det finns ingen anledning för mig att dricka något alkoholhaltigt när jag seglar och dessutom vill jag personligen inte behöva ha det ansvaret att bestämma när min reaktionsförmåga eventuellt skulle bli så lidande att det innebär en faktisk risk. Tyvärr har jag sett en hel del idioter som inte alls verkar ha någon uppfattning om var gränsen går...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det jag som är blind och inte hittar enkäten eller är den borttagen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste nog tänka om. Hittills har jag alltid varit nykter när jag har stora båten, men tagit några öl ibland när jag åkt ut med den lilla. För att minska sannolikheten för att drunkna kommer jag i fortsättningen alltid vara full i den stora, men nykter i den lilla båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...